Poznań: Trwa remont Starego Rynku. Ale co po remoncie?

Stary Rynek Poznań remont sierpień 2022 fot. Sławek Wąchała

Zdaniem radnych osiedla Stare Miasto już dziś należy rozpocząć działania promocyjne wyremontowanego centrum Poznania. Bo sądząc po tym, ile lokali się zamyka z powodu remontów ożywienie centrum nie będzie łatwym zadaniem. „Potrzebna jest promocja” – uważają radni.

Wyremontowana infrastruktura ułatwi życie mieszkańcom i prowadzenie działalności przedsiębiorcom – jednak żeby tak się stało, i jedni, i drudzy muszą dotrwać do końca remontów. W przypadku mieszkańców polega to na przetrwaniu utrudnień z dojściem do domu, o dojeździe nie wspominając, i ze zrobieniem zakupów.

Jednak z przedsiębiorcami sprawa jest trudniejsza. Nie ma dnia, by w mediach nie pojawiały się informacje o tym, że zamyka się kolejny lokal gastronomiczny czy sklep, i to taki działający od wielu lat. Pandemia, gigantyczne podwyżki cen gazu i prądu oraz inflacja ze wzrostem cen sprawiły, że wielu przedsiębiorców balansowało na granicy wypłacalności. Remont centrum i związane z tym utrudnienia jak brak ogródków gastronomicznych czy mniejsza liczba klientów ostatecznie dobiła wiele firm.

Kampania promocyjna dla centrum

Dlatego, jak uważają radni, konieczne jest zaplanowanie efektownych i skutecznych projektów promocyjnych adresowanych do różnych grup i aktywna współpraca władz miasta z lokalną społecznością – i to już teraz. Rada Osiedla Stare Miasto i lokalne koalicje mieszkańców zaapelowały o podjęcie takich działań do prezydenta Jaśkowiaka.

– Wszyscy czekamy na zakończenie remontów ograniczających funkcjonowanie biznesu czy gastronomii ale też musimy pamiętać, że życie, wyjątkowy klimat miasta nie powrócą nagle po otwarciu wyremontowanych arterii – mówi Andrzej Rataj, przewodniczący Rady Osiedla Stare Miasto i radny miejski. – Konieczne jest zaplanowanie już dziś, a potem systematyczne realizowanie strategii promocyjnej zachęcającej do odwiedzania centrum Poznania, podkreślania atutów odnowionej przestrzeni.

W uchwale Rady Osiedla Stare Miasto czytamy: „radni wnioskują o przeprowadzenie nowoczesnej, sprawnej atrakcyjnej, całościowej i spójnej kampanii promocyjnej Starego Miasta, skierowanej w szczególności do mieszkańców Poznania i Wielkopolski, a także organizacji zajmujących się ruchem turystycznym, w celu promocji walorów Starego Miasta oraz promocji działalności podmiotów funkcjonujących na Starym Mieście”.

Planowanie czas zacząć

Radni zwracają uwagę, że trwające modernizacje i przebudowy mają zostać zrealizowane do końca 2023 roku, więc działania promocyjne powinny zostać zaplanowane znacznie wcześniej – i systematycznie realizowane. Wśród propozycji radnych jest oficjalne otwarcie centrum po remoncie, którego koszt należałoby uwzględnić w budżecie miasta.

Atutów centrum miasta, które warto ująć w strategii działań promocyjnych, nie brakuje, od cichego torowiska poprzez nową, wygodną nawierzchnię rynku, więcej zieleni po teatry, galerie, muzea czy hotele – oraz oczywiście zabytki. Powinna ona także obejmować działania pro-biznesowe podkreślające ofertę handlową czy restauracyjną, tak jak robi to Rada Osiedla Stare Miasto, która wspiera przedsiębiorców w ramach projektu Dobry Sąsiad. ten tytuł dostają ci przedsiębiorcy, którzy swoimi działaniami tworzą dobry klimat dzielnicy.

– Kampania promocyjna powinna być istotnym wsparciem ze strony władz Poznania. Propozycja przeprowadzenia takich działań jest nawiązaniem do postulatów strony społecznej – mówi Maria Sokolnicka Guzek, przewodnicząca Stowarzyszenia Plac Wolności. – Aby ta żywa tkanka miasta mogła w pełni rozkwitnąć, stosownie do znaczenia, potencjału, dziedzictwa i ambicji Poznania, a także mieszkańców, właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców ze Starego Miasta, konieczna jest zmiana postrzegania Starego Miasta, a niezbędnym elementem tego jest przeprowadzenie kampanii promocyjnej tej części Poznania.

Podziel się: