Garbary

Poznań: Czy na Starym Mieście powinny być fotoradary?

Tego zdania jest radny Andrzej Rataj, który jest także przewodniczącym Rady Osiedla Stare Miasto. Bo na terenie Starego Miasta notorycznie dochodzi do przekraczania dopuszczalnej prędkości.

Jak informuje Biuletyn Poznań, według informacji przekazywanych radnemu przez mieszkańców, do zdarzeń tych dochodzi najczęściej na ulicach: Garbary, Kazimierza Wielkiego, Tadeusza Kościuszki, Krakowskiej, Królowej Jadwigi, Małe Garbary, Solnej, Wolnica. I to w dodatku w tych porach, kiedy mieszkańcy są w domach po pracy i chcieliby odpocząć, czyli wieczorami i w nocy.

W ciągu dnia nie ma tego problemu, bo samochody nie są w stanie jechać szybko – centrum jest zakorkowane. Ale wieczorami i w nocy, zwłaszcza w weekendy, na ulicach, tuż pod oknami mieszkańców, zaczynają się wyścigi i palenie gum, nie mówiąc już o hałasie, który generują silniki.

Zdaniem Andrzeja Rataja na Starym Mieście niezbędne jest wprowadzenie rozwiązań systemowych, które rozwiązałyby ten problem. Wśród nich jest też montaż i uruchomienie fotoradarów, których obecnie na Starym Mieście nie ma. Dzięki którym można byłoby wyciągać konsekwencje wobec kierowców – bo policjanci nie mogą być wszędzie, zwłaszcza że ze względu na zwartą zabudowę i krótkich odcinków prostych ulic prowadzenie wyrywkowych kontroli prędkości jest mocno utrudnione. Niewiele jest miejsc, w których można je prowadzić.

“Działania Policji skupiają się na trasach wylotowych oraz tranzytowych o podwyższonym limicie prędkości, na których dochodzi do częstych i znacznych przekroczeń dopuszczalnych prędkości” – czytamy w odpowiedzi na interpelację. – “Z informacji prezentowanych przez Policję podczas Komisji Bezpieczeństwa Ruchu wynika, że w centrum do przekraczania prędkości dochodzi głównie poza godzinami szczytu na dwupasowych ulicach ram komunikacyjnych”.

Jednak montaż fotoradarów nie będzie łatwy. Od 2016 r. wszystkie radary, odcinkowe pomiary prędkości oraz rejestratory przejazdu na czerwonym świetle działają w ramach Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. Miasto współpracuje z GITD poprzez Zarząd Dróg Miejskich, jeśli chodzi o instalację fotoradarów. Jednak zdaniem specjalistów z ZDM instalacja fotoradarów miałaby sens jedynie na ulicach stanowiących ramy komunikacyjne, czyli ul. Królowej Jadwigi, Solnej, Małe Garbary oraz Wolnica.

Na pozostałych ulicach śródmiejskich muszą wystarczyć te rozwiązania, które obecnie stosuje miasto, wspomagane oczywiście kontrolami policji: progi zwalniające, skrzyżowania równorzędne, zwężenia jezdni i esowania torów jazdy, a także wprowadzanie ruchu jednokierunkowego i buspasów. Dzięki tym działaniom kierowcy jeżdżą wolniej, rzadziej też korzystają ze śródmiejskich ulic jako tranzytowych.

0 0 votes
Oceń artykuł
2 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze