Związek Powiatowo-Gminny „Wielkopolski Transport Regionalny”, fot. PP

Poznań: Mamy nowy związek transportowy. Czy poprawi się komunikacja w powiecie?

Opracowanie Planu Zrównoważonego Rozwoju Transportu Publicznego na lata 2022-2032, odnowienie taboru PKS Poznań i budowa nowej siatki połączeń. Tym będzie się zajmował związek powiatowo-gminny „Wielkopolski Transport Regionalny”.

Zadania stojące przed związkiem są dość karkołomne i stanowią nie lada wyzwanie: związek nie tylko ma opracować plan rozwoju transportu publicznego, ale też starać się o fundusze unijne na nowy tabor dla PKS Poznań. Ma też powstać nowa lepsza siatka połączeń, dzięki której miejscowości powiatu zyskają lepszy i łatwiejszy dostęp do publicznego transportu zbiorowego, a przy tym zintegrowaną z siecią Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Związek ma też doprowadzić do integracji taryfy przewozowej PKS Poznań SA z PKM i ZTM Poznań.

Głównym celem jest umożliwienie osobom bez własnego auta swobodne przemieszczanie się na terenie administrowanym przez wszystkich uczestników związku. Aby, zgodnie ze standardami europejskimi, możliwe było dotarcie do szkół, przychodni, sklepów czy zakładów pracy bez względu na miejsce zamieszkania i dzielące nas granice jednostek administracyjnych, zwłaszcza w tych miejscach, które są oddalone od linii Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Jest to ważne szczególnie teraz, w dobie pandemii, przy dynamicznie zmieniającej się mobilności mieszkańców Metropolii Poznań i obszarów bezpośrednio z nią graniczących.

Dziś zostały wybrane związku – pod względem zasięgu i oddziaływania jest on największym związkiem tego typu w Polsce. Utworzyły je 23 jednostki, w tym miasto Poznań, powiaty: poznański, grodziski, kościański, nowotomyski i obornicki oraz gminy: Buk, Czempiń, Dopiewo, Duszniki, Grodzisk Wielkopolski, Kórnik, Kuślin, Miedzichowo, Międzychód, Mosina, Oborniki, Rogoźno, Stęszew, Suchy Las, Śmigiel, Śrem i Tarnowo Podgórne.

Przewodniczącym Związku został wybrany Jan Grabkowski, starosta poznański. Z kolei Bartosz Guss, wiceprezydent Poznania i Tadeusz Czajka, wójt Tarnowa Podgórnego, zostali wiceprzewodniczącymi. Natomiast zarządem kieruje przewodniczący – Piotr Hojan, burmistrz miasta i gminy Grodzisk Wlkp., wspierają go dwaj wiceprzewodniczący – Adam Lewandowski, burmistrz Śremu oraz Tomasz Łubiński, wicestarosta poznański, jak i członkowie zarządu – Paweł Adam, burmistrz Buku i Andrzej Wilkoński, starosta nowotomyski.

– Cieszę się, że udało nam się stworzyć związek, który będzie dbał o komunikację w naszym regionie. Każdemu z włodarzy leży na sercu komfort mieszkańców i wszyscy prowadzimy lokalne działania transportowe, ale w grupie możemy osiągnąć więcej – zapewnia Jan Grabkowski, starosta poznański. – Świetnie funkcjonująca PKM-ka jest dowodem, że warto dogadać się ponad granicami administracyjnymi.

„Wielkopolski Transport Regionalny” jest piętnastym związkiem tego typu w Polsce, a  odpowiedzialnym za organizację publicznego transportu zbiorowego. Jednak pod względem zasięgu i oddziaływania jest największym związkiem powiatowo-gminnym w Polsce. Obszar jego działania to 4.730 km kwadratowe. Zamieszkuje go łącznie 1.062.256 mieszkańców rozlokowanych w 546 miejscowościach. Jak na razie linie regionalnego transportu drogowego docierają do 203 miast i wsi, które stanowią 37 proc. miejscowości położonych na terenie związku.

Nie oznacza to, że dostępność transportowa jest słaba. Część gmin aglomeracji poznańskiej ma własne spółki komunalne i dominującą rolę odgrywa w nich komunikacja lokalna. Ich udział w przedsięwzięciu ma na celu stworzenie siatki szybkich połączeń (autobusy nie będą zatrzymywać się na wszystkich przystankach), łączących gminy zarówno z Poznaniem, jak i z sąsiadującymi miastami powiatowymi. Z kolei Dopiewo, Rogoźno i Śrem organizują własną komunikację gminną w oparciu o operatorów prywatnych. Jej zadaniem jest dowóz pasażerów do głównych punktów przesiadkowych. Z kolei Czempiń i Śmigiel, przystępując do związku, oczekują całościowego rozwiązania potrzeb komunikacyjnych swoich mieszkańców, obejmujących przewozy szkolne, linie gminne oraz te o zasięgu powiatowym i międzypowiatowym. Podobne oczekiwania ma także gmina Stęszew.

Związek ma stać się właścicielem PKS Poznań SA, którego 100 proc. akcji należy obecnie do miasta Poznania. Spółka ta, jako operator transportu zbiorowego, będzie miała w przyszłości ułatwiony dostęp do pozyskania środków unijnych na odnowę taboru.
– Na 7 września planujemy przekazanie PKS na rzecz związku – potwierdził Bartosz Guss, wiceprezydent Poznania.

– Jako samorządowcy mamy obowiązki wobec naszych jednostek – zgodnie podkreślali samorządowcy podczas poniedziałkowego spotkania. – Robimy to dla mieszkańców, nie dla siebie. Mówi się, że zgoda buduje, więc pomimo różnic demograficznych czy politycznych podejmujemy wspólną walka z wykluczeniem transportowym.

PP

0 0 votes
Oceń artykuł
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze