Poznań: NFZ kontroluje lekarzy rodzinnych. Są kary!

Ponad 70 pism dyscyplinujących i jedna kara finansowa – to efekt dotychczasowej kontroli lekarzy rodzinnych w Poznaniu i Wielkopolsce. Kontrolerzy NFZ sprawdzali, jak działają teleporady i same przychodnie.

O kłopotach z teleporadami pisaliśmy niejednokrotnie. Wielu pacjentów narzekało, że do ich przychodni nie sposób się dodzwonić, a kiedy już się to uda – często okazuje się, że albo trzeba zadzwonić jeszcze raz, albo mimo wszystko stawić się osobiście. Rekordziści spędzali przy telefonie całe godziny, zanim udało im się połączyć z lekarzem.

Marta Żbikowska-Cieśla, rzeczniczka prasowa wielkopolskiego NFZ, już we wrześniu przyznawała, że jest sporo przychodni, z którymi pacjentom trudno się skontaktować, a co dopiero uzyskać teleporadę.
– Zachęcamy do tego, aby pacjenci zgłaszali nam nieprawidłowości w dostępie do leczenia, bo tylko w takiej sytuacji pracownicy wielkopolskiego NFZ mogą zareagować – mówiła wówczas. – W pierwszej kolejności wzywamy lekarza do złożenia wyjaśnień i w zależności od ich treści podejmujemy kolejne kroki.

I nie były to czcze groźby, bo NFZ wkrótce rozpoczął kontrole funkcjonowania przychodni lekarzy rodzinnych. Szczególnym zainteresowaniem kontrolerów cieszyły się te przychodnie, na które pacjenci skarżyli się najczęściej. Pracownicy NFZ dzwonili o przychodni w całym regionie i sprawdzali, czy łatwo się do nich dodzwonić. Po sprawdzeniu prawie wszystkich przychodni (mamy ich w regionie około 700) NFZ do 70 z nich wysłał pisma dyscyplinujące, a jedna została ukarana karą finansową.

Okazało się, że znajomość nowoczesnych technologii popłaca: pacjenci nie mają problemu z kontaktem w tych placówkach, które zainwestowały w sprzęt. System taki jak w infolinii pozwala “ustawiać” dzwoniących w kolejce, a uruchomienie poczty mailowej zmniejsza obciążenie telefoniczne.

W tych, które postanowiły działać tak jak przed pandemią – jest problem z dodzwonieniem się. Jedna rejestratorka odbierająca telefony nie wystarcza i pacjenci muszą spędzać długie godziny, żeby w końcu dodzwonić się do swojej przychodni. To głównie oni dostali ostrzeżenia z NFZ.

el

4.5 4 votes
Oceń artykuł
guest
1 Komentarz
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze