Partia Razem stawia na rozwój kolei. Jedynym z pomysłów jest stworzenie nowej linii na Ławicę i do Międzychodu.
Nowa linia z Poznania do Międzychodu (przez Ławicę), więcej stacji przesiadkowych, stworzenie nowych torów kolejowych, bezpłatne przejazdy dla uczniów i emerytów oraz przywrócenie starego dworca głównego w Poznaniu – to w skrócie propozycje kandydatów do sejmiku partii Razem na poprawę jakości życia mieszkańców Wielkopolski.
– Partia Razem stawia na rozwój kolei – podkreślił Jakub Skurzyński, który kandyduje do sejmiku w nadchodzących wyborach. – Uważamy, że jest to najbezpieczniejszy, najtańszy i najbardziej przyjazny środowisku środek transportu. Naszym najważniejszym postulatem jest budowa linii kolejowej na Ławicę. Lotnisko obecnie traci operatorów, przykład Wizz Air, a dzieje się tak między innymi dlatego, że pasażerowie mają trudny dostęp do lotniska. Chcemy, żeby Ławica była lepiej skomunikowana z miastem.
– Chcemy zachęcić mieszkańców Wielkopolski do częstszego korzystania z kolei, ale żeby tak się stało kolej musi być atrakcyjna cenowo, dostępna i dostosowana do potrzeb wszystkich mieszkańców – tłumaczy Hanna Zagulska. – Samorząd ma za cel usprawnianie komunikacji i zapewnianie transportu mieszkańcom powiatów na terenie województwa i miasta, a nie na zarabianiu na nich, co często umyka wielu włodarzom miast czy rad powiatów. I właśnie to chcemy zmienić!
– Jeśli chodzi o koszty to przykładowo, odnowienie dworca na Garbarach kosztowało 4 miliony złotych, a sejmik ma 60 milionów złotych nadwyżki, więc jest skąd te pieniądze brać… A jeśli ilość tych środków będzie niewystarczająca to przecież sejmik ma duże możliwości w sięganiu chociażby po środki unijne – dodaje Skurzyński.
Resztę kosztów na chwilę obecnych jest trudna do oszacowania. W przypadki powstania ewentualnej linii kolejowej, inwestycja wiązałaby się z koniecznością wykupienia gruntów pod nie. Ciężko oszacować ile mogłoby to kosztować. Podobny problem dotyczy wprowadzenia darmowych przejazdów dla uczniów. Tutaj sytuacja jest jeszcze bardziej skomplikowana, ponieważ przewozy pociągami w Polsce obsługuje kilku przewoźników.