rogozno-stare_miasto fot. UM Rogoźno

Rogoźno: Po latach znów pojedziemy pociągiem do Wągrowca i Czarnkowa!

Wojciech Jankowiak, wicemarszałek Wielkopolski, podpisze dziś porozumienie w sprawie uruchomienia ruchu pasażerskiego na linii kolejowej nr 236 Wągrowiec-Rogoźno-Bzowo Goraj i 390 Bzowo Goraj-Czarnków. Po wielu latach znów tą trasą ruszą pociągi pasażerskie.

Oprócz wicemarszałka dokument podpiszą też przedstawiciele samorządów położonych wzdłuż obu linii kolejowych i firmy Steico, właściciela bocznicy kolejowej w Czarnkowie – będzie je reprezentował Andrzej Tadla, burmistrz Czarnkowa i wielki zwolennik odbudowy trasy – oraz Bogdan Bresch, członek zarządu PKP PLK SA.

W 2017 roku zainicjowana została współpraca pomiędzy samorządem województwa wielkopolskiego, Stowarzyszeniem Jednostek Samorządu Terytorialnego „Komunikacja” a pozostałymi jednostkami samorządu terytorialnego, położonymi wzdłuż linii kolejowej Wągrowiec – Rogoźno – Czarnków, dotycząca możliwości wznowienia ruchu pasażerskiego.

Uznano, że podstawowym elementem projektu jest istotne podniesienie parametrów technicznych połączenia poprzez rewitalizację linii pomiędzy Wągrowcem a Czarnkowem. Wstępnym etapem było wykonane w 2018 roku, opracowanie pn. „Analiza popytu na przewozy kolejowe pasażersko – towarowe na połączeniu aglomeracyjnym Czarnków-Rogoźno-Wągrowiec”, jako element studium wykonalności.

– Wobec planowanego dalszego rozwoju infrastruktury kolejowej na terenie województwa, w ramach naboru do Programu uzupełniania regionalnej i lokalnej infrastruktury kolejowej “Kolej + do 2028 roku” samorząd województwa wielkopolskiego zgłosił między innymi projekt pod nazwą “Rewitalizacja ciągu komunikacyjnego nr 236/390 Wągrowiec – Rogoźno – Czarnków” – wyjaśnił wicemarszałek Jankowiak. – Projekt dotyczy rewitalizacji ok. 65 km jednotorowej, niezelektryfikowanej linii kolejowej pomiędzy Wągrowcem a Czarnkowem.

Szacowany koszty realizacji projektu to 400 mln zł. Podjęte zostały również przez samorząd województwa działania związane z możliwością pozyskania środków na tę inwestycję w ramach nowego instrumentu finansowego – Krajowego Planu Odbudowy. Są też możliwości dofinansowania z programu Kolej Plus – taki pomysł jakiś czas temu podsunął pilski poseł Marcin Porzucek.

UMWW, el

0 0 vote
Oceń artykuł
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze