piątek, 29 marca, 2024

Poznań: Zamieszanie w POSUM, miasto broni Jędrzeja Solarskiego

POSUM ostatnio jest pod ostrzałem. Kontrola funkcjonariuszy CBA, problemy z płynnością finansową, a ostatnio wniosek o odwołanie Jędrzeja Solarskiego, zastępcy prezydenta Poznania, który nad Poznańskim Ośrodkiem Specjalistycznych Usług Medycznych powinien sprawować nadzór.

Jacek Jaśkowiak konsekwentnie broni swojego zastępcy podkreślając, że Solarski nie jest winny zaistniałej sytuacji. Innego zdania jest radna Prawa i Sprawiedliwości Ewa Jemielity, która na sesji rady miasta zaapelowało o odwołanie Jędrzeja Solarskiego ze stanowiska, twierdząc, że ten sobie nie radzi.

Odpowiedź Jaśkowiaka była wtedy jasna i stanowcza: – Nie zdymisjonuję Jędrzeja Solarskiego – podkreślił prezydent. Dzisiaj dłuższe oświadczenie na temat nieprawidłowości w POSUM pojawiło się na stronie miasta: – Miasto walczy o zminimalizowanie strat i poprawę sytuacji w POSUM. Jako pierwszy, na nieprawidłowości w tej placówce zwrócił uwagę Jędrzej Solarski, zastępca prezydenta Poznania. Nie wykryła ich żadna inna uprawniona instytucja. To zastępca prezydenta poprosił CBA o kontrolę. Twierdzenie, że działania byłego dyrektora w POSUM to skutek niedostatecznego nadzoru ze strony Miasta, jest niedopuszczalnym nadużyciem – czytamy w oświadczeniu.

Pełne oświadczenie miasta:

“Poznański Ośrodek Specjalistycznych Usług Medycznych ma osobowość prawną i odrębność organizacyjną, kompetencyjną i finansową. Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym odpowiedzialność za zarządzanie nim ponosi jego dyrektor. To on zarządza ośrodkiem oraz reprezentuje go na zewnątrz. Dyrektor też samodzielnie podejmuje decyzje i za nie odpowiada.

Urząd Miasta – jako jedyny – wykrył nieprawidłowości

Miasto Poznań jest wobec POSUM podmiotem tworzącym. To oznacza, że sprawuje nad nim nadzór. Miasto może żądać informacji, wyjaśnień oraz dokumentów, a także kontrolować i oceniać działalność ośrodka.

Szeroki zakres uprawnień kontrolnych nad POSUM mają także: wojewoda, okręgowe izby lekarskie, okręgowe izby pielęgniarek i położnych, Narodowy Fundusz Zdrowia, Państwowa Inspekcja Pracy, Państwowa Inspekcja Sanitarna czy też organy kontroli skarbowej. Roczne sprawozdania finansowe POSUM były badane przez biegłych rewidentów – zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości.

Żaden z podmiotów ustawowo powołanych do nadzoru nie dopatrzył się nieprawidłowości w POSUM. Nikt – żadna osoba ani żaden organ – nie zgłaszał jakichkolwiek uwag czy obiekcji wobec sposobu zarządzania byłego dyrektora. Dopiero przeprowadzona przez miejskie służby wnikliwa i skrupulatna analiza podejmowanych przez niego czynności oraz sposobu ich raportowania doprowadziła do wykrycia nadużyć w POSUM.

W momencie, gdy Miasto powzięło uzasadnione podejrzenia co do możliwych nieprawidłowości, niezwłocznie i w sposób zdecydowany wdrożyło kompleksowy i przemyślany zespół procedur nadzorczych i jednocześnie zaradczych. Były i są one adekwatne do kolejno stwierdzonych naruszeń – działania te nie są zakończone.

Sprzęt w leasingu ma służyć poznaniakom

W 2017 roku POSUM zawarł umowę leasingu operacyjnego i umowę dzierżawy. Sprzęt został pozyskany w wyniku dwóch postępowań przetargowych – zgodnie z przepisami prawa.Przetargi miały charakter otwarty. Oznacza to, że cena sprzętu została ustalona w drodze postępowań i nie złożono korzystniejszych ofert.

Sprzęt nie został przez POSUM zakupiony na własność, lecz jest przedmiotem umowy leasingu i dzierżawy. Nie jest obecnie wykorzystywany. Intencją Miasta jest teraz jego racjonalne zagospodarowanie – poprzez przeniesienie go do miejskich szpitali. To spowoduje, że będzie on mógł służyć mieszkańcom Poznania. POSUM nie ma kontraktu z NFZ, który pozwoliłby na właściwe zagospodarowanie sprzętu we własnym zakresie.

Nad koncepcją optymalnego wykorzystania sprzętu od kilku miesięcy pracuje zespół, w którego skład wchodzą przedstawiciele trzech miejskich zakładów opieki zdrowotnej – Poznańskiego Ośrodka Specjalistycznych Usług Medycznych, Wielospecjalistyczny Szpital Miejski im. Józefa Strusia z Zakładem Opiekuńczo Leczniczym SPZOZ, Szpital Miejski im.Franciszka Raszei.
Cesje mają zapewnić możliwość wykorzystania przez miejskie szpitale sprzętu, którym wyrazili zainteresowanie.

Obecnie na ukończeniu jest kolejna kontrola, która ocenia działania POSUM związane z przebudową i remontem II piętra budynku “A” POSUM – ze szczególnym uwzględnieniem m.in. umowy leasingu operacyjnego, w wyniku której POSUM pozyskał przedmiotowy sprzęt.

Formalnie kontrola nie została zakończona, jednakże już na tym etapie Miasto ma zastrzeżenia co do sposobu prowadzenia dokumentacji z postępowań o udzielenie zamówień publicznych. Błędy w dokumentacji mogą dotyczyć również kwestii ustalenia przedmiotu zamówienia i szacowania jego wartości.

Wobec zaistniałej sytuacji urząd miasta zdecydował o konieczności pozyskania dwóch kolejnych opinii. Chodzi o raport z badania dokumentacji przetargowej umowy leasingu, ale również dwóch innych umów dotyczących pozyskania przez POSUM sprzętu – dzierżawy i zakupu na raty. Ten raport powinien być gotowy w połowie marca. Ponadto Miasto oczekuje przedstawienia przez POSUM raportu z wyceny sprzętu zdobytego w drodze tych umów.

Prawidłowa wycena nie może być dokonana poprzez wyrywkowe sprawdzenie cen poszczególnych artykułów na stronach internetowych losowo wybranych dostawców. Postępowanie przetargowe wiąże się z wieloma obwarowaniami, które mają również przełożenie na cenę proponowaną przez oferentów w postępowaniach.

Dalsze kontrole trwają

Obszarów do skontrolowania jest w POSUM wiele. Część z nich wymaga pogłębionych ekspertyz specjalistów. Z przyczyn organizacyjnych – zwłaszcza dla dobra pacjentów – Miasto nie może objąć ośrodka jedną, wieloaspektową kontrolą. Wiązałoby się to z wyłączeniem części kadry POSUM z działalności, a to odbiłoby się na poznaniakach.

Miasto wprowadziło więc dodatkowe mechanizmy nadzorcze i monitoruje wdrażanie przez dyrekcję zaleceń z raportu. Dodatkowo przedstawiciele miasta sami zwrócili się do CBA z prośbą o przeprowadzenie kontroli.

Powaga urzędu prezydenta nie pozwala na dowolność w generowaniu oskarżeń. Podejrzenie o możliwości popełnienia przestępstwa musi być uzasadnione, czyli uwiarygodnione. Jeżeli takie wnioski będą płynęły z prowadzonych czynności, urząd miasta niezwłocznie zawiadomi właściwe organy.

Oczywistym jest, iż w przypadku potwierdzenia nieprawidłowości, które spowodowały niekorzystne rozporządzenie majątkiem POSUM, Ośrodek podejmie wszelkie możliwe czynności zmierzające do rozwiązania, czy też unieważnienia umów i będzie dochodził wszelkich możliwych roszczeń od osób, które przyczyniły się do powstania tych nieprawidłowości.”

Strona głównaPoznańPoznań: Zamieszanie w POSUM, miasto broni Jędrzeja Solarskiego