tramwaj na Naramowice fot. PIM

Poznań: Tramwaj na Naramowice – znów przybyło torowiska!

Trasa tramwaju na Naramowice jest coraz lepiej widoczna w terenie: na placu budowy pojawiają się kolejne fragmenty torowiska i jezdni. Przebudowano już też większość infrastruktury podziemnej.

– Cieszą mnie szybkie postępy prac na budowie trasy tramwajowej na Naramowice – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Już po sześciu miesiącach od rozpoczęcia zasadniczych prac gotowa jest połowa torowiska na odcinku do ul. Włodarskiej, który planujemy uruchomić wiosną przyszłego roku. To obecnie największa inwestycja realizowana w naszym mieście. Codziennie na placu budowy pracuje ok. 300 osób. Tempo prac jest imponujące i mam nadzieję, że warunki pogodowe pozwolą nam je utrzymać tak, by trasa mogła zostać oddana do użytku jak najszybciej.

W rejonie skrzyżowania ulic Słowiańskiej, Naramowickiej, Szelągowskiej i Wilczak trwają prace nad połączeniem obecnej pętli tramwajowej z nowym torowiskiem w rejonie parku Kosynierów. To w tym miejscu już dwa miesiące temu zamontowano specjalne elementy konstrukcyjne, a na nich betonowe podkłady i szyny. Wzdłuż parku Kosynierów ułożone zostały krawężniki dla powstającej jezdni.

Prace przy powstawaniu torowiska trwają również na odcinku ul. Naramowickiej od ul. Ugory w kierunku ul. Serbskiej. Włączenie trasy tramwajowej w skrzyżowanie ul. Serbskiej i Naramowickiej zostało podzielone na etapy tak, aby cały czas utrzymany był ruch ul. Serbską. Na zamkniętym fragmencie tej ulicy zamontowano już przejazd drogowy wraz z torowiskiem, który docelowo będzie miejscem przecięcia trasy tramwaju z jezdnią dla samochodów zmierzających w stronę mostu Lecha.

Z kolei na odcinku pomiędzy ulicami Serbską a Włodarską nie tylko trwają prace związane z nowym torowiskiem, ale ułożono również pierwszą warstwę nawierzchni nowej jezdni. Nawierzchnia pojawiła się również między ul. Włodarską i Lechicką.

– Właściwie niemal na całym odcinku od pętli Wilczak do ul. Włodarskiej ułożone są podstawowe elementy torowiska lub trwają zaawansowane prace nad ich montażem – mówi Grzegorz Bubula, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. – Wyjątki stanowią skrzyżowania czy tymczasowe przejazdy dla mieszkańców, ponieważ staramy się minimalizować utrudnienia w ruchu. Robimy wszystko, by już wiosną tramwaje mogły dojechać do ul. Włodarskiej, a w 2022 r. do przystanku przy ul. Błażeja. Niech o skali prac świadczą liczby, bo w sumie do położenia mamy 6,3 km torów, 82 tys. m kw. dróg i chodników, 9,4 km kabli, 2 km wodociągu i ponad 8 km kanalizacji sanitarnej i deszczowej.

Ważnym obszarem placu budowy jest skrzyżowanie ul. Lechickiej i Naramowickiej, które docelowo będzie dwupoziomowym układem komunikacyjnym z tramwajem przejeżdżającym górą, nad ul. Lechicką. Aktualnie powstaje tam południowa łącznica węzła (trwa podnoszenie terenu). W północno-wschodniej części skrzyżowania trwają z kolei prace brukarskie i widać także kształt ronda. Powstający tam układ umożliwi dojazd do ul. Dworskiej od strony ul. Lechickiej (kierunek od mostu Lecha). Ponadto w rejonie ul. Murawa prowadzone są prace nad sieciami uzbrojenia podziemnego.

Na odcinku pomiędzy ul. Lechicką a Sarmacką rozpoczęło się tzw. korytowanie, czyli formowanie miejsca pod nowe torowisko. Dalej, czyli od ul. Sarmackiej do ul. Łużyckiej, ułożony został już tor w kierunku centrum i trwają prace nad układem drogowym. Postęp robót jest również dobrze widoczny na ostatnim odcinku, pomiędzy ul. Jasna Rola i ul. Błażeja. Budowane są tam sieci podziemne i trwa korytowanie pod torowisko.

PIM, el

4 1 vote
Oceń artykuł
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze