Sprawdzanie zgód TCF
sobota, 20 kwietnia, 2024

Ruch pasażerski na obwodnicy towarowej. Poznań się przygotowuje!

Poznańscy radni zgodzili się na zabezpieczenie wkładu własnego miasta na dokumentację projektową, która pozwoli skomunikować ulice i transport publiczny z przystankami, które powstaną na towarowej obwodnicy Poznania.

PKP ogłosiło projekt przystosowania towarowej obwodnicy Poznania do ruchu osobowego, a także listę przystanków kolejowych, które na niej powstaną.

Potrzebny projekt

Jednak by rzeczywiście ułatwiły komunikację poznaniakom, muszą posiadać odpowiednie drogi dojazdu i dojścia, a także możliwości przesiadki na miejskie autobusy i tramwaje w możliwie najłatwiejszy i najwygodniejszy sposób. W związku z tym miasto ma w planach rozwiązania komunikacyjne, polegające na likwidacji kolizji drogowo-kolejowych oraz budowę sieci powiązań pieszo-rowerowych z transportem zbiorowym – w tym także budowę parkingów Bike+Ride i Park+Ride.

– Komunikacja zbiorowa będzie mogła jeszcze lepiej konkurować z samochodowym transportem – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Nowoczesne węzły przesiadkowe pozwolą na szybsze, sprawniejsze i bardziej ekologiczne podróżowanie nie tylko po Poznaniu, ale także na trasach łączących Miasto z sąsiednimi gminami. Dzięki temu będzie można ograniczyć liczbę samochodów wjeżdżających do centrum, co z kolei przełoży się na mniej korków i lepszą jakość powietrza.

Aby jednak tak się stało, konieczna jest odpowiednia dokumentacja projektowa – i już sama dokumentacja jest dość kosztowną inwestycją. Jej opracowanie kosztuje ponad 8 mln zł. Dlatego miasto ubiega się o dofinansowanie dla tego opracowania wspólnie z gminami Suchy Las, Czerwonak, Swarzędz oraz powiatem poznańskim w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Wymogiem formalnym złożenia wniosku o dofinansowanie jest m.in. to, aby i miasto zabezpieczyło wkład własny na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu. Podczas wtorkowej sesji zgodzili się na to radni miejscy.

Gdzie będą nowe przystanki?

Przypomnijmy, że zgodnie z projektem PKP na towarowej obwodnicy Poznania ma powstać osiem nowych przystanków, w tym siedem na terenie lub w granicach miasta. Będą to:

  • Franowo – po północnej stronie obecnej stacji Poznań Franowo, w bezpośrednim sąsiedztwie pętli Franowo,
  • Poznań Kobylepole – w rejonie ulicy Kobylepole, w niedalekiej odległości od gminy Swarzędz i blisko osiedla domów jednorodzinnych oraz ogrodów działkowych,
  • Poznań Zieliniec – w obrębie osiedla Zieliniec, w odległości ok. 1 km od zakładu produkcyjnego Volkswagen Poznań Sp. z o.o.,
  • Poznań Koziegłowy – na granicy z gminą Czerwonak, w pobliżu dużego osiedla o zabudowie mieszkaniowej wielorodzinnej; po stronie zachodniej ul. Gdyńskiej znajduje się Centralna Oczyszczalnia Ścieków w Koziegłowach,
  • Poznań Naramowice – przystanek planowany w okolicach ul. Naramowickiej, w niedalekiej odległości od osiedli; w przyszłości, po wybudowaniu trasy tramwajowej na Umultowo (przedłużenie na północ realizowanej obecnie trasy na Naramowice), stanowić będzie węzeł przesiadkowy z pociągu na tramwaj,
  • Poznań Piątkowo/Uniwersytet – na granicy z gminą Suchy Las, w bezpośrednim sąsiedztwie zabudowy jednorodzinnej pomiędzy obecnym węzłem przesiadkowym Os. Sobieskiego a Kampusem UAM,
  • Swarzędz Nowa Wieś – przystanek, który już istnieje, ale przejdzie modernizację.

PKP planuje zbudować na nowych przystankach perony o długości 200 metrów. Będą one wyposażone w m.in wiaty przystankowe, ławki, tablice informacyjne. Prace mają objąć także wymianę szyn, przebudowę przejazdów kolejowych i modernizację budynków nastawni wykonawczych.

Uruchomienie pociągów pasażerskich będzie stanowiło jednak i tak duże wyzwanie – tory Poznańskiego Węzła Kolejowego są już bardzo obciążone ruchem, tak samo jak Dworzec Poznań Główny.

Źródło: UMP
Strona głównaPoznańRuch pasażerski na obwodnicy towarowej. Poznań się przygotowuje!