Będzie przebudowa kolejowej obwodnicy. PKP PLK ogłosiło przetarg

przystanek Poznań Strzeszyn fot. PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na modernizację linii kolejowej obwodnicy Poznania. To jeden z pięciu ogłoszonych przetargów, a inwestycje mają być realizowane ze środków z nowej perspektywy finansowej UE na lata 2021 – 2027.

Celem przebudowy kolejowej obwodnicy Poznania jest przystosowanie linii do kolejowych połączeń aglomeracyjnych, bo obecnie jest ona wykorzystywana głównie do przewozu ładunków. Projekt obejmuje budowę łącznicy Poznań Strzeszyn – Poznań Piątkowo, co usprawni podróże w poznańskim węźle kolejowym. Planowana jest kompleksowa modernizacja łącznie ponad 70 km, między innymi torów i sieci trakcyjnej. Umożliwi to przejazdy pociągów pasażerskich z prędkością 100-120 km na godzinę, a składów towarowych do 80 km na godzinę.

W ramach inwestycji powstanie też 7 nowych przystanków: Poznań Suchy Las, Poznań Piątkowo, Poznań Naramowice, Poznań Koziegłowy, Poznań Zieliniec, Poznań Kobylepole oraz Poznań Franowo. Przebudowany natomiast zostanie przystanek Swarzędz Nowa Wieś. Wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym zapewni modernizacja przejazdów kolejowo-drogowych.

– Ogłoszone w tym tygodniu postępowania przetargowe to wyjście naprzeciw oczekiwaniom kolejowej branży budowlanej – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. – Mam nadzieję, że zgłoszone w konkursie Connecting Europe Facility projekty będą zrealizowane i pozwolą podnieść parametry modernizowanych linii.

Szacunkowa wartość prac w ramach ogłoszonego przetargu pn. „Prace na towarowej obwodnicy Poznania” to ponad 1,5 mld zł. Współfinansowanie inwestycji planowane jest z instrumentu finansowego Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF 2) na lata 2021-2027.

Źródło: PKP PLK