Dni Pary Maltanka Borsig Bn2t fot. Sławek Wąchała

Trudno w to uwierzyć, ale kolejka została otwarta 21 lipca 1972 roku. Ale 50. urodziny będzie obchodzić nieco wcześniej, bo 18 czerwca. MPK Poznań zaprasza tego dnia na festyn i pokaz pojazdów wąskotorowych.

– Ten jubileusz to bardzo ważne wydarzenie nie tylko dla MPK Poznań, które jest operatorem kolejki, ale dla całej społeczności miasta – mówi Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań. – Dlatego 50-lecie Maltanki będziemy świętować wspólnie. Na sobotę, 18 czerwca, zaplanowany jest rekreacyjny festyn rodzinny z mnóstwem atrakcji, a w godzinach wieczornych – pokaz pojazdów wąskotorowych należących do MPK Poznań oraz naszych przyjaciół. Jestem przekonany, że to wydarzenie, także z uwagi na możliwość zobaczenia unikalnych w skali kraju pojazdów wąskotorowych oraz zapowiadany udział innych przewoźników, przyciągnie wielu młodszych i starszych miłośników kolei wąskotorowych z całego regionu.

Światło, dźwięk i para

Festyn rozpocznie się o godz. 12.00 i potrwa do 17.00. Podczas niego będzie można przejechać się drezyną, pomalować kartonowe ciuchcie, wybrać się do mobilnego planetarium, obejrzeć występy i wziąć udział w konkursach, w tym specjalnym o Maltance, z nagrodami. Wielkopolskie Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa, które tworzy izbę pamięci „Stacja Stęszew”, zaprezentuje plenerową wystawę zbiorów związanych z dawną techniką kolejową, umundurowaniem i archiwalnymi dokumentami, będzie też wystawa fotografii pokazujących, jak kolejka wyglądała przed laty.

O godz.22.00 rozpocznie się widowisko „światło, dźwięk i para”, czyli pokaz taboru wąskotorowego. Zobaczyć będzie można m.in. parowozy: Borsig Bn2t z Maltanki, Lowa 26004 z Towarzystwa Wyrzyskiej Kolejki Powiatowej w Białośliwiu, być może uda się także dojechać parowozowi HF 2257 z 1918 roku, będącego własnością Parkeisenbahn Cottbus, zaprzyjaźnionej kolei parkowej z Cottbus w Niemczech – MPK jeszcze czeka na odpowiedź, czy będzie to możliwe. Nie zabraknie także pojazdów spalinowych: zaczynając od legendarnego „ryjka”, który w tym roku obchodzi 90. urodziny, poprzez lokomotywę WLs50 nr 100 pamiętającą Kolej Harcerską na Dębinie, a kończąc na przemysłowej lokomotywie spalinowej typu GLs30 z Białośliwia.

Niezależnie od tych wydarzeń w godzinach od 10.00 do 19.00 będzie można przejechać się Maltanką z wykorzystaniem taboru MPK Poznań, ale także przybyłych gości, czyli między innymi wagonami Żnińskiej Kolei Wąskotorowej, wagonami z TWKP z Białośliwia czy „kowbojką”, czyli wagonem Bxhi 00300014 254-1, wyprodukowanym prawdopodobnie w 1912 roku i będącym początkowo wagonem bagażowym. Ten ostatni wagon wraz z pozostałymi pojazdami z kolekcji Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych znalazł się na stanie MPK Poznań i obecnie jest najstarszym czynnym wagonem pasażerskim Maltanki.

– Kolejka Parkowa Maltanka jest dziś niewątpliwie jedną z najbardziej znanych atrakcji Poznania – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Od lat cieszy się ogromną popularnością zarówno wśród mieszkanek i mieszkańców, jak i turystów. Przejażdżka nią wzbudza radość u młodszych i starszych, a zgromadzony tabor przyciąga zainteresowanie miłośników wąskotorówek.

Pierwsza kolejka była na Dębinie

Warto przypomnieć, że pierwszą w ogóle kolejkę dziecięcą w Poznaniu otwarto 22 lipca 1956 r., ale nie nad Maltą, której wtedy przecież nie było – tylko na Dębinie. Trasa miała 2,5 km długości, stacja początkowa znajdowała się w okolicy ul. Jordana, a tor prowadził wzdłuż Drogi Dębińskiej do Dębiny.

Na tej trasie kolejka funkcjonowała do końca lat 60. XX wieku. Jednak z chwilą podjęcia decyzji o budowie Hetmańskiej kolejkę trzeba było przenieść. Wybór padł na Śródkę, bo chodziło o połączenie z budowanym wówczas ogrodem zoologicznym. Zadanie zrealizował Społeczny Komitet Budowy Kolejki Dziecięcej w parku Tysiąclecia w Poznaniu.

Ciekawostką są nazwy stacji kolejki, czyli Ptyś i Balbinka. Zostały wybrane w plebiscycie ogłoszonym przez „Express Poznański”. Ptyś i Balbinka byli bohaterami bardzo wówczas popularnej dobranocki.

Uroczyste otwarcie tej kolejki nastąpiło 21 lipca 1972 r. i od tego czasu stale kursuje do Nowego Zoo – z wyjątkiem jednego sezonu w 1989 r., kiedy to w związku z przebudową jeziora Maltańskiego oraz budową campingu przy ul. Krańcowej jej ruch został wstrzymany.