Gdyby ktoś jeszcze nie wierzył w niezwykły, oryginalny talent Jarka Kostki – po tym koncercie uwierzy na pewno. Bach w wydaniu jazzowym zachowuje klasę oryginału, co w połączeniu z jazzową energią daje bardzo ciekawy efekt.
Muzyk podczas swojego poznańskiego koncertu w Blue Note promował najnowszą płytę zatytułowaną „Jazz contra Bach”.
– Jako pianista jazzowy, a równocześnie organista grający muzykę baroku odkryłem, że Bach jest jazzem – mówił przy okazji wydania tego albumu. – Nie trzeba wiele zmieniać – jego muzyka swinguje! Czyż basso continuo to nie barokowe „rythm section”? A tożsamość twórcy, wykonawcy i kompozytora? Improwizacja, wymienność instrumentów, kameralność to nie tylko podobieństwa – to jedność!
Co ciekawe, Jarek Kostka nie zmienia, tak jak większość jazzmanów, oryginału dzieł bachowskich. Trzyma się zapisu, eksperymentuje natomiast z artykulacją i timingiem. Brzmienie jego kwartetu jest stricte jazzowe – ale też od razu słychać, że to jednak Bach…
Jarek Kostka – fortepian, Jan Adamczewski – saksofon, Piotr „Max” Wiśniewski – kontrabas, Waldemar Franczyk – perkusja
el, fot. Sławek Wąchała