Warta brzegi po remoncie fot. UMP

Poznań: Rusza remont betonowych brzegów Warty

Miasto podpisało umowę z wykonawcą modernizacji betonowych brzegów Warty. Inwestycja obejmie odcinek między mostem Przemysła I a rozwidleniem Warty i Cybiny po obu stronach brzegu rzeki. Budowa zakończy się do grudnia 2021 roku.

Umocnienia rzeki czeka gruntowna rewaloryzacja: elementy betonowe zastąpią materiały ekologiczne, wyremontowana zostanie także infrastruktura brzegowa: tarasy, schody, slipy. Obecne umocnienia rzeki zostały wykonane pod koniec lat 60. ubiegłego wieku i są w fatalnym stanie: spękane, wykruszone i połamane. Nie tylko zagrażają bezpieczeństwu wypoczywających nad rzeką i utrudniają uprawianie sportów wodnych, ale też wpływają niekorzystnie na ekosystem. Nowe umocnienia pozwolą zabezpieczyć brzegi Warty przed erozją, wpłyną też pozytywnie na bezpieczeństwo, ekosystem i atrakcyjność terenów nad Wartą.

– Mieszkańcy Poznania chętnie spędzają czas nad rzeką – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – W ostatnich latach na terenach nadwarciańskich realizowany był szereg inwestycji: powstała m.in. przystań jachtowa w Starym Porcie, rozbudowywana jest Wartostrada. Cały czas przybywa miejsc do rekreacji. Latem poznaniacy i turyści mogą wypocząć na plażach miejskich, przepłynąć się tramwajem wodnym, wypożyczyć łódź motorową i kajaki, do wyboru mają też wiele wydarzeń kulturalnych. Dzięki rozbudowie monitoringu miejskiego i montażowi oświetlenia nad Wartą jest coraz bezpieczniej.

Remont obecnie istniejących betonowych umocnień zaplanowano na odcinku od mostu Przemysła I do rozwidlenia rzeki Warty z Cybińskim Kanałem Ulgi (za mostem św. Rocha). To fragment o długości 2,5 km (po obu stronach rzeki będzie to łącznie 5 km). Projekt zakłada także remont elementów infrastruktury brzegowej: tarasów, schodów, slipów oraz wylotów z kanalizacji deszczowej – obejmującej ciąg pieszy po obu stronach brzegu rzeki i elementy cumownicze.

– W obecnej chwili, w czasie kiedy już trzeci rok z rzędu zmagamy się z suszą, będącą efektem niewielkich opadów oraz wysokiego parowania, Wody Polskie podejmują kroki, które zmierzają do retencjonowania już i tak uszczuplonych zasobów wodnych praktycznie w każdym możliwym miejscu, które daje ku temu możliwość – wyjaśnia Bogumił Nowak, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Poznaniu. – Ta inwestycja z pewnością wpisuje się w takie działania.

Planowana modernizacja ubezpieczeń brzegowych zakłada zastosowanie przepuszczalnych umocnień w postaci koszy i materacy gabionowych wypełnionych kamieniem naturalnym i humusem, które następnie zostaną pokryte zielenią. Pozwoli to na rozszczelnienie powierzchni skarp przyczyniając się do zwiększenia retencji gruntowej oraz odpływu powierzchniowego na rzecz gruntowego.

– Z obecnego ekosystemu zostaną wyeliminowane płyty betonowe, które ograniczają wchłanianie wody do gruntu – tłumaczy Grzegorz Kamiński, dyrektor Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta. – Materiały proekologiczne sprawią, że woda będzie poddawana naturalnej filtracji. Przyjęte rozwiązania zabezpieczą brzegi rzeki przed erozją, która stwarza zagrożenie dla przyległej infrastruktury i pogarsza warunki przepływu wód wezbraniowych.

Roboty zaczną się w połowie sierpnia 2020 roku na brzegu wschodnim, po stronie Rataj, od terenu przy moście Przemysła I, na odcinku między 243+500 a 244+155 kilometrem biegu Warty. Dzięki temu w okresie wakacyjnym nie będą wykonywane prace przy miejscach odwiedzanych przez mieszkańców.

Całkowita wartość projektu to 30,3 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wyniosło około 85 procent – prawie 26 mln zł. Pozostała część to wkład własny RZGW w Poznaniu (Wód Polskich) i Poznania.

UMP, el