Poznań: Czy aglomeracja poznańska będzie miała nowe tory i nowe połączenia? PLK zamówiło studium

Podziel się!

Nowe odcinki kolejowe, między innymi na Ławicę, do Turka i Pleszewa oraz budowa drugiego toru od Obornik Wielkopolskich do Dziembówka. Takie plany mają Polskie Linie Kolejowe wobec aglomeracji poznańskiej.

Jak podaje rynek-kolejowy.pl, w ramach studium mają powstać trzy główne dokumenty: pierwszy to koncepcja obsługi aglomeracji poznańskiej i wybranych relacji na terenie województwa wielkopolskiego transportem kolejowym ze wskazaniem punktów obsługi pasażerskiej, drugi to model mikrosymulacyjny odzwierciedlający stan istniejący oraz wybraną koncepcję rozwoju, a trzeci to koncepcja układów torowych opracowana dla wybranej koncepcji rozwoju zweryfikowanej analizami ruchowo-przewozowymi w obszarze aglomeracji poznańskiej i na wybranych liniach województwa wielkopolskiego.

Poza analizą tego, co już jest, PLK planuje budowę wielu nowych odcinków torów, mających odseparować ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego, co z pewnością wpłynęłoby pozytywnie i na jeden, i na drugi. Tu rozpatrywane są kierunki Poznań – Szamotuły, Poznań Główny – Poznań Wschód, Poznań Wschód – Podstolice, Poznań Wschód – Gniezno, Poznań Główny – Kościan, Poznań Główny – Opalenica, Poznań Główny – Szamotuły, Poznań Główny – Środa Wielkopolska.

Przebudowane zostałyby także trasy wlotowe do Poznania, by zwiększyć ich przepustowość, a obwodnica towarowa Poznania dostosowana do ruchu pasażerskiego (aglomeracyjnego i dalekobieżnego) przy założeniu zachowania płynności ruchu towarowego. Powstałby też nowy układ torów dla pociągów towarowych między Poznaniem Franowem a Luboniem i Poznaniem Górczynem z bezkolizyjnymi włączeniami linii, a trasa na Piłę, niedawno wyremontowana przez marszałka zyskałaby drugi tor na odcinku od Obornik do Dziembówka.

Reklama

Powstałby także ciąg dla szybkich połączeń pasażerskich Poznań Gł. – Bydgoszcz – Trójmiasto dostosowany do prędkości maksymalnej 200 km/h, a także linia kolei dużych prędkości w kierunku Berlina i Szczecina (z analizą opcji połączenia z linią nr 85 tunelem pod stacją Poznań Główny).

Planowane jest też utworzenie nowych ciągów aglomeracyjnych na odcinkach:linii 369 Śrem – Czempiń, linii 368 Międzychód – Szamotuły, linii 363 Międzychód – Rokietnica. linii 236 oraz 390 Czarnków – Rogoźno Wlkp., poprawa przepustowości na linii nr 357 na odcinku Wolsztyn – Luboń k/Poznania (np. dobudowa/odbudowa stacji, dobudowa drugiego toru), rewitalizacja linii 236 na odcinku Wągrowiec – Rogoźno, budowa nowego połączenia ze stacji Poznań Główny przez lotnisko Ławica w kierunku Tarnowa Podgórnego i Kaźmierza do linii nr 363, oraz budowa nowego połączenia ze stacji Konin do miasta Turek.

Na opracowanie dokumentów przedwstępnego studium PKP PLK zaplanowało 3,5 roku, więc sam plan nie będzie gotowy szybko – a co dopiero jego realizacja. Jednak już te zamierzenia, o których wiadomo, zapowiadają się interesująco.

Rynek-kolejowy, el

Reklama

Podziel się!

Dodaj komentarz

avatar