Sprawdzanie zgód TCF
wtorek, 23 kwietnia, 2024

Poznań: Trwa remont Starego Rynku. Ale co po remoncie?

Zdaniem radnych osiedla Stare Miasto już dziś należy rozpocząć działania promocyjne wyremontowanego centrum Poznania. Bo sądząc po tym, ile lokali się zamyka z powodu remontów ożywienie centrum nie będzie łatwym zadaniem. “Potrzebna jest promocja” – uważają radni.

Wyremontowana infrastruktura ułatwi życie mieszkańcom i prowadzenie działalności przedsiębiorcom – jednak żeby tak się stało, i jedni, i drudzy muszą dotrwać do końca remontów. W przypadku mieszkańców polega to na przetrwaniu utrudnień z dojściem do domu, o dojeździe nie wspominając, i ze zrobieniem zakupów.

Jednak z przedsiębiorcami sprawa jest trudniejsza. Nie ma dnia, by w mediach nie pojawiały się informacje o tym, że zamyka się kolejny lokal gastronomiczny czy sklep, i to taki działający od wielu lat. Pandemia, gigantyczne podwyżki cen gazu i prądu oraz inflacja ze wzrostem cen sprawiły, że wielu przedsiębiorców balansowało na granicy wypłacalności. Remont centrum i związane z tym utrudnienia jak brak ogródków gastronomicznych czy mniejsza liczba klientów ostatecznie dobiła wiele firm.

Kampania promocyjna dla centrum

Dlatego, jak uważają radni, konieczne jest zaplanowanie efektownych i skutecznych projektów promocyjnych adresowanych do różnych grup i aktywna współpraca władz miasta z lokalną społecznością – i to już teraz. Rada Osiedla Stare Miasto i lokalne koalicje mieszkańców zaapelowały o podjęcie takich działań do prezydenta Jaśkowiaka.

– Wszyscy czekamy na zakończenie remontów ograniczających funkcjonowanie biznesu czy gastronomii ale też musimy pamiętać, że życie, wyjątkowy klimat miasta nie powrócą nagle po otwarciu wyremontowanych arterii – mówi Andrzej Rataj, przewodniczący Rady Osiedla Stare Miasto i radny miejski. – Konieczne jest zaplanowanie już dziś, a potem systematyczne realizowanie strategii promocyjnej zachęcającej do odwiedzania centrum Poznania, podkreślania atutów odnowionej przestrzeni.

W uchwale Rady Osiedla Stare Miasto czytamy: “radni wnioskują o przeprowadzenie nowoczesnej, sprawnej atrakcyjnej, całościowej i spójnej kampanii promocyjnej Starego Miasta, skierowanej w szczególności do mieszkańców Poznania i Wielkopolski, a także organizacji zajmujących się ruchem turystycznym, w celu promocji walorów Starego Miasta oraz promocji działalności podmiotów funkcjonujących na Starym Mieście”.

Planowanie czas zacząć

Radni zwracają uwagę, że trwające modernizacje i przebudowy mają zostać zrealizowane do końca 2023 roku, więc działania promocyjne powinny zostać zaplanowane znacznie wcześniej – i systematycznie realizowane. Wśród propozycji radnych jest oficjalne otwarcie centrum po remoncie, którego koszt należałoby uwzględnić w budżecie miasta.

Atutów centrum miasta, które warto ująć w strategii działań promocyjnych, nie brakuje, od cichego torowiska poprzez nową, wygodną nawierzchnię rynku, więcej zieleni po teatry, galerie, muzea czy hotele – oraz oczywiście zabytki. Powinna ona także obejmować działania pro-biznesowe podkreślające ofertę handlową czy restauracyjną, tak jak robi to Rada Osiedla Stare Miasto, która wspiera przedsiębiorców w ramach projektu Dobry Sąsiad. ten tytuł dostają ci przedsiębiorcy, którzy swoimi działaniami tworzą dobry klimat dzielnicy.

– Kampania promocyjna powinna być istotnym wsparciem ze strony władz Poznania. Propozycja przeprowadzenia takich działań jest nawiązaniem do postulatów strony społecznej – mówi Maria Sokolnicka Guzek, przewodnicząca Stowarzyszenia Plac Wolności. – Aby ta żywa tkanka miasta mogła w pełni rozkwitnąć, stosownie do znaczenia, potencjału, dziedzictwa i ambicji Poznania, a także mieszkańców, właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców ze Starego Miasta, konieczna jest zmiana postrzegania Starego Miasta, a niezbędnym elementem tego jest przeprowadzenie kampanii promocyjnej tej części Poznania.

Strona głównaPoznańPoznań: Trwa remont Starego Rynku. Ale co po remoncie?