Poznań: Przebudowa św. Marcina postępuje. Są już tory!

św. Marcin, remont fot. PIM

Na odcinku od Ratajczaka do Al. Marcinkowskiego już jest torowisko tramwajowe, trwa układanie nawierzchnia jezdni i chodników oraz prace przy sieci trakcyjnej. Władze Poznania raportują stan prac tego etapu Projektu Centrum Dzięki inwestycji mieszkańcy i turyści zyskają wygodną przestrzeń.

– Na obu fragmentach ulic ułożone zostało torowisko tramwajowe – mówi Tomasz Płóciniczak, dyrektor ds. przygotowania i realizacji inwestycji w spółce Poznańskie Inwestycje Miejskie. – Na Al. Marcinkowskiego bardzo zaawansowane są również prace związane z siecią trakcyjną, równolegle przygotowywane są wykopy na specjalne komory antykompresyjne dla nowych drzew, które pojawią się pobliżu Galerii MM. Z kolei na ul. Św. Marcin, przy kościele, rozpoczynamy roboty polegające na układaniu nawierzchni.

Na plac budowy nareszcie dotarła kamienna kostka – zamówiono ją w Żytomierzu na Ukrainie, więc z powodu wojny dostawa była mocno utrudniona – i spóźniona. Brak materiału mocno zakłócił harmonogram prac, bo kostka miała się znaleźć na jezdni i torowisku, więc jej brak wstrzymał prace. Na szczęście kostka już jest i roboty ruszyły z kopyta.

Na Al. Marcinkowskiego zamontowano już większość słupów trakcyjno-oświetleniowych, pierwsze stoją już także na ul. Św. Marcin. Około 90 procent powierzchni jezdni ul. Św. Marcin i Al. Marcinkowskiego ma już wykonaną podbudowę, na której układana będzie kamienna kostka. W połowie zrobiono także podbudowę chodników. Natomiast układanie kostki w torowisku w ul. Podgórnej i Al. Marcinkowskiego zostało już wykonane w około 85 proc. Kończą się także prace związane z przebudową sieci kanalizacyjnej i wodociągowej oraz sieciami teletechniczną i elektroenergetyczną wraz przyłączami do poszczególnych posesji.

Na Al. Marcinkowskiego są już skrzynie antykompresyjne, w których zostaną posadzone drzewa, trwa montaż systemu nawadniania zieleni. Przypomnijmy, że docelowo na Al. Marcinkowskiego zostanie posadzonych 36 dębów kolumnowych, berberysy i irgi, a przed muzeum założony zostanie kwietnik. Z kolei na przebudowanym odcinku ul. Św. Marcin stanie 10 donic z kwitnącymi roślinami – tu niestety wąska zabudowa ulicy Św. Marcin i liczne sieci podziemne uniemożliwiają posadzenie w gruncie.

Po zakończeniu przebudowy ul. Św. Marcin i Al. Marcinkowskiego mają być przestrzeniami przyjaznymi dla przechodniów, również dla osób z niepełnosprawnościami, dzięki szerszym chodnikom, przebudowie jezdni oraz wymianie i przesunięciu torowiska tramwajowego. Przewidziany jest ciąg przeznaczony dla ruchu rowerowego, pojawi się nowe oświetlenie, a pomiędzy ulicami Ratajczaka i Podgórną zostanie wprowadzona strefa zamieszkania, czyli przestrzeń publiczna łączącą funkcje ulicy, deptaku, parkingu i miejsca spotkań mieszkańców. Na pozostałym odcinku inwestycji ruch odbywać się będzie z maksymalną prędkością 30 km/godz, a tego, czy kierowcy przestrzegają ograniczenia – będzie pilnowała rozbudowana sieć monitoringu wizyjnego.

Podziel się: