Rusza budowa drogi i trasy tramwajowej na Naramowice – podpisano umowę

Inwestycja na północy Poznania wkracza w etap realizacji. Podpisano umowę z generalnym wykonawcą budowy trasy tramwajowej od pętli Wilczak do Naramowic w Poznaniu oraz węzła komunikacyjnego Nowa Naramowicka. Jest nim konsorcjum, w którego skład wchodzą firma Gulermak z Ankary oraz Mosty Łódź S.A. i Gulermak Sp. z.o.o. z siedzibą w Warszawie.

– Prace przy budowie nowej trasy trwamwajowej i układu drogowego prowadzącego na Naramowice przewidziane są na trzy lata. Tramwaj, który będzie realna alternatywą dla ruchu samochodowego w tej części Poznania, pojedzie najpóźniej wiosną 2020 roku – powiedział Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Przygotowywaliśmy się do tej inwestycji prawie cztery lata, zaczynając praktycznie od zera. Dobre przygotowanie, co powtarzałem już niejednokrotnie, to ponad połowa sukcesu każdej inwestycji. Mamy zabezpieczone środki, w tym także unijne, oraz doświadczonych wykonawców. Pozostaje wziąć się do pracy i czekać na efekt końcowy.

Realizacja inwestycji w formule “projektuj – buduj” kosztować będzie niemal 380 mln. zł, z czego ponad 155 mln zł dołoży do niej Unia Europejska w ramach dofinansowania dwóch projektów z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Pierwszy z nich to “Poprawa warunków komunikacyjnych w ciągu drogi krajowej nr 92 w Poznaniu”, drugi – “Budowa trasy tramwajowej od Pętli Wilczak do Naramowic w Poznaniu”.

Efektem realizacji tych projektów będzie torowisko o długości 3,3 km i niemal 7,5 km dróg (łącznie z drogami dojazdowymi i skrzyżowaniami). Na trasie tramwaju zlokalizowanych będzie 8 przystanków.

Kompletna dokumentacja budowlana, wraz z prawomocnymi decyzjami realizacyjnymi, ma być gotowa w pierwszym kwartale 2020 roku. Jeszcze w tym roku rozpoczną się pierwsze prace na placu budowy. Roboty budowlane mają zakończyć się do końca 2021 roku, a po fazie odbiorów – najpóźniej wiosną 2022 roku – nastąpi kompleksowe uruchomienie całego układu komunikacyjnego.

Inwestycja będzie miała kluczowe znaczenie dla komunikacji w mieście. Dzięki niej, mieszkańcy północnych dzielnic Poznania, jeszcze dziś zmagający się z korkami na drogach dojazdowych do centrum, będą mogli dojechać do niego znacznie szybciej i wygodniej. Komunikacja zbiorowa będzie mogła działać sprawniej i w związku z tym będzie prawdziwą alternatywą dla ruchu samochodowego. Zmniejszy się emisja zanieczyszczeń do powietrza oraz poziom hałasu.

Przebudowana zostanie istniejąca infrastruktura torowa i sieć trakcyjna na pętli Wilczak. Od pętli do ul. Lechickiej tramwaj pojedzie po zachodniej stronie ul. Naramowickiej. Na skrzyżowaniu ulic Naramowickiej i Lechickiej wybudowane zostanie bezkolizyjne skrzyżowanie i wiadukty – drogowy oraz tramwajowy. Dalej, w kierunku ul. Błażeja, trasa tramwajowa poprowadzona będzie wzdłuż zachodniej strony nowo projektowanej ul. Nowa Naramowicka.

Powstanie nowy układ drogowy, a istniejący – w związku z włączeniem tramwaju – zostanie przebudowany. Takie zmiany pojawią się między innymi na skrzyżowaniu ulic Słowiańskiej, Naramowickiej i Wilczak. Ulica Naramowicka – od ul. Słowiańskiej do ul. Serbskiej – zyska nową nawierzchnię, zaś na odcinku od ul. Serbskiej do węzła Naramowicka zostanie kompleksowo przebudowana. Zmodernizowane zostaną skrzyżowania ulicy Naramowickiej z Serbską, a także z ulicami Czarna Rola, Włodarską i Zarnistą.

W miejsc jednopoziomowego skrzyżowania ulic Naramowickiej z Lechicką powstanie dwupoziomowy węzeł drogowy. Od tego miejsca do ul. Błażeja, na zachód od obecnej Naramowickiej, przebiegać będzie ul. Nowa Naramowicka. Na tym odcinku wybudowane zostaną również skrzyżowania z ulicami: Sarmacką i Karpia, Łużycką, Błażeja, a także odcinek ul. Nowa Stoińskiego – od ul. Jasna Rola do Naramowickiej. Przebudowa dotknie również skrzyżowania ulicy Lechickiej z ul. Murawa oraz Naramowickiej z ul. Dworską.

Całość uzupełni nowe zagospodarowanie terenu związanego z infrastrukturą pasażerską i pieszo-rowerową, a także zielenią i małą architekturą.

Przygotowania do tej inwestycji miejskiej rozpoczęły się wiele miesięcy temu. Miasto sukcesywnie przejmuje nieruchomości pod budowę trasy tramwajowej. Jeszcze przed rozpisaniem przetargu spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie zrealizowała szereg czynności przygotowawczych, które ułatwią i usprawnią prace projektowe i budowlane.

Opracowana koncepcję techniczną, zaktualizowano mapę zasadniczą wraz ze skanowaniem terenu pod kątem występowania elementów niezidentyfikowanych oraz przygotowano analizę możliwości zasilania trasy tramwajowej.

Sama inwestycja została podzielona na pięć podstawowych odcinków, w ramach, których wyodrębniono część obejmująca budowę trasy tramwajowej oraz część zawierająca przebudowę lub budowę układu drogowego wraz z zagospodarowaniem terenu oraz jego odpowiednim uzbrojeniem i przebudową kolizji.

Zamawiający pozostawił wykonawcy dużą swobodę w podejmowaniu decyzji, które odcinki będą realizowane równolegle, które samodzielnie i w jakiej kolejności. Kluczowe jest jednak, żeby realizacja inwestycji przebiegała funkcjonalnie, postępując od pętli Wilczak w stronę Naramowic i skończyła się do końca 2021 roku, zaś wiosną 2022 roku można było skorzystać zarówno z linii tramwajowej, jak i układu drogowego.

Autor: UMP

1
Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Luki
Gość
Luki

Inwestycje są konieczne ponieważ takie miasta jak Wrocław, Kraków, Gdańsk czy też Katowice już dawno uciekły w rozwoju naszemu Poznaniowi.