karta PEKA fot. ZTM

Poznań: Nie masz karty PEKA, a chcesz jechać miejską komunikacją? Masz problem

“Poznań zniechęcił mnie do miejskiej komunikacji skutecznie i na zawsze” – napisała do nas pani Wiktoria. To efekt jej wizyty w stolicy Wielkopolski, kiedy bezskutecznie próbowała pojechać autobusem.

Pani Wiktoria nie jest mieszkanką Poznania, ale często tu bywa u przyjaciół mieszkających na Piątkowie. Nie ma karty PEKA, bo nie bywa tu na tyle często, nie korzysta też z aplikacji mobilnych, ponieważ jej telefon komórkowy jest na to stary i ona sama, jak napisała, też. Zazwyczaj więc posługuje się biletami papierowymi, bo chociaż są dość drogie, to w jej sytuacji to jedyna opcja.

Niestety, okazało się, że ta opcja tez ma swoje wady.
“Podczas ostatniej wizyty trochę się zasiedziałam, była już prawie 22.00 i zaniepokoiłam się, że nigdzie nie kupię biletu na autobus, bo sklepy i kioski będą zamknięte” – napisała do nas pani Wiktoria. – “Ale moi przyjaciele uspokoili mnie, że na przystankach są biletomaty, więc nie będzie z tym problemu. Jakież było moje i ich zdziwienie, gdy okazało się, że w biletomacie papierowego biletu nie kupię, bo ta opcja nie działa”.

Przyjaciółka pani Wiktorii chciała ją podwieźć na dworzec korzystając z tPortmonetki na swojej imiennej karcie PEKA. Ale opcja w czytniku nie zadziałała, więc panie wysiadły po jednym przystanku.
“Ostatecznie pojechałam taksówką, ale muszę powiedzieć, że Poznań zniechęcił mnie do miejskiej komunikacji skutecznie i na zawsze” – podsumowuje pani Wiktoria. – “A potem władze miasta się dziwią, że w centrum jest tak dużo samochodów”…

Zapytaliśmy więc Zarząd Transportu Miejskiego, co ma zrobić przybysz spoza Poznania, który utknie wieczorem w miejscu odległym od centrum i nie ma karty PEKA?
“Jest nam niezmiernie przykro z sytuacji jakiej doświadczyła Użytkowniczka wspomniana w e-mailu, trudno nam się jednak odnieść do sprawy z uwagi na dużą ogólność pytania” – czytamy w odpowiedzi Bartosza Trzebiatowskiego, rzecznika prasowego ZTM. – “Piątkowo to rozległa część Poznania obejmująca wiele osiedli, węzłów komunikacyjnych, przystanków oraz miejsc, gdzie można kupić bilet na przejazdy komunikacją organizowaną przez ZTM w Poznaniu”.

Rzecznik wyjaśnia, że gdyby znana była dokładna lokalizacja przystanku, na którym biletomat nie posiadał w ofercie papierowych biletów, wówczas byłaby szansa sprawdzenia, co jest tego powodem. A bez dokładnej lokalizacji trudno to stwierdzić, tak samo jak zaproponować inne miejsce, gdzie bilet można kupić.

Co do niemożności opłacenia przejazdu tPortmonetką – tu z kolei niezbędny byłby numer linii, na której takie zdarzenie miało miejsce, bo bez tego również ZTM nie jest w stanie stwierdzić, co było powodem zdarzenia.
“Osoba posiadająca środki na tPortmonetce na karcie PEKA (bez względu na to, czy jest to karta imienna czy na okaziciela) może opłacić podróż również osobom towarzyszącym” – informuje Bartosz Trzebiatowski. – “Wówczas na czytniku należy wybrać opcję +N lub +U (w zależności od korzystania z ewentualnych ulg w transporcie publicznym) i przyłożyć kartę do czytnika”.

ZTM podkreśla też, że wyjaśnienie przyczyn problemów z biletem jest dla firmy bardzo istotne, ponieważ od 6 lat pracuje nad rozbudową sieci sprzedaży biletów.
“Aby każdy pasażer miał wiele opcji wyboru dogodnego zakupu biletu/doładowania karty PEKA” – podkreśla rzecznik. – “System obejmuje ponad 100 biletomatów stacjonarnych, blisko 300 Punktów Sprzedaży Biletów (kioski, sklepy, punkty obsługowe), możliwość zdalnego kupna biletu czasowego poprzez telefon komórkowy oraz doładowania karty PEKA w Internecie bez konieczności wychodzenia z domu”.

Wszystkie punkty sprzedaży biletów można znaleźć na stronie ZTM.  Inna opcją jest skorzystanie z możliwości kupna biletu przez aplikację zainstalowaną w telefonie.

“Każdego pasażera – niezależne czy mieszka w Poznaniu czy nie – niezmiennie zachęcamy do korzystania z karty PEKA” – podsumowuje Bartosz Trzebiatowski. – “Daje ona dużo większe możliwości od tradycyjnych biletów czasowych, można ją doładować w Internecie przez portal www.peka.poznan.pl, a warto pamiętać, że każda podróż do 18 przystanków opłacana z tPortmonetki w jednym pojeździe lub przy skorzystaniu z maksymalnie trzech przesiadek (wykonanych w ciągu maks. 20 minut) jest tańsza (koszt 3,96 zł) od najtańszego czasowego biletu jednorazowego do 15 minut (4 zł). Kartę PEKA także warto wyrobić z tego względu, że wersji imiennej jest za darmo, a w wersji na okaziciela – jeśli nie będziemy z niej chcieli dłużej korzystać, przysługuje nam zwrot 12-złotowej kaucji. Mając doładowaną kartę PEKA nie trzeba szukać jakiegokolwiek punktu sprzedaży biletów”.

Jednak cały system, choć niewątpliwie rozbudowany i coraz lepszy, nie uwzględnia faktu, że nadal wiele osób ma problemy z korzystaniem z internetu, co na przykład mocno ogranicza korzystanie choćby z aplikacji mobilnych. Nie bardzo sensowne jest też wyrabianie sobie karty PEKA przez kogoś, kto przyjeżdża do miasta na dwa-trzy dni.

Oczywiście nikt nie ma wątpliwości, że bilety elektroniczne to najlepszy system opłat za przejazdy miejska komunikacją. Jednak wdrażanie go nieco na siłę, bez oferty dla nie-internetowych klientów, nie jest chyba dobrym pomysłem. Jak widać na załączonym przykładzie, te osoby nie zaczną korzystać z internetu, ale raczej rezygnują z jazdy.

3.3 8 votes
Oceń artykuł
1 Komentarz
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze