Sprawdzanie zgód TCF
środa, 8 maja, 2024

Poznań: Czy aglomeracja poznańska będzie miała nowe tory i nowe połączenia? PLK zamówiło studium

Nowe odcinki kolejowe, między innymi na Ławicę, do Turka i Pleszewa oraz budowa drugiego toru od Obornik Wielkopolskich do Dziembówka. Takie plany mają Polskie Linie Kolejowe wobec aglomeracji poznańskiej.

Jak podaje rynek-kolejowy.pl, w ramach studium mają powstać trzy główne dokumenty: pierwszy to koncepcja obsługi aglomeracji poznańskiej i wybranych relacji na terenie województwa wielkopolskiego transportem kolejowym ze wskazaniem punktów obsługi pasażerskiej, drugi to model mikrosymulacyjny odzwierciedlający stan istniejący oraz wybraną koncepcję rozwoju, a trzeci to koncepcja układów torowych opracowana dla wybranej koncepcji rozwoju zweryfikowanej analizami ruchowo-przewozowymi w obszarze aglomeracji poznańskiej i na wybranych liniach województwa wielkopolskiego.

Poza analizą tego, co już jest, PLK planuje budowę wielu nowych odcinków torów, mających odseparować ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego, co z pewnością wpłynęłoby pozytywnie i na jeden, i na drugi. Tu rozpatrywane są kierunki , Poznań Główny – Poznań Wschód, Poznań Wschód – Podstolice, Poznań Wschód – , Poznań Główny – Kościan, Poznań Główny – Opalenica, Poznań Główny – Szamotuły, Poznań Główny – Środa .

Przebudowane zostałyby także trasy wlotowe do Poznania, by zwiększyć ich przepustowość, a obwodnica towarowa Poznania dostosowana do ruchu pasażerskiego (aglomeracyjnego i dalekobieżnego) przy założeniu zachowania płynności ruchu towarowego. Powstałby też nowy układ torów dla pociągów towarowych między Poznaniem Franowem a Luboniem i Poznaniem Górczynem z bezkolizyjnymi włączeniami linii, a trasa na Piłę, niedawno wyremontowana przez marszałka zyskałaby drugi tor na odcinku od Obornik do Dziembówka.

Powstałby także ciąg dla szybkich połączeń pasażerskich Poznań Gł. – Bydgoszcz – Trójmiasto dostosowany do prędkości maksymalnej 200 km/h, a także linia kolei dużych prędkości w kierunku Berlina i Szczecina (z analizą opcji połączenia z linią nr 85 tunelem pod stacją Poznań Główny).

Planowane jest też utworzenie nowych ciągów aglomeracyjnych na odcinkach:linii 369 Śrem – Czempiń, linii 368 Międzychód – Szamotuły, linii 363 Międzychód – Rokietnica. linii 236 oraz 390 Czarnków – Rogoźno Wlkp., poprawa przepustowości na linii nr 357 na odcinku Wolsztyn – Luboń k/Poznania (np. dobudowa/odbudowa stacji, dobudowa drugiego toru), rewitalizacja linii 236 na odcinku Wągrowiec – Rogoźno, budowa nowego połączenia ze stacji Poznań Główny przez lotnisko Ławica w kierunku Tarnowa Podgórnego i Kaźmierza do linii nr 363, oraz budowa nowego połączenia ze stacji Konin do miasta .

Na opracowanie dokumentów przedwstępnego studium PKP PLK zaplanowało 3,5 roku, więc sam plan nie będzie gotowy szybko – a co dopiero jego realizacja. Jednak już te zamierzenia, o których wiadomo, zapowiadają się interesująco.

Rynek-kolejowy, el

Strona głównaBiznes i FinansePoznań: Czy aglomeracja poznańska będzie miała nowe tory i nowe połączenia? PLK...