Sprawdzanie zgód TCF
środa, 24 kwietnia, 2024

Poznań: Ponad 20 mln zł na remonty sieci i torowisk

Remont pętli na Zawadach i Piątkowskiej, remont torowiska na Podgórnej i nowe przystanki wiedeńskie. Miasto przeznaczyło w tym roku na odnowę infrastruktury torowo-sieciowej 20,5 ml zł.

– To kolejny rok, w którym Miasto przeznacza duże środki finansowe na naprawę torowisk – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Jeszcze w 2014 roku wydatki na remonty torowo-sieciowe nie przekraczały 3 milionów zł. Od 2015 roku kwoty te systematycznie rosły. W ostatnich latach co roku przeznaczaliśmy na ten cel od 20 do 30 milionów zł rocznie i podobnie będzie w roku 2021. Licząc bieżący rok, wydatki na remonty od 2015 roku przekroczą 165 milionów. Konsekwentne, stałe podnoszenie jakości infrastruktury torowo-sieciowej poprawia bezpieczeństwo, komfort jazdy pasażerów, ale także prędkość przejazdów i niezawodność komunikacji. Jeżeli tramwaje i autobusy mają być alternatywą dla samochodów, to muszą one jeździć szybko i sprawnie, a przede wszystkim bezpiecznie.

O skali prowadzonych w minionych latach remontów najlepiej świadczą liczby – w latach 2015-2020 na odnowę infrastruktury tramwajowej wydano ok. 145 milionów złotych. Za tę kwotę zmodernizowano 20,5 km torowisk, 27 przystanków, 8 podstacji zasilających sieć trakcyjną, a także wymieniono 40,2 km sieci trakcyjnej, 36 zwrotnic i 24,7 km kabli trakcyjnych i zasilających.

– Plan remontowy w 2021 roku obejmuje prace w różnych częściach miasta – zaznacza Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Są one ściśle skoordynowane z dużymi inwestycjami podnoszącymi standard transportu w Poznaniu, takimi jak np. trasa na Naramowice, przebudowa ronda Rataje, remont ul. Wierzbięcice, czy kolejny etap Programu Centrum. Przygotowany plan remontów został tak opracowany, żeby prace były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców i pasażerów transportu publicznego.

Tradycyjnym czasem największych remontów są miesiące letnie, jednak w tym roku jeszcze przed wakacjami planowane są prace na pętli Zawady, gdzie wymienione zostaną szyny na wjeździe i wyjeździe z pętli, wraz z odnowieniem nawierzchni drogowej. Prace nie będą miały wpływu na komunikację tramwajową, ponieważ z uwagi na zmiany w transporcie wynikające z modernizacji ronda Rataje pętla jest czasowo zamknięta. Z niewielkimi utrudnieniami będą musieli się liczyć wyłącznie kierowcy – na ulicy Podwale (w kierunku ul. Hlonda) będzie wówczas wprowadzone zwężenie jezdni.

Podobnie bez wpływu na układ linii będą przebiegać zaplanowane remonty platform na przystankach: Poznańska na ul. Pułaskiego (kierunek centrum) – tu remont także zaplanowano przed wakacjami – oraz Klin (w obu kierunkach). Tu prace odbędą się jesienią.

W czerwcu, z podziałem na dwa etapy, prowadzone będą prace utrzymaniowe na węźle Most Dworcowy. Są one konieczne w związku z zaplanowanym w drugiej połowie roku rozpoczęciem kolejnego etapu Programu Centrum, który obejmie skrzyżowanie ul. Św. Marcin z al. Niepodległości.

W okresie wakacyjnym zaplanowane są także prace torowe na pętli Piątkowska. Przy przystanku Os. Winiary utworzona zostanie tzw. końcówka czołowa, która umożliwi kursowanie po tej trasie tramwajów dwukierunkowych, co zapewni jej obsługę.

Podczas wakacji letnich zamknięty będzie ruch tramwajowy na ul. Starołęckiej (od pętli Starołęka Mała do pętli Starołęka). Będzie tam prowadzona przebudowa stacji trakcyjnej, zasilającej sieć m.in. na ul. Starołęckiej. Tramwaje jeżdżące w kierunku Starołęki będą kończyły kursy na pętli Starołęka Mała, w kierunku Starołęki zostanie uruchomiona autobusowa komunikacja zastępcza. W tym czasie planowana jest również wymiana wyeksploatowanego przejazdu samochodowego przez torowisko na ul. Starołęckiej przed rondem (od strony Starołęki), co na jeden weekend wstrzyma ruch tramwajów do pętli Starołęka Mała. Ruch samochodowy będzie tymczasowo skierowany na przejazd, z którego dziś korzysta linia autobusowa nr 190.

Także na wakacje zaplanowano wymianę nawierzchni torowej wraz z odtworzeniem nawierzchni z kostki kamiennej na ul. Podgórnej – na odcinku od Al. Marcinkowskiego do ul. Szkolnej. Te roboty nie będą miały wpływu na komunikację i są skoordynowane z inwestycją unijną – kolejnym etapem Projektu Centrum.

Latem planowane jest usunięcie rozjazdu tymczasowego i odtworzenie torów na ul. Zamenhofa. W momencie, kiedy zaawansowanie prac na rondzie umożliwi przywrócenie tam ruchu tramwajowego w relacji Starołęka-Śródka (ulicami Zamenhofa i Jana Pawła II), torowisko zostanie przywrócone do stanu pierwotnego. Prace w ramach modernizacji ronda od tego momentu skupią się na ulicy Krzywoustego i tam zostanie uruchomiona komunikacja zastępcza.

Na lato zaplanowano również przebudowę przystanków Rynek Jeżycki w ciągu ul. Dąbrowskiego oraz Sielska (przystanek w kierunku Górczyna). Powstaną tam przystanki wiedeńskie, dzięki czemu będzie można bezpieczniej oraz dużo łatwiej wsiąść i wysiąść z tramwaju. Ważny jest też aspekt bezpieczeństwa, ponieważ kierowcy samochodów przed przystankiem wiedeńskim są zmuszeni zwolnić, z uwagi na wjazd na wyniesioną platformę jezdni.

Jesienią planowane są punktowe remonty torowiska na ulicy Górna Wilda, ale będą one przeprowadzone dopiero w momencie, kiedy w ramach modernizacji ul. Wierzbięcice ruszy przebudowa węzła rozjazdowego u zbiegu ulic Górna Wilda, Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 r. Prace te uniemożliwią przejazd tramwajów, dlatego ten czas zostanie wykorzystany na reperacje torów na Górnej Wildzie.

Zakończenie powyższych robót wpłynie na termin rozpoczęcia kolejnych prac na Wildzie – odnowy torowiska na ul. 28 Czerwca 1956 r. (od ul. Krzyżowej do ul. Hetmańskiej). Ich efekt pasażerowie z Wildy odczują dopiero w 2022 roku.

Przebudowane zostaną także przystanki Kosińskiego i Pamiątkowa. Oba będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Jesienią zaplanowany jest też remont sieci trakcyjnej i prace utrzymaniowe na torowisku ul. Reymonta – ale w tym przypadku utrudnienia będą ograniczone jedynie do weekendów.

UMP

Strona głównaPoznańPoznań: Ponad 20 mln zł na remonty sieci i torowisk