Społeczna Koalicja Prawo do Miasta przedstawiała dzisiaj swój pomysł na rozwój transportu publicznego w Poznaniu.
Społecznicy chcą się głównie skupić na rozwoju sieci tramwajowej w naszym mieście. Obecnie trwają prace koncepcyjne tras na Kopernika, Dębinę oraz II etap trasy naramowickiej. Przetarg na I etap tej trasy jest już rozstrzygnięty, a zaraz powinny również zakończyć się przygotowania do przetargu na odcinku trasy Rondo Żegrze – Uni Lubelskiej.
Prawo do Miasta chce iść jednak dalej i zaproponowało szereg zmian, które mają nastąpić do 2030 roku.
Do końca 2021 roku mają powstać:
prawoskręt w św. Marcin – trasa na Unii Lubelskiej – I etap trasy na Naramowice (Wilczak – Błażeja)
Zostaną wyremontowane:
Górny Taras Rataj – 27 Grudnia 1918 – Dąbrowskiego – Wierzbięcice
Do końca 2023 roku powstaną:
trasa w ul. Ratajczaka – trasa na Dębinę – trasa do Bramy Zachodniej
Zostanie wyremontowane:
Rondo Rataje
Do końca 2025 roku powstaną:
II etap trasy na Naramowice (Wilczak – Małe Garbary)
trasa na os. Kopernika – trasa na Poznań Wschód
Do końca 2027 roku powstanie:
– III etap trasy na Naramowice do Umultowa
Do końca 2029 roku powstanie:
– trasa na stację Poznań Junikowo – trasa na Wolnych Torach – IV etap trasy na Naramowice do Rubieży (odgałęzienie)
Pierwszą inwestycją, która powinna powstać po 2030 jest tramwaj na Garbarach od Małych Garbar do pl. Bernardyńskiego. Stanowi on de facto V etap trasy naramowickiej.
Rozwój sieci tramwajowej w ten sposób wymaga sporych nakładów taborowych. Do 2021 roku Koalicja Prawo do Miasta planuje zakup 31 składów. Do 2030 ma się pojawić kolejnych 15-20 pojazdów.
Ambitne inwestycje wymagają dużych pieniędzy. Społecznicy twierdzą, że wiedzą jak je zdobyć. Pieniądze miałyby pochodzić z funduszy Unii Europejskiej, wprowadzeniu oszczędności w budżecie oraz… zwiększenie liczby pasażerów komunikacji miejskiej (dzięki czemu wpływy ze sprzedaży biletów mają wzrosnąć).
Szacowany koszt wszystkich planowanych inwestycji do 2030 roku wynosi około 4 miliardów złotych.