Sprawdzanie zgód TCF
czwartek, 25 kwietnia, 2024

Społeczna Koalicja Prawo do Miasta z planem na transport publiczny

Społeczna Koalicja Prawo do Miasta przedstawiała dzisiaj swój pomysł na rozwój transportu publicznego w Poznaniu.

Społecznicy chcą się głównie skupić na rozwoju sieci tramwajowej w naszym mieście. Obecnie trwają prace koncepcyjne tras na Kopernika, Dębinę oraz II etap trasy naramowickiej. Przetarg na I etap tej trasy jest już rozstrzygnięty, a zaraz powinny również zakończyć się przygotowania do przetargu na odcinku trasy Rondo Żegrze – Uni Lubelskiej.

Prawo do Miasta chce iść jednak dalej i zaproponowało szereg zmian, które mają nastąpić do 2030 roku.

Do końca 2021 roku mają powstać:
prawoskręt w św. Marcin – trasa na Unii Lubelskiej – I etap trasy na Naramowice (Wilczak – Błażeja)

Zostaną wyremontowane:
Górny Taras Rataj – 27 Grudnia 1918 – Dąbrowskiego – Wierzbięcice

Do końca 2023 roku powstaną:
trasa w ul. Ratajczaka – trasa na Dębinę – trasa do Bramy Zachodniej

Zostanie wyremontowane:
Rondo Rataje

Do końca 2025 roku powstaną:

II etap trasy na Naramowice (Wilczak – Małe Garbary)
trasa na os. Kopernika – trasa na Wschód

Do końca 2027 roku powstanie:

– III etap trasy na Naramowice do Umultowa

Do końca 2029 roku powstanie:

– trasa na stację Poznań Junikowo – trasa na Wolnych Torach – IV etap trasy na Naramowice do Rubieży (odgałęzienie)

Pierwszą inwestycją, która powinna powstać po 2030 jest tramwaj na Garbarach od Małych Garbar do pl. Bernardyńskiego. Stanowi on de facto V etap trasy naramowickiej.

Rozwój sieci tramwajowej w ten sposób wymaga sporych nakładów taborowych. Do 2021 roku Koalicja Prawo do Miasta planuje zakup 31 składów. Do 2030 ma się pojawić kolejnych 15-20 pojazdów.

Ambitne inwestycje wymagają dużych pieniędzy. Społecznicy twierdzą, że wiedzą jak je zdobyć. Pieniądze miałyby pochodzić z funduszy Unii Europejskiej, wprowadzeniu oszczędności w budżecie oraz… zwiększenie liczby pasażerów komunikacji miejskiej (dzięki czemu wpływy ze sprzedaży biletów mają wzrosnąć).

Szacowany koszt wszystkich planowanych inwestycji do 2030 roku wynosi około 4 miliardów złotych.

Strona głównaPoznańSpołeczna Koalicja Prawo do Miasta z planem na transport publiczny