Prezydent Jacek Jaśkowiak zaproponował ścięcie budżetów rad o 5 mln zł ze środków wolnych i z grantów. Rady protestują – wolałyby, żeby środki zostały zabrane tylko z konkursu grantowego.
Koronawirus sprawił, że władze Poznania szukają oszczędności wszędzie, gdzie się da – jak szacują miasto straci 380 mln zł z powodu pandemii, a niższe wpływy do budżetu już są zauważalne.
5 mln zł to spora kwota, którą prezydent chce zaoszczędzić dzięki cięciom w budżetach 42 poznańskich rad osiedli. Tymczasem radnym osiedlowym ten pomysł bardzo się nie podoba – to właśnie ze środków wolnych, które chce zmniejszyć prezydent, inwestują w naprawy chodników, ławki, kosze na śmieci i zieleń na skwerach.
“Oznacza to stratę dla Łazarza ok. 120 tys. zł, nie licząc grantu, z którego chcieliśmy sfinansować nowy skwer na Dolnym Łazarzu” – informuje Rada Osiedla Święty Łazarz. – “100 tys. zł to ogromna kwota – w tym roku za tę pulę sfinansowaliśmy (część projektów dopiero się odbędzie) działalność Centrum Inicjatyw Lokalnych, sylwestra na Eki z Małeki, granty na wydarzenia kulturalne, zajęcia sportowe na osiedlu i aktywizację osób z niepełnosprawnościami i seniorów. Stajemy przed poważnym pytaniem, z jakich zadań będziemy musieli zrezygnować w przyszłym roku”.
Zdaniem radnych z Łazarza, które popiera też kilku miejskich radnych, znacznie lepiej byłoby, gdyby zamiast ciąć środki wolne – zmniejszyć o 5 mln pulę pieniędzy w konkursie grantowym.
“Rozwiązanie pozwoliłoby w całości zachować podstawowe budżety osiedli” – zwracają uwagę radni. – “Rozumiemy, że w związku z kryzysem Miasto będzie musiało ciąć wydatki, ale oszczędności można było znaleźć w osiedlowym konkursie, dzięki czemu nie dotknęłyby one wszystkich rad”.
Podobne rozwiązanie przedstawił dziś podczas posiedzenia Komisji Współpracy Lokalnej, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego radny Łukasz Kapustka z PiS, jednak pozostali radni odrzucili ten projekt. Za, poza radnymi PiS, głosowali tylko radni Prawa do Miasta.
Dalsza część dyskusji – i głosowanie nad projektem – odbędą się podczas najbliższej sesji rady miasta.
el