rondo Rataje

Poznań: Przebudowa ronda Rataje. Pierwsze zmiany już w nocy!

W nocy z 15 na 16 sierpnia zmienia się organizacja ruchu dla samochodów w tym rejonie w rejonie ronda Rataje i ulicy Jana Pawła II pomiędzy Kórnicką i rondem.

– W związku z otrzymaniem decyzji pozwalającej na realizację inwestycji drogowej przebudowa ronda Rataje przechodzi w fazę robót budowlanych. Rozpoczną się one 17 sierpnia, natomiast już w nocy z 15 na 16 wprowadzona zostanie czasowa organizacja ruchu. W pierwszym etapie prace toczyć się będą na ul. Jana Pawła II od ul. Kórnickiej do ronda Rataje – mówi Grzegorz Bubula, wiceprezes Poznańskich Inwestycji Miejskich. – Zdajemy sobie sprawę, że będziemy prowadzić prace na jednym z newralgicznych miejsc komunikacyjnych na mapie Poznania. Dlatego podczas realizacji inwestycji będziemy robić wszystko, by zminimalizować utrudnienia zarówno dla komunikacji publicznej, jak i samochodów przejeżdżających przez rondo, a roboty były prowadzone terminowo. Chcemy, by na każdym etapie przebudowy możliwy był zjazd i wjazd na rondo w każdym kierunku. Realizacja tych zamierzeń będzie wiązała się z wielokrotnymi zmianami w organizacji ruchu w trakcie prowadzenia inwestycji. Będziemy o nich informować z odpowiednim wyprzedzeniem.

W pierwszej kolejności zostaną wyłączone pasy ruchu (od strony torowiska) w ul. Jana Pawła II. Na tym etapie roboty skupią się na zamkniętym od ul. Kórnickiej torowisku w ul. Jana Pawła II, a na rondzie Rataje do dyspozycji kierowców będą minimum dwa pasy ruchu.

Pierwszy etap dotyczy wyłącznie wlotu Jana Pawła II który zostanie zawężony do 2 pasów, także zjeżdżając z ronda Rataje w ul. Jana Pawła II nie będziemy mogli korzystać z lewego skrajnego pasa przylegającego do torowiska tramwajowego.

W kolejnym etapie ul. Jana Pawła II będzie jednopasowa, jednak już wtedy pojawią się znaczące zmiany w całym obszarze.

– Od kilkunastu miesięcy trwały prace przygotowawcze polegające na wymianie nawierzchni na ul. Chartowo i Żegrze.To dało nam możliwość przerzucenie na czas prac na rondzie Rataje objazdu na inne ulice. W tych kolejnych etapach nie będzie już możliwości przejazdu przez rondo pojazdów ciężarowych, a objazd w stronę r. Starołęka będzie odbywał się od strony ronda Śródka ulicami Baraniaka – Chartowo – Żegrze – Hetmańską, natomiast w stronę autostrady Baraniaka – Dymka – Szwajcarską – Szwedzką – Krzywoustego. Analogicznie w przeciwnym kierunku – wyjaśnia Łukasz Dondajewski, Miejski Inżynier Ruchu.

Tak poprowadzony objazd spowoduje konieczność zmian na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II z Baraniaka, gdzie wytyczony zostanie dodatkowy pas do skrętu w lewo, aby obsłużyć znacząco większy ruchu na powyższych relacjach.

W trakcie prowadzonych prac nieuniknione są utrudnienia. W pierwszym etapie dla tramwajów zamknięty będzie odcinek torowiska pomiędzy ul. Kórnicką a rondem Rataje. Od 17 sierpnia zmienionymi trasami będą kursować linie numer: 2, 6, 7, 10, 18 i nocna nr 201, natomiast linia nr 13 zostanie zawieszona.

Linia nr 2 – zmiana trasy mająca zapewnić dogodny, bezpośredni dojazd z Ogrodów, Jeżyc oraz Dębca i Wildy do Dworca Głównego PKP

OGRODY -… – Święty Marcin – Towarowa – Matyi – Królowej Jadwigi – Górna Wilda – 28 Czerwca 1956 – DĘBIEC

Linia nr 6 – zmiana trasy, tramwaj od węzła Kórnicka/Jana Pawła II pojedzie stałą trasą “13” przez centrum na Junikowo

MIŁOSTOWO – Warszawska – Jana Pawła II – Kórnicka – Mostowa – Lewandowskiej – Podgórna – Marcinkowskiego – pl. Wolności (Święty Marcin) – Gwarna – Święty Marcin – Roosevelta – Bukowska – Grunwaldzka – JUNIKOWO

Linia nr 7 – zmiana trasy, tramwaj z ronda Rataje skręci w kierunku centrum i pojedzie na Junikowo stałą trasą linii nr 6

OGRODY -… – Zamenhofa – Krzywoustego – Królowej Jadwigi – Matyi – Roosevelta – Grunwaldzka – JUNIKOWO

Linia nr 10 – tramwaj od węzła Kórnicka/Jana Pawła II pojedzie trasą Kórnicką na Franowo

DĘBIEC -… – Most Dworcowy – Rondo Kaponiera – Most Teatralny – Fredry – pl. Ratajskiego – pl. Wielkopolski – Małe Garbary – Rondo Śródka – Jana Pawła II – trasa Kórnicka – FRANOWO

Linia nr 13 – zawieszona

Linia nr 18 – zmiana trasy w celu wzmocnienia transportu w centrum

OGRODY – Dąbrowskiego – Fredry – Gwarna – Święty Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – Strzelecka – Krzywoustego – Zamenhofa – STAROŁĘKA

Linia nr 201 – zmiana trasy od ronda Rataje w kierunku os. Sobieskiego,

OS. SOBIESKIEGO -… – Zamenhofa – Krzywoustego – Królowej Jadwigi – Strzelecka – Podgórna -… – OS. SOBIESKIEGO

Powstaną tymczasowe przystanki “Kórnicka” – na ul. Kórnickiej za skrzyżowaniem z ul. Jana Pawła II w kierunku centrum.

Dodatkowo przez cztery sierpniowe noce (16/17, 17/18, 18/19, 19/20) począwszy od nocy z 16 na 17 sierpnia (niedziela/poniedziałek) zamknięty dla ruchu tramwajowego zostanie węzeł Kórnicka, co wpłynie na kursowanie tramwajów linii nr 201 w noce 18/19 i 19/20 (w pozostałe dwie noce funkcjonuje autobusowa linia nr 231). Tramwaj nr 201 będzie miał zmienioną trasę w obu kierunkach, linia nie będzie linią okólną.

FRANOWO – Szwajcarska – Szwedzka – Piaśnicka – Chartowo – Żegrze – Hetmańska – Zamenhofa – Krzywoustego – Królowej Jadwigi – Strzelecka – Podgórna -… – OS. SOBIESKIEGO

Trasą Kórnicką jeździć będą tramwaje nr 5, 10, 16 i 17. Na Franowo będzie można dojechać trzema liniami – 10, 16 oraz jadącą Górnym Tarasem Rataj “jedynką”. Do Starołęki kursować będą tramwaje nr: 12, 17 i 18, a do pętli Stomil – nr 5.

Harmonogram zakłada zakończenie robót w ul. Jana Pawła II w I kwartale 2021 r. Natomiast koniec wszystkich robót budowlanych wraz z odbiorami technicznymi i uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie planowane jest na marzec 2022 r.

Szczegółowe informacje na temat zmian w komunikacji publicznej można znaleźć na stronie ZTM (ztm.poznan.pl) i MPK (mpk.poznan.pl). Aktualności dotyczące przebudowy ronda dostępne będą z kolei na stronie nowe-rataje.pl.

UMP, el

0 0 vote
Oceń artykuł
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments