Poznań: Co zrobiono Poznaniowi Głównemu? – pytają Inwestycje dla Poznania

Jaki obecnie jest Poznań Główny – każdy widzi. Jednak warto sobie przypomnieć, co sprawiło, że jest właśnie taki, twierdzą działacze Inwestycji dla Poznania. I co sprawia, że mimo upływu lat nadal nic się nie zmienia.

– Pracowaliśmy nad tym prawie dwa miesiące (grudzień 2019 – styczeń 2020) w zespole pod kierunkiem Pawła Sowy i Mateusza Woźniaka. Z kolei autorem suplementu „Jak widzą poznański Dworzec Główny pasażerowie?” jest nasz kolega Jacek Jarzina – tak członkowie IdP podsumowali swój raport “Co zrobiono Poznaniowi Głównemu – rys historyczny”.

Nadzieja (kwiecień 2007) – Polska wraz z Ukrainą otrzymują prawo goszczenia rozgrywek finałowych Euro 2012. W ramach przygotowań zapowiadana jest przebudowa Dworca Głównego w Poznaniu. W listopadzie 2007 zapada decyzja o realizacji nowego dworca w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Inwestycja ma się nazywać: Zintegrowane Centrum Komunikacyjne na stacji Poznań Główny.

W lipcu 2008 PKP SA ogłasza postępowanie na wybór inwestora ZCK Poznań Główny. Podstawowym założeniem jest zrealizowanie nowego dworca przed Euro 2012. Inwestycja zostaje uznana za kluczową dla organizacji turnieju. Uzyskuje specjalny, skrócony tryb postępowania zgodnie z ustawą 7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012.

Ale – jak to u nas się zdarza – efektem kluczowej inwestycji jest wiejska przebudowa. Do Euro 2012 zaserwują nam najniższej jakości nawierzchnię z kostki betonowej, tandetną małą architekturą i perony bez nowoczesnej informacji pasażerskiej. Dodatkowo z niezrozumiałych przyczyn spółka PKP PLK SA podejmuje decyzje o obniżeniu docelowej wysokości peronów względem standardu dla dużych stacji równego 76 cm. Wszystkie perony na stacji Poznań Główny remontowane są do wysokości 55 cm. Powodem bardzo niskiej jakości wykonania inwestycji jest brak wsparcia finansowego z budżetu państwa. Spółka PKP PLK SA realizuje prace budowlane wyłącznie ze środków własnych.

W grudniu 2009 PKP SA wybiera spółke Trigranit jako inwestora ZCK. Spółka PKP SA przez ten czas nie prowadzi żadnego dialogu z mieszkańcami Poznania. W czerwcu 2010 zostaje podpisana umowa na budowę ZCK – nowy dworzec stanowi 15% powierzchni budowanego w trybie specustawy kompleksu.

Rok później, widząc standard przebudowanego peronu nr 3, IdP pisze list otwarty „Elegancki Poznań Główny” do Miejskiej Konserwator Zabytków Marii Strzałko, przedstawicieli spółek kolejowych i Inwestora. We wrześniu wysłany jest list otwarty „Jaki Poznań Główny?” do Prezydenta Poznania Ryszarda Grobelnego i członka Zarządu PKP SA. Adresaci nie wykazują chęci dialogu.

W listopadzie powstaje list otwarty „Dyskryminacja dworca Poznań Główny” do Prezesa Zarządu PKP PLK i dyrektora oddziału poznańskiego tej spółki. Bez echa…

Budowa nowego dworca rozpoczyna się w październiku 2011 roku. Ani PKP SA ani inwestor nie zaprezentował publicznie szczegółów inwestycji. Otwarcie nowego dworca w maju 2012 następuje w obecności prezydenta Bronisława Komorowskiego z wielka pompą, ale sam dworzec “jest niefunkcjonalny, zbudowany z kartongipsu oraz najtańszych płytek”.

W sierpniu 2012 rozpoczyna się budowa największej części Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego – galerii handlowej. Stanowiąca 80% całkowitej powierzchni użytkowej ZCK galeria handlowa jest ewenementem na skalę krajową. Rozpoczynająca się po organizacji turnieju Euro 2012 budowa realizowana jest w trybie specustawy jako przedsięwzięcie kluczowe do przeprowadzenia zmagań piłkarskich. Nad peronami 1- 3 powstaje parking centrum handlowego. I już wiadomo, dlaczego budynek nowego dworca wygląda tak a nie inaczej.

Członkowie IdP w październiku 2013 roku organizują symboliczny pogrzeb Starego Dworca „żył 134 lata”. Wysyłają list otwarty do PKP SA z prośbą, by w planowanej przebudowie starego dworca uwzględnić nie tylko funkcje hotelowo-biurowe (jak zapowiadano), ale też pasażerskie. W listopadzie organizuje obchód po dworcu dla posłów – poseł Paweł Szałamacha składa interpelację ws. dworca. Ale bez efektu.

W styczniu 2014 roku pojawiają się informacje o zburzeniu starego dworca. Na jego miejscu mają powstać biurowce i hotel. Mieszkańcy Poznania i organizacje społeczne organizują happening, podczas którego ulepszają na godzinę nowy dworzec (np. przychodzą z krzesłami, by stworzyć poczekalnię, której nie ma w obiekcie). Na szczęście Miejska Konserwator Zabytków Joanna Bielawska-Pałczyńska nie pozwoliła na zburzenie całego starego dworca Poznań Główny.

W październiku 2014 PKP SA przemeblowuje przestrzeń nowego dworca – powstaje „mini poczekalnia”, której wcześniej nie było. Kosztuje to 350 tys. zł i zwiększa przestrzeń dla pasażerów w holu, wcześniej zagraconego przez budki i kioski. To jedna z nielicznych zmian na lepsze.

W 2014 roku wybrany zostaje nowy prezydent Jacek Jaśkowiak – jeszcze jako kandydat na to stanowisko na zaproszenie społeczników, między innymi IdP, oglądał dworzec i obiecał zmiany. Powstało przejście naziemne przy dworcu. IdP udało się też wywalczyć u PKP lepszą jakość przebudowy peronów 4-6.

W grudniu 2016 roku pojawiły się schody ruchome na perony 1, 2 i 3, chociaż PKP SA od początku inwestycji nowego dworca twierdziło, że schody ruchome w obie strony są niemożliwe do budowy ze względu na wymogi bezpieczeństwa i konieczność zapewnienia betonowych (nieruchomych) schodów zwykłych. W 2014 r. audyt przeprowadzony przez prof. Daniela Załuskiego z Politechniki Gdańskiej wskazał na konieczność budowy takich schodów. Ostatecznie inwestycję zrealizowano pod koniec 2016 r.

W sierpniu 2017 roku IdP wysłało list do premier Beaty Szydło o rozwiązanie problemu Poznania Głównego. Natomiast władze Poznania domagają się od PKP wyjaśnień w sprawie kładki łączącej perony 4, 5 i 6. Miała być gotowa już w 2011 roku, ale do dzisiaj jej nie powstała. Kończy się za to przebudowa peronów 4-6 (marzec 2018) – otrzymują przyzwoity standard estetyczny, nie mają jednak jednolitego zadaszenia hali peronowej.

W październiku 2018 IdP wspólnie ze stowarzyszeniami Prawo do Miasta i Ulepsz Poznań wysyła apel do Premiera Mateusza Morawieckiego z prośbą o pomoc i konkretne działania ws. dworca. Otrzymuje… dodatkowy peron „3A” i tunel w kierunku ul. Składowej – nie w kierunku wschodnim. To oznacza, że wyjście na ulicę będzie prawie pod samym wiaduktem Mostu Dworcowego. Budowa peronu to dobra wiadomość, samo przedłużenie tunelu nie będzie niestety w linii prostej, co tylko w niewielkim stopniu poprawi sytuację poruszania się po całej stacji.

IdP upomina się o dworzec podczas wyborów parlamentarnych (wrzesień-październik 2019). W ramach akcji „Uratuj Poznań Główny” IdP prosi kandydatów do Parlamentu o zajęcie się sprawami Poznania Głównego, publikując tzw. „Cztery filary Poznania Głównego”, czyli szacunek potrzeb inwestycyjnych i kosztorys prac na samej stacji jak i węźle kolejowym, który opiewa na kwotę 2,2 mld złotych.

Oto bardzo krótkie podsumowanie 10 już lat walki o normalny dworzec kolejowy Poznań Główny. Szczegółowy raport można znaleźć na stronie IdP.

el

0 0 vote
Oceń artykuł
guest
2 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze