Tymczasowy objazd w Krzyzu Wielkopolskim na linii Poznan-Szczecin fot. PKP PLK

Poznań: Jest tymczasowy objazd na trasie do Szczecina

Pociągi na trasie Poznań – Szczecin od wczoraj jeżdżą czterystumetrowym bajpasem, czyli tymczasowym torem i wiaduktem niedaleko Krzyża Wielkopolskiego. Dzięki temu pasażerowie jadący z Poznania do Szczecina nie muszą się przesiadać.

Na trasie między Poznaniem i Szczecinem trwają prace modernizacyjne, które doszły do wiaduktu kolejowego pod Krzyżem Wielkopolskim. Podczas remontu tego wiaduktu pasażerowie mieliby spory problem, bo musieliby się przesiadać do autobusów, by przejechać ten odcinek inną komunikacją. Dzięki specjalnemu rozwiązaniu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. nie będą musieli tego robić.

Pociągi jeżdżą tymczasowym objazdem na nasypie ziemnym wzdłuż modernizowanej linii kolejowej. Wykorzystano w nim konstrukcję stalową nad torami między Tczewem a Kostrzynem. Dzięki temu prace mogą toczyć się bez przeszkód dla ruchu pasażerskiego na trasie Poznań Główny – Szczecin Główny.

– Przy modernizacji linii kolejowych szukamy najlepszych sposobów, by podróżnym zapewnić wygodny przejazd, a wykonawca mógł realizować inwestycje – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu ds. realizacji inwestycji. – Czterystumetrowy kolejowy bajpas koło Krzyża Wielkopolskiego to nietypowe rozwiązanie, które umożliwi realizację projektu na linii Poznań – Szczecin, ważnej krajowej i międzynarodowej trasie.

Budowla ziemna została zbudowana specjalnie w tym celu: do wykonania wysokich na ok. 8,5 m konstrukcji użyto ponad 18 tys. ton ziemi oraz stalowej konstrukcji o wadze 117 ton i rozpiętości ok. 30 metrów.

Objazd będzie wykorzystywany przez rok, do czasu zakończenia budowy trasy. Później bajpas zostanie rozebrany, a pociągi pojadą po zmodernizowanym wiadukcie kolejowym.

Postęp prac na modernizowanej linii Poznań – Szczecin już widać: podróżni korzystają już z nowych peronów na 14 stacjach i przystankach, m.in. w Poznaniu (Woli), Szamotułach, Choszcznie, Reptowie i Szczecinie (Zdunowie). Nowe perony mają wiaty, jasne oświetlenie oraz udogodnienia dla osób mających trudności z poruszaniem się.

Prace są realizowane na wszystkich odcinkach modernizowanej trasy – nowe tory z siecią trakcyjną i nowoczesnymi urządzeniami sterowania są już m.in. między Poznaniem a Kiekrzem, Pęckowem a Wronkami, oraz Słonicami a Choszcznem.

Inwestycja zwiększy komfort podróży, podniesie poziom bezpieczeństwa i skróci czas przejazdu – po jej zakończeniu najszybsze pociągi dalekobieżne pojadą między Poznaniem a Szczecinem z prędkością 160 km na godzinę, co oznacza skrócenie podróży z niespełna trzech do niespełna godzin. Nowa trasa zapewni także lepsze warunki przewozu towarów ważną częścią europejskiego korytarza transportowego, prowadzącego z Dolnego Śląska do Pomorza Zachodniego.

Inwestycja na linii z Wielkopolski do Szczecina to projekt za ok. 4,1 mld zł współfinansowany z instrumentu UE „Łącząc Europę” (CEF). Wartość dofinansowania wynosi ok. 1,8 mld zł. Zakończenie zasadniczych prac planowane jest do końca 2022 r.

PKP PLK

5 1 vote
Oceń artykuł
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze