Tramwaj MPK Plac Wiosny Ludów łuk remont zmiana tras fot. Sławek Wąchała

Poznań: Miasto, gdzie tramwaje… jeżdżą najszybciej?

Tak wynika z rankingu dziennikarzy portalu PulsGdanska.pl, którzy zbadali prędkość poruszania się tramwajów. I okazało się, że wśród dziesięciu najszybszych linii tramwajowych w Polsce aż pięć jest z Poznania.

Z wyniku sa dumne władze miasta, które uważają, że to efekt systematycznego inwestowania w torowiska, sieć i nowoczesne rozwiązania w zakresie inżynierii ruchu. Efektem są szybsze i bardziej komfortowe podróże. Jak się okazuje – najszybsze w Polsce.

– Tabliczki nakazujące ograniczenie prędkości tramwajów do 10 czy 15 km/h, nie należały kiedyś do rzadkości – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Dziś poznański transport tramwajowy jest najszybszy w Polsce. To efekt inwestycji w remonty infrastruktury – od 2014 r. roczne nakłady miasta na ten cel wzrosły ponad 8-krotnie. Pomogło też wydzielenie torowisk, dzięki czemu tramwaje nie stoją w korkach, a także niemal całkowita wymiana taboru tramwajowego.

Raport pt. “Prędkości komunikacyjne tramwajów w wybranych polskich miastach 2021” opracowali Krzysztof Kalkowski i Emil Włuka, dziennikarze portalu PulsGdanska.pl. Wynika z niego, że najszybciej tramwaje jeżdżą w tych miastach, które zainwestowały w trasy szybkiego tramwaju – i tu na pierwszym miejscu znajduje się Poznań. Średnia prędkość komunikacyjna tramwajów (czyli przejazd od przystanku początkowego do końcowego z uwzględnieniem postojów na światłach i przystankach) w stolicy Wielkopolski wynosi 20,8 km/h.

Co więcej, aż pięć poznańskich linii tramwajowych (12, 14, 15 i 16 oraz 1) znajduje się w Top 10 polskich linii osiągających największą prędkość przejazdu: tramwaje linii nr 14 rozwijają prędkość 27,6 km/h, na trzecim miejscu znajduje się linia nr 5 (26,7 km/h), na szóstym – linia nr 16 (25,1 km/h), na ósmym linia nr 12 (24,2 km/h) i na dziesiątym linia nr 1 z prędkością 23,7 km/h.

Władze miasta podkreślają, że osiągi poznańskich tramwajów to nie tylko efekt posiadania Pestki. O ile linie nr 12, 14, 15 i 16 w przeważającej mierze zyskują właśnie dzięki niej oraz nowoczesnej trasie na Franowo – to w przypadku linii nr 15 jest to też zasługa wydzielonego torowiska na ulicy Grunwaldzkiej. Na wysokim miejscu plasuje się linia nr 16, mimo iż część jej trasy przebiega przez centrum. A z kolei linia nr 1 w ogóle nie korzysta z trasy PST, kursuje za to wydzielonym od jezdni torowiskiem w ulicach Grunwaldzkiej, Reymonta i Hetmańskiej, zmodernizowaną trasą od ronda Żegrze do os. Lecha oraz nowoczesną trasą na Franowo. Dodatkowo, na prawie całej trasie tej linii funkcjonuje system ITS, dzięki któremu tramwaje mają priorytety na skrzyżowaniach.

Na tak dobry wynik Poznania wpływają też… pieniądze. Miasto co roku przeznacza na inwestycje i remonty sieci tramwajowej 20-25 mln zł (m.in. trasa Hetmańska czy Królowej Jadwigi), inwestycje realizowane ze środków UE (m.in. przebudowa torowiska na Grunwaldzkiej, trasa na Franowo, Żegrzu), system ITS z priorytetami dla transportu publicznego (m.in. ul. Grunwaldzka, Głogowska, Królowej Jadwigi) oraz wydzielanie torowisk tramwajowych (m.in. Grunwaldzka).

ZTM

5 1 vote
Oceń artykuł
guest
1 Komentarz
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze