Poznań: MPK podpisało umowę o dostawę wodoru dla miejskich autobusów

autobus wodorowy Solaris Urbino 12 fot. UMP

„Wodór produkowany przez Grupę ORLEN będzie zasilał autobusy miejskie w Poznaniu do 2038 r. – poinformował 2 września na Twitterze Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen. Informację potwierdziło poznańskie MPK.

„Podpisaliśmy jedną z największych w Europie umów na dostawy niskoemisyjnego paliwa wodorowego” – napisał na Twitterze Daniel Obajtek. – „Wodór produkowany przez Grupę ORLEN będzie zasilał autobusy miejskie w Poznaniu do 2038 r. Do końca dekady na strategiczny rozwój projektów wodorowych przeznaczymy łącznie 7,4 mld zł”.

O podpisaniu umowy na dostawę i dystrybucję paliwa wodorowego poinformowało też poznańskie MPK.
„Autobusy elektryczne z ogniwem paliwowym, które kupi MPK Poznań, będą tankowane przez PKN Orlen” – informuje miejska spółka na swojej stronie. – „Koncern wybuduje nową infrastrukturę do zasilania pojazdów wodorem, która będzie znajdować się na stacji Orlen nieopodal pętli tramwajowej Miłostowo. Obiekt będzie dostępny publicznie, oznacza to, że we wskazanym punkcie zatankują nie tylko autobusy MPK Poznań, ale też wszyscy użytkownicy pojazdów napędzanych paliwem wodorowym”.

MPK Poznań przypomniało też, że zamierza niebawem kupić co najmniej 15, a opcjonalnie do 25 autobusów wodorowych.
„Postępowanie przetargowe dotyczące zakupu pojazdów zostało już rozstrzygnięte – najkorzystniejszą ofertę złożyła spółka Solaris Bus & Coach” – informuje MPK. – „Pierwsze autobusy wodorowe mają pojawić się u poznańskiego przewoźnika w drugiej połowie 2023 roku. Wtedy także mają się rozpocząć dostawy paliwa. MPK Poznań oraz PKN Orlen podpisały już umowę w tej sprawie. Dzięki niej przewoźnik będzie miał zagwarantowane dostawy wodoru aż do połowy 2038 roku”.

Jak poinformował Krzysztof Dostatni, prezes zarządu MPK Poznań, największą zaletą autobusów wodorowych jest zeroemisyjność, jednak z punktu widzenia przewoźnika istotne jest też ich duży zasięg, dzięki któremu nie wymagają budowania infrastruktury ładowania na końcówkach tras i mogą być kierowane na wszystkie linie obsługiwane przez MPK Poznań.

Zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych, docelowy udział pojazdów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych przez MPK Poznań pojazdów (na poziomie 30 proc.) powinien być osiągnięty w roku 2028.