Poznań: Tramwaj na Naramowice – jest wniosek o decyzję środowiskową

Poznańskie Inwestycje Miejskie złożyły wniosek o decyzję środowiskową dla II etapu trasy tramwajowej na Naramowice. Decyzja ta wskaże, jak prowadzić inwestycję, by jak najmniej wpływała na środowisko. Pozwoli też skutecznie ubiegać się o unijne dofinansowanie.

Zgodnie z zapowiedzią spółka PIM złożyła w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Poznaniu wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji drugiego etapu budowy trasy tramwajowej na Naramowice. To bardzo ważny dokument: decyzja wskaże, w jaki sposób prowadzić inwestycję, by jej wpływ na stan środowiska był jak najmniejszy. Jej uzyskanie jest pierwszym etapem na drodze zbierania pozwoleń administracyjnych koniecznych do rozpoczęcia prac w terenie.

Dokumentacja niezbędna do złożenia wniosku w RDOŚ powstała w pół roku od rozpoczęcia prac nad koncepcją i programem funkcjonalno-użytkowym. Znany już jest zasadniczy kształt pasa drogowego oraz przebieg trasy tramwajowej na odcinku od pętli Wilczak przez ul. Szelągowską do skrzyżowania ul. Estkowskiego i Małe Garbary. Rozwiązania, które zaproponował wykonawca, będą przedmiotem konsultacji społecznych, zaplanowanych na II kwartał tego roku.

Planowana trasa zagwarantuje priorytet komunikacji publicznej, a poruszanie się po niej będzie efektywne i przyjazne dla wszystkich użytkowników. Skrzyżowania zaplanowano tak, by ich przepustowość była jak najlepsza.

Planuje się, że torowisko tramwajowe przebiegać będzie pod wiaduktem kolejowym Poznań Garbary. Tam znajdzie się przystanek tramwajowo-autobusowy, który będzie pełnił funkcję węzła przesiadkowego w pełnym tego słowa znaczeniu. W tym miejscu będzie można korzystać nie tylko z komunikacji tramwajowej i autobusowej, lecz również z kolejowej i rowerowej. W pobliżu powstaną miejsca postojowe dla samochodów i rowerów.

Projektanci zaproponowali również rozwiązania dotyczące przebiegu trasy przez tzw. wąskie gardło – między ul. Grochowe Łąki a Estkowskiego i Małe Garbary. Zaproponowali również przebudowę skrzyżowania ul. Estkowskiego i Małe Garbary w taki sposób, by ominąć i ocalić istniejący obecnie klin zieleni. Układ ten stworzy również możliwość wyprowadzenia w przyszłości trasy tramwajowej w kierunku placu Bernardyńskiego i ul. Królowej Jadwigi.

Złożone w RDOŚ dokumenty pozwolą przybliżyć szacunkowe koszty realizacji drugiego etapu inwestycji oraz skoordynować go z powstającym projektem budowlanym dla pierwszego etapu tej trasy. Uzyskana na ich podstawie decyzja umożliwi efektywne aplikowanie o unijne środki na realizację drugiego etapu inwestycji w trybie “zaprojektuj i wybuduj”.

Odcinki obu etapów trasy tramwajowej na Naramowice połączą się na wysokości skrzyżowania ul. Słowiańskiej, Naramowickiej i Wilczak. Koordynacja projektowych założeń ich połączenia obniży koszt przebudowy tego skrzyżowania przed uruchomieniem całej linii.

Autor: UMP

0 0 votes
Oceń artykuł
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze