Miasto Poznań Święty Marcin UAM fot. Sławek Wąchała

Poznań: Odcinek Św. Marcina idzie do remontu. Już w ten weekend

Przebudowa jezdni, torowiska, chodników, nowe przejście dla pieszych i przystanek tramwajowy oraz więcej zieleni. 6 listopada ekipy budowlane wkroczą na odcinek Świętego Marcina między Gwarną a Mostem Uniwersyteckim.

Od tego dnia zaczną też obowiązywać pierwsze zmiany w organizacji ruchu: pojawią się lokalne zawężenia jezdni oraz nie będzie możliwości parkowania na odcinku ul. Św. Marcin od ul. Gwarnej do ul. Kościuszki. Mieszkańcy jednak swobodnie będą mogli uczestniczyć w wydarzeniach Imienin Ulicy Św. Marcin 11 listopada.

– 6 listopada przekażemy wykonawcy część placu budowy, między ul. Gwarną a al. Niepodległości. Od tego czasu należy liczyć się z pierwszymi utrudnieniami – wyjaśnia Tomasz Płóciniczak, dyrektor ds. przygotowania i realizacji inwestycji w spółce Poznańskie Inwestycje Miejskie. – Inwestycja obejmuje przebudowę torowiska, dlatego w połowie miesiąca zostanie ono wyłączone z ruchu tramwajowego. Zakończenie wszystkich prac planujemy na pierwszy kwartał 2023 r.

W weekend rozpocznie się pierwszy etap prac. Drugi etap natomiast rozpocznie się 15 listopada. Wtedy całkowicie wyłączony zostanie ruch tramwajowy na ul. Św. Marcin i fragmencie ul. Towarowej z uwagi na rozbiórkę i przebudowę torowiska. Wtedy też zostaną wyłączone z użytku zostaną środkowe, przylegające do torowiska, pasy ruchu ul. Św. Marcin między Gwarną a Mostem Uniwersyteckim, ale z pominięciem skrzyżowań z ul. Kościuszki i al. Niepodległości. Na tych pasach ruchu frezowana będzie również nawierzchnia. Wprowadzone zostanie ograniczenie prędkości do 30 km na godz. i niedostępna będzie część miejsc parkingowych.

W trzecim etapie, planowanym na przełom listopada i grudnia, wykonawca prac przystąpi m.in. do robót związanych z sieciami podziemnymi. I wtedy zostaną wprowadzone kolejne zmiany organizacji ruchu. Jednak cały czas będzie zapewniony dojazd do posesji, w tym do pobliskich uczelni, a także przejazd dla służb ratowniczych. Piesi będą mogli poruszać się wyznaczonymi ciągami.

Zmiany na ul. Św. Marcin realizowane są w ramach Programu Centrum. Obecnie roboty budowlane w ramach tego projektu toczą się na odcinku od ul. Ratajczaka do Al. Marcinkowskiego oraz na Al. Marcinkowskiego od ul. Św. Marcin do placu Wolności.

Ruszająca w tym miesiącu kolejna odsłona inwestycji będzie finalnie nawiązywać wyglądem do pozostałych fragmentów ul. Św. Marcin i tworzyć spójną całość. Odcinek między ul. Gwarną a Kościuszki pokryje granit, którego wzór będzie stopniowo zmieniał się tak, by powstało płynne przejście do nawierzchni odcinka między ul. Kościuszki a Mostem Uniwersyteckim. Tam na jezdni przewidziana jest klasyczna nawierzchnia drogowa.

Torowisko zostanie przebudowane z zastosowaniem technologii poprawiającej bezpieczeństwo i ograniczającej hałas, a na ulicy Towarową pojawi się wreszcie skręt w prawo, z ul. Towarowej w ul. Św. Marcin. O ten skręt społecznicy walczą od ponad 20 lat wskazując, że takie rozwiązanie zwiększy możliwości wariantów tras np. w czasie objazdów czy remontów – i wreszcie się doczekają. W przyszłości ten skręt może też stanowić element przedłużonej trasy tramwajowej przez Wolne Tory.

Przy okazji budowy nowego skrętu zostaną też przebudowane przystanki tramwajowe na ul. Towarowej i wyremontowany cypel parku Romana Maciejewskiego – pojawi się tam więcej zieleni i miejsc wypoczynku przy fontannie Felderhoffa.

Nowy przystanek pojawi się też przy Zamku i będzie odpowiednikiem tego dla pasażerów poruszających się w stronę centrum. Wszystkie przystanki zostaną przebudowane i wyposażone w nowe wiaty i infrastruktury przystankowej, w tym tablice ITS.

Przybędzie też nowe przejście dla pieszych z przejazdem rowerowym, które połączy Akademię Muzyczną i plac Mickiewicza. Z myślą o pieszych na fragmencie ul. Św. Marcin pomiędzy ulicami Kościuszki i Gwarną zaplanowano przestrzeń łączącą funkcje ulicy, deptaku i parkingu – podobnie jak na przebudowanym już odcinku od Gwarnej do Ratajczaka. Piesi będą mogli korzystać z całej szerokości ulicy, a parkowanie będzie możliwe tylko na wyznaczonych miejscach. Prędkość zostanie ograniczona do 20 km/h. Nawierzchnia tego odcinka będzie wykonana z kostki granitowej. Z kolei na fragmencie ul. Św. Marcin pomiędzy al. Niepodległości a ul. Kościuszki obowiązywać będzie strefa Tempo 30. Zaplanowano tam także pasy rowerowe po obu stronach ulicy. Od al. Niepodległości do mostu Uniwersyteckiego trasy rowerowe wyodrębnione będą z powierzchni chodnika i jezdni. W ramach robót na tym odcinku m.in. aktualnie dość wąski chodnik wzdłuż budynku Poczty Polskiej będzie poszerzony.

Nie zabraknie również nowej zieleni. Na wysokości Zamku oraz budynków Uniwersytetu Ekonomicznego, w centralnym pasie ulicy wzdłuż torów tramwajowych, zaplanowano kompozycję dwóch szpalerów drzew. W planach są także nasadzenia zieleni niskiej. Wzdłuż chodnika przed Aulą Uniwersytecką i Collegium Iuridicum, po północnej stronie ul. Św. Marcin, pojawi się również zieleń wysoka w postaci szpaleru drzew. Wykonane zostaną nasadzenia zieleni niskiej, w tym m.in. róże, berberysy, irgi.

– Rozpoczynająca się przebudowa to kontynuacja metamorfozy ulicy Św. Marcin w ramach szerszego projektu rewitalizacji śródmieścia – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.- Celem jest stworzenie w centrum Poznania przyjaznej przestrzeni – przede wszystkim dla pieszych, ze sprawnym transportem publicznym i większą ilością zieleni.

Źródło: PIM

5 1 vote
Oceń artykuł
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze