Sprawdzanie zgód TCF
czwartek, 25 kwietnia, 2024

Poznań: Podróże transportem publicznym w czasie pandemii koronawirusa są bezpieczne

Tak wynika z badań opublikowanych przez UITP, czyli Międzynarodową Unię Transportu Publicznego. “Ryzyko zarażenia się covid-19 w transporcie publicznym jest bardzo niskie” – twierdzą badacze.

“Jeśli uznamy, że zerowe ryzyko nie istnieje, publiczny transport pozostaje jednym z najbezpieczniejszych sposobów przemieszczania się w mieście” – czytamy w raporcie. “Oczywiście, przy stosowaniu się do wprowadzonego reżimu sanitarnego”.

Raport wymienia konkretne dowody:
Instytut Roberta Kocha (Niemcy): Dane z artykułu opublikowane w Biuletynie Epidemiologicznym 38/2020, 21 sierpnia 2020 r. pokazują, że 0,2% identyfikowalnych ognisk choroby w Niemczech było łączonych z transportem i dotyczyło mniejszej liczby osób na ognisko chorobowe w porównaniu do innych miejsc z dużą rotacją ludzi;

Santé Publique France (Francuski Instytut Publiczny), dane zebrane pomiędzy 9 maja a 28 września 2020 r.: tylko 1,2% źródeł covid-19 jest łączonych z transportem (lądowym, powietrznym i wodnym). Głównie pochodzą one z miejsc pracy (24,9%), szkół i uniwersytetów (19,5%), placówek służb zdrowia (11%) tymczasowych publicznych i prywatnych eventów (11%) i spotkań rodzinnych (7%)

Analiza przeprowadzona przez Brytyjską Organizację ds. Bezpieczeństwa Kolei (RSSB) pokazała, że ryzyko zarażenia się covid-19 podczas podróży pociągiem to 1 na 11 000 przejazdów. Jest to równoważne z szansą mniejszą niż 0,01%, czyli mniejszą niż prawdopodobieństwo śmierci w wypadku drogowym (z zakrytą twarzą to 1 na 20 000 przejazdów tj. 0,005%);

University of Colorado Boulder (opublikowane w National Geographic 11 sierpnia 2020 r.): Według modelu ryzyko zakażenia w dobrze wentylowanym metrze przy minimalnej konwersacji i ruchu wynosi 0% po 70 minutach, jest jeszcze mniejsze dla przejazdu autobusem;

Science Magazine (wydany przez Amerykańskie Stowarzyszenie na rzecz Postępu Nauki, 26 maj 2020 r.): W Japonii najwięcej źródeł zakażeń pochodzi z siłowni, pubów, sal karaoke, miejsc, w których ludzie gromadzą się, jedzą, piją, rozmawiają, śpiewają, ćwiczą lub tańczą (w stosunkowo dłuższym okresie czasu). Nie wykryto żadnych źródeł w pociągach podmiejskich. Według Hitoshi Oshitani, wirusologa i eksperta ds. zdrowia z Uniwersytetu Tohoku pasażerowie zazwyczaj podróżują sami i nie rozmawiają z innymi pasażerami. Dodatkowo wszyscy ostatnio noszą maski;

Bloomberg CityLab (opublikowane 9 czerwca 2020 r.): pomiędzy 9 maja a 3 czerwca 150 nowych źródeł koronawirusa pojawiło się we Francji wg krajowego organu ds. zdrowia publicznego. Zdefiniowane przypadki covid-19 występowały w przeważającej ilości w miejscach łatwych do przewidzenia jak: placówki opieki zdrowotnej, miejsca pracy, schroniska dla bezdomnych – czyli wszędzie tam, gdzie ludzie mieszają się ze sobą w zamkniętych pomieszczeniach w dłuższych okresach czasu oraz w szpitalach, gdzie gromadzą się ludzie zarażeni. Co szczególnie uderzające – liczba źródeł covid-19 powiązanych z transportem publicznym nie wystąpiła. Przez ponad miesiąc nie wykryto nawet pojedynczego źródła w sześciu systemach metra we Francji, 26 tramwajach i sieci lekkich kolei oraz licznych miejskich liniach autobusowych;

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zgadza się, że zanieczyszczenie powietrza jest czynnikiem, który najprawdopodobniej w największym stopniu przyczynia się do obciążenia zdrowotnego spowodowanego przez covid-19, ponieważ jak wiadomo zanieczyszczone powietrze wpływa negatywnie na płuca i powoduje choroby serca.
W zasadzie najsolidniejszy dowód pokazujący, że komunikacja publiczna jest bezpieczna, wynika z niedawnej ewolucji potrzeb transportu publicznego (wzrastającego po wcześniejszych ograniczeniach) w porównaniu z trendem wykrytych nowych przypadków covid-19 na obszarach, gdzie komunikacja publiczna występuje. Pomimo wzrastającej liczby przypadków covid-19 podczas drugiej fali zachorowań w wielu krajach transport publiczny utrzymuje swój pozytywny trend zdobywając tym samym zaufanie pasażerów.

Według UITP, wspieranie technologicznymi rozwiązaniami oraz elastycznością i skutecznymi reakcjami w celu optymalizacji oraz dostosowania sieci i usług wpłynie na podróże (np. odpowiednie strategie cenowe w celu zmniejszenia godzin szczytu). Między innymi wymaga to zaangażowania pracodawców oraz szkół w celu zmniejszenia zatłoczenia w godzinach szczytu. Nowe zasady, jak praca zdalna, powinna być kontynuowane tam, gdzie jest to możliwe i wykonalne.

Aby transport miejski pozostał bezpieczny i podczas podróży komunikacją miejską powinny zostać spełnione (jednocześnie) poniższe warunki:

noszenie masek,
dezynfekcja najczęściej dotykanych powierzchni,
dobra wentylacja oraz częsta wymiana powietrza,
ogólne zachowanie pasażerów (ludzie nie rozmawiają często oraz nie spożywają w pojazdach jedzenia, co ogranicza rozprzestrzenianie się wirusa drogą kropelkową).
British Medical Journal dostarcza bardziej szczegółowe dane (zgodnie z tabelą) na ryzyko transmisji wirusa w transporcie publicznym – w zależności od zakrywania (bądź nie) ust i nosa, czasu ekspozycji oraz jakości powietrza w pojazdach z małym i dużym zagęszczeniem pasażerów.

Liczne badania naukowe oraz analizy pokazują, że transport publiczny jest znacznie mniej ryzykownym miejscem aniżeli inne miejsca publiczne lub też jakiekolwiek prywatne przedsięwzięcia.

MPK, el

Strona głównaBiznes i FinansePoznań: Podróże transportem publicznym w czasie pandemii koronawirusa są bezpieczne