Sprawdzanie zgód TCF
sobota, 20 kwietnia, 2024

Poznań: Pakiet dla mobilności, czyli ulgi dla rowerzystów i pieszych

Z powodu pandemii koronawirusa sprawa przemieszczania się po mieście stała się sporym problemem. Dlatego władze Poznania przygotowały Pakiet dla mobilności. Najbardziej zadowoleni z niego będą rowerzyści.

Rząd wprawdzie powoli odmraża gospodarkę – ale nie miejską komunikację. W związku z tym od 18 maja, kiedy zacznie obowiązywać kolejny etap odmrażania gospodarki, należy się liczyć ze zwiększonym ruchem w mieście – ludzi, którzy będą jechali do pracy.

No tak – ale czym? Limity w miejskiej komunikacji zostały tylko nieznacznie złagodzone, więc z wejściem do tramwaju czy autobusu nadal może być problem. Dlatego większość osób, znacznie więcej niż normalnie, wybierze samochód.

I tego właśnie miasto chce uniknąć. Bo w normalnych czasach, przed pandemią, i tak był zakorkowany, mimo że naprawdę sporo osób korzystało wtedy z komunikacji miejskiej. To na jakie korki musimy się nastawić teraz, kiedy wszyscy wsiądą do samochodów?

– Nie możemy dopuścić, by głównym wyborem był samochód, bo wówczas całe miasto stanie – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Jeśli samochodów w miastach miałoby się pojawić choćby trochę więcej, niż tuż przed pandemią, to korki mogą szybko zweryfikować ich atrakcyjność.

Zastępca prezydenta zwrócił uwagę, że podczas rządowych restrykcji ruch samochodów spadł średnio o ok 37 procent. Ideałem byłoby, gdyby taki stan utrzymał się również po zniesieniu ograniczeń, ale – ponieważ w tramwajach i autobusach nadal obowiązują ograniczenia – lepiej na to nie liczyć.

Dlatego miasto, w odpowiedzi na kryzys związany z koronawirusem i ryzyko zwiększonego zanieczyszczenia powietrza po zniesieniu obostrzeń, odda część przestrzeni ulicznej rowerzystom i pieszym. Powstaną również priorytetowe rozwiązania dla komunikacji publicznej. Zmiany będą dotyczyły kilkudziesięciu ulicach i zajda jeszcze w tym roku.

– Chcemy zachęcić do korzystania z transportu zbiorowego, jazdy na rowerze i poruszania się pieszo – wyjaśnia Mariusz Wiśniewski. – Każdy osoba, która wybierze któryś z tych sposobów przemieszczania się to często jedno auto na ulicach mniej. Potrzeba więc szerokich chodników, żeby piesi mogli zachować dystans, sprawny system dróg rowerowych i udogodnienia dla transportu zbiorowego.

Gdzie możemy oczekiwać zmian?
Na ul. Garbary, gdzie pomiędzy ul. Małe Garbary a Długa, powstaje buspas. Zmieni się tam też sposób parkowania, piesi będą mieli zapewnione do poruszania się szersze chodniki, a całość uzupełni zieleń i mała architektura. Piesi odczują również, wprowadzone do końca sierpnia, uspokojenie ruchu na ul. Głogowskiej (odc. Stablewskiego – Berwińskiego).

Do końca 2020 roku zmiany widoczne będą na ulicach: Poznańskiej i Jeżyckiej, Libelta (pomiędzy al. Niepodległości a placem Cyryla Ratajskiego), Młyńskiej (Nowowiejskiego – Solna), Krakowskiej, Łąkowej, Kwiatowej i Karmelickiej. Na uliczkach wewnątrz kwartał: Małe Garbary – Garbary – Zielona – Lewandowskiej – Aleje Marcinkowskiego. wdrożona zostanie strefa zamieszkania. Ruch zostanie także uporządkowany na Śródce oraz na Wildzie i Łazarzu, gdzie jesienią uruchomiona będzie Strefa Płatnego Parkowania.

Przy szkołach ruszy pilotażowy projekt tzw. “ulic przyszkolnych”, polegający na ograniczeniu ruchu samochodowego przed szkołą, a dokładnie tymczasowy zakaz wjazdu w godzinach przed rozpoczęciem lekcji (model zaczerpnięty z Wiednia). W pierwszej kolejności, jeszcze w tym roku szkolnym poprawa nastąpi w okolicach SP 77 (Hetmańska/Dmowskiego) i SP 38 i 83 (ul. Brandstaettera.

Okres wakacji wykorzystany będzie na wprowadzenie zmian na ul. Szamotulskiej, przy ośrodku szkolno-wychowawczym, oraz na os. Piastowskim. Kolejne zmiany realizowane będą przy szkołach podstawowych numer: 82 (ul. Krakowska), 23 (ul. Jeżycka), 4 (ul. Rawicka), 55 (ul. Szpaków), 56 (ul. Tarnowska), 74 (ul. Trybunalska), 90 (ul. Chociszewskiego), 48 (ul. Sarmacka), 70 (ul. Piękna) oraz Niepublicznej Szkole Podstawowej Da Vinci (ul. Golęcińska).

Kolejnymi działaniami będą działania dla rowerzystów. Na Starym Mieście do końca roku uruchomiona zostanie brakująca część Rowerowej Obwodnicy Centrum na ul. Kościuszki i Krakowskiej. To jedna z najważniejszych tras rowerowych z Programu Rowerowego, do której podłączone są wszystkie Trasy Główne z poszczególnych dzielnic. Przejazd rowerem przez Stare Miasto ułatwi też dopuszczenie jazdy rowerem po powstającym buspasie na ul. Garbary.

Na Grunwaldzie już jesienią będzie można skorzystać z powstającej obecnie drogi rowerowej wzdłuż ul. Grunwaldzkiej (odc. Słoneczna – Jugosłowiańska). Ułatwiony zostanie ruch rowerowy z Rataj do centrum w związku z przebudową ronda Rataje. Na moście Królowej Jadwigi, na czas przebudowy ronda, powstaną wydzielone pasy rowerowe, a ciągłość ruchu rowerowego zapewniona do wysokości ul. Łąkowej.

Do końca 2020 r. zostanie zakończona trwająca budowa drogi rowerowej na ul. Dolna Wilda (odc. Żelazka – Półwiejska). Na jednokierunkowych ulicach Wildy pojawią się kontraruchy – w związku z wprowadzeniem Strefy Płatnego Parkowania.

Na wschodnich Jeżycach, powstanie brakujący odcinek kontraruchu na ul. Sienkiewicza. W północnej części Jeżyc rowerowe zmiany pojawią się na ul. Poznańskiej i Jeżyckiej (kontrapasy i kontraruch).

Mieszkańcy Łazarza będą mogli korzystać z pasów rowerowych na ul. Głogowskiej (odc. Stablewskiego – Berwińskiego) oraz kontraruchów i kontrapasów na jednokierunkowych ulicach wprowadzanych wraz ze Strefą Płatnego Parkowania. Kolejnym ułatwieniem będzie nowa trasa rowerowa po ulicach z uspokojonym ruchem, umożliwiająca dojazd z Łazarza i Wildy do centrum, po ul. Składowej, Towarowej i Taylora. Zostanie to osiągnięte dzięki wprowadzeniu kontrapasa na ul. Taylora i rowerowemu połączeniu ulic Składowej i Taylora po obu stronach Al. Niepodległości. Trasa ułatwi też dojazd z centrum do dworca PKP/PKS.

Dodatkowo rowerzyści będą mogli się poruszać po wszystkich wprowadzanych buspasach – m.in. na Winogradach, Naramowicach i Piątkowie.

Będą też ułatwienia dla transportu publicznego. Na Winogradach, Naramowicach i Piątkowie wprowadzono już buspasy i śluzy, które ułatwią poruszanie się autobusów po rozpoczęciu zasadniczych prac związanych z budową trasy tramwajowej na Naramowice. Takie udogodnienia już są wprowadzane na ulicach: Murawa, Słowiańskiej, Szelągowskiej, Serbskiej, Mieszka I, Wiechowicza, Stoińskiego i Lechickiej. Do końca czerwca siatka buspasów uzupełniona będzie o odcinek biegnący od Cytadeli. Autobusy będą miały ułatwiony przejazd ul. Garbary od ul. Armii Poznań do Grochowych Łąk.

Do końca roku zmieni się organizacja ruchu w rejonie przystanku Sielska na Górczynie. Samochody pojadą jednym pasem i będą zatrzymywane na światłach przed skrzyżowaniem z Sielską, jeśli na przystanek wjedzie tramwaj. To znacząco poprawi się komfort i bezpieczeństwo pasażerów wsiadających i wysiadających z tramwajów. Na całym odcinku od ul. Palacza aż do ul. Ściegiennego torowisko zostanie wydzielone. Dotychczas w tym miejscu ruch samochodowy mógł odbywać się po wspólnym pasie z tramwajami, jednak powodowało to blokowanie i spowalnianie ruchu tramwajów (szczególnie przy dojeździe do ul. Sielskiej).

Nowe buspasy ułatwią również poruszanie się autobusów na ul. Przybyszewskiego (odcinek Marcelińska – Bukowska), a także na al. Niepodległości. W tym ostatnim przypadku newralgicznym miejscem są okolice skrzyżowania z ul. Libelta.

Kontynuowane będzie też wspieranie rozwoju Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, budowa parkingów “Park&Ride” oraz stymulowanie powstawania parkingów kubaturowych poprzez m.in. rozwijanie obszarów objętych Strefą Płatnego Parkowania.

UMP, el

Strona głównaPoznańPoznań: Pakiet dla mobilności, czyli ulgi dla rowerzystów i pieszych