tramwaj na Naramowice fot. PIM

Poznań: Tramwajem na Naramowice już w tym tygodniu!

Trzy kilometry trasy do ulicy Błażeja na Naramowicach zostaną oddane do użytku 23 kwietnia, a więc już w tym tygodniu. Mieszkańcy Naramowic co prawda jeszcze nie dojadą nową trasą do centrum, ale do pętli Wilczak już tak.

– Nadchodzi wielka chwila wyczekiwana przez mieszkańców Naramowic – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.- Robiliśmy wszystko, by jak najszybciej można było korzystać z tramwaju. Po niespełna dwóch latach od rozpoczęcia zasadniczych prac budowlanych cała, licząca ponad trzy kilometry trasa, będzie służyć pasażerom. Tramwaj na Naramowice to już nie marzenia, plany i wizualizacje, to realne usprawnienie komunikacyjne. Mimo trudnych do przewidzenia okoliczności, jakie w ostatnim czasie miały wpływ na rynek budowlany na całym świecie, dopinamy swego i zgodnie z zapowiedziami oddajemy trasę tramwajową pasażerom tej wiosny. Dziękuję wszystkim zaangażowanym za wysiłek, jaki włożyli w realizację tego zadania.

Trasa liczy siedem nowych przystanków tramwajowych: Serbska – Włodarska – Lechicka/Naramowicka – Naramowice – Os. Łokietka – Jasna Rola – Błażeja. Warto przypomnieć, że połową tej trasy, do przystanku Lechicka/Naramowicka, pasażerowie jeżdżą już od pół roku.

– Zakładaliśmy, że cała trasa będzie dostępna najpóźniej do końca maja – przyznaje Justyna Litka, prezes zarządu Poznańskich Inwestycji Miejskich. – Uda się to już w kwietniu. Torowisko, sieć trakcyjna i przystanki są gotowe, w zakresie trasy tramwajowej aktualnie zajmujemy się pracami wykończeniowymi. Równolegle trwają roboty drogowe, gdyż budujemy także nowe ulice, a wzdłuż nich chodniki i infrastrukturę rowerową. Przed nami jeszcze m.in. testy obciążeniowe wiaduktów drogowych nad ul. Lechicką i uruchomienie całego węzła. Zakończenie zadania planujemy na jesień, wszelkie utrudnienia, z jakimi zmagają się jeszcze mieszkańcy Naramowic, mają przejść do historii w tym roku.

Tramwaj na Naramowice to jedna z najważniejszych i największych inwestycji realizowanych aktualnie w Poznaniu. Zasadnicze prace budowlane rozpoczęły się na przełomie maja i czerwca 2020 r. Nowa trasa ma swój początek przy pętli Wilczak, dalej biegnie wzdłuż ul. Naramowickiej aż do ulicy Błażeja, który nie bjest tradycyjna pętlą tramwajową, lecz końcówką czołową przystosowana do obsługi dwukierunkowych tramwajów. To rozwiązanie ułatwi budowę kolejnego odcinka trasy w kierunku Umultowa. Warto dodać, że na odcinku do Lechickiej/Naramowickiej tramwaje dotąd jeździły po jednym torze, ale teraz już pojadą po dwóch. Trasę na Naramowice docelowo będą obsługiwać dwie linie tramwajowe: nr 3 i 10,ale tylko „dziesiątka” na razie będzie kursować do końca nowej trasy, to znaczy do przystanku przy ul. Błażeja. Teren wokół torowiska to wciąż plac budowy, dlatego ze względów bezpieczeństwa będzie tam kursować tylko jedna linia, a druga dojdzie w późniejszym czasie.

Trwają już przygotowania do budowy drugiego etapu trasy, czyli od pętli Wilczak poprzez ul. Szelągowską i Garbary do centrum Poznania. Inwestycja ma już decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych, a prowadzone są szczegółowe analizy rozwiązań technicznych – i jeśli miastu uda się zdobyć dofinansowanie zewnętrzne, budowa będzie mogła się rozpocząć.