Sprawdzanie zgód TCF
piątek, 26 kwietnia, 2024

Poznań: W poniedziałek rusza przebudowa trasy kórnickiej. Jakie zmiany czekają mieszkańców Rataj?

17 października trasa kórnicka – od ulicy Jana Pawła II do osiedla Lecha – zostanie zamknięta z powodu remontu, a tramwaje pojadą zmienionymi trasami. Jak będzie kursować komunikacja na Ratajach w czasie remontu?

Przebudowa była niezbędna

– Przebudowa trasy kórnickiej jest potrzebna z uwagi na jej bardzo zły stan – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. – Już od długiego czasu tramwaje kursują tu z ograniczeniami prędkości ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa przejazdu pasażerom.

– Podpisaliśmy umowę z wyłonionym w postępowaniu przetargowym wykonawcą, który nie tylko zajmie się wysłużoną trasą tramwajową, ale i rozbudową dróg rowerowych, chodników oraz układu drogowego w ramach tzw. ringu Łacina – wyjaśnia Tomasz Płóciniczak, wiceprezes Poznańskich Inwestycji Miejskich. – Inwestycja rozpocznie się od rozbiórki mocno zużytego już torowiska i sieci trakcyjnej. Cała trasa o długości blisko dwóch kilometrów zostanie kompleksowo przebudowana. Zakładamy, że prace zakończą się jesienią przyszłego roku i pasażerowie będą podróżować wygodną, bezpieczną trasą.

Trzeci etap remontów na Ratajach

Przebudowa trasy kórnickiej to ostatnia część kompleksowego remontu tras tramwajowych i dróg na Ratajach. Obejmował on zakończoną przebudowę trasy od os. Lecha do ronda Żegrze w latach 2018-2019 oraz budowę nowej od ronda Żegrze do ul. Unii Lubelskiej w 2020 roku. Z kolei w latach 2021-2022 przebudowano rondo Rataje. Teraz przyszedł czas na remont trasy kórnickiej.

Remont oznacza także zmiany dla pieszych i rowerzystów. Od 17 października niedostępny będzie fragment ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż torowiska, na odcinku od przystanku tramwajowego Kórnicka do końca aktualnego przebiegu ul. Warczygłowy. Piesi będą mogli obejść zamknięty fragment wzdłuż ul. Warczygłowy i następnie wrócić na dostępny odcinek wzdłuż przebudowywanej trasy tramwajowej. Z kolei rowerzyści na zasadach ogólnych mogą przejechać ul. Warczygłowy i także wrócić na istniejący odcinek.

Jak będzie w tym czasie kursowała komunikacja publiczna?

Trasy zmienia linie nr 5 i 18. “Piątka” z ronda Rataje będzie kursować ulicami Zamenhofa i Hetmańską do Unii Lubelskiej. “Osiemnastka” od przystanku Piaśnicka Rynek pojedzie przez Chartowo, Żegrze, Hetmańską i Zamenhofa do ronda Rataje, a następnie stałą trasą przez Królowej Jadwigi, most Dworcowy, Kaponierę i Dąbrowskiego na Ogrody. Linia nr 17 będzie zawieszona.

W celu umożliwienia jak najłatwiejszych przesiadek pomiędzy liniami numer 1, 5, 11 i 18 obsługującymi Górny Taras Rataj ich rozkłady zostały skoordynowane. Z jadącego z Franowa tramwaju nr 1 na rondzie Żegrze/rondzie Starołęka można się będzie przesiąść na “piątkę”, a z linii nr 18 na “jedenastkę”. Pozwoli to na podwojenie oferty przewozowej dla osiedli położonych na Chartowie i Żegrzu.

Komunikację zastępczą zapewnią linie autobusowe 154 i 190, których trasy zostaną poprowadzone ulicami Anny Jantar, Brneńską, Milczańską i Inflancką na Chartowo i Żegrze. Relację Dworzec Rataje – os. Czecha dodatkowo wzmocni wydłużona linia nr 190. Warto także pamiętać – jak przypomina ZTM – o możliwości przejazdu pomiędzy os. Czecha a Dworcem Rataje autobusami numer 152, 162, 166, 181 i 196 kursującymi ulicą Piłsudskiego oraz kursującymi ulicą Baraniaka do Śródki liniami numer 157 i 184.

Ponadto, w celu wzmocnienia komunikacji autobusowej wzdłuż ulicy Krzywoustego podmiejskie linie nr 511 i 512 skierowane zostaną ulicą Krzywoustego do Dworca Rataje. Do pętli Franowo kursować będzie bez zmian autobus nr 425.

Zarząd Transportu Miejskiego będzie na bieżąco monitorował sytuację, tak żeby w razie potrzeby wprowadzać zmiany.

Linia nr 5

GÓRCZYN – Głogowska – Królowej Jadwigi – Rondo Rataje – Zamenhofa – Hetmańska – UNII LUBELSKIEJ

Linia nr 18

FRANOWO – Szwajcarska – Piaśnicka – Chartowo – Żegrze – Hetmańska – Zamenhofa – Krzywoustego – Królowej Jadwigi – Matyi – Roosevelta – Dąbrowskiego – OGRODY

Linia nr 17 – zawieszona

Linia nr 154

SPŁAWIE – Szczepankowo – Ługańska – Krzywoustego – Wiatraczna – Chartowo – Piaśnicka – Inflancka – Milczańska – Brneńska – Jantar – Krzywoustego – RONDO RATAJE
Powrót:
RONDO RATAJE – Jana Pawła II – Krzywoustego – Jantar – Brneńska – Milczańska – Inflancka – Piaśnicka – Chartowo – Bobrzańska (dawniej: Krzywoustego Wiadukt) – Krzywoustego – Ługańska – Szczepankowo – SPŁAWIE

Linia nr 190

OS. SOBIESKIEGO – Jaroczyńskiego – Wojciechowskiego – Piątkowska – Słowiańska – Szelągowska – Garbary – Królowej Jadwigi – Krzywoustego – Jantar – Brneńska – Milczańska – Inflancka – Piaśnicka – Chartowo – Żegrze – BOBRZAŃSKA (dawniej: Krzywoustego Wiadukt).

Strona głównaPoznańPoznań: W poniedziałek rusza przebudowa trasy kórnickiej. Jakie zmiany czekają mieszkańców Rataj?