Kilka tysięcy pracowników, około 2700 pługów i pługosolarek oraz 283 magazyny soli – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia, że jest przygotowana do zimowego utrzymania dróg. Także w Wielkopolsce.
GDDKiA odpowiada za utrzymanie blisko 18 500 km dróg krajowych, a z uwzględnieniem dodatkowych jezdni, np. dróg serwisowych – ponad 21 000 km. Prace związane z zimowym utrzymaniem dróg, zwłaszcza jeśli chodzi o odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu.
W Wielkopolsce GDDKiA utrzymuje 1502 km dróg krajowych w ośmiu rejonach oraz 19 obwodach drogowych, w tym jeden Obwód Utrzymania Autostrady. Środki do odpowiedniego utrzymania dróg, przede wszystkim sól drogowa, są składowane w 17 magazynach, a jeśli chodzi o sprzęt, to do dyspozycji drogowców jest 319 pojazdów, w tym 190 solarek, 38 pługów, 67 ładowarek i 24 równiarki.
Utrzymanie dróg będzie się odbywało w trzech standardach. Na 477 km dróg jezdnia będzie odśnieżana na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi na bieżąco, by nie występowała tam warstwa rozjeżdżonego śniegu. Na 977 km jezdnia także będzie odśnieżana na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi, ale po ustaniu opadów śnieg może leżeć na jezdni do 4 godzin. Natomiast na 47 km dróg jezdnia będzie odśnieżona na całej szerokości, a śliskość likwidowana na skrzyżowaniach z innymi drogami, liniami kolejowymi, przystankach komunikacji i innych miejscach wskazanych przez zarządcę. Dzięki prognozom pogody GDDKiA może podejmować również działania prewencyjne, takie jak posypywanie dróg solą tuż przed lub na samym początku opadów śniegu.
W ubiegłym roku zimowe utrzymanie dróg krajowych w Wielkopolsce kosztowało 37 mln zł.