czwartek, 29 lutego, 2024

Otwarcie tras tramwajowych w Poznaniu. Będą zmiany w organizacji ruchu!

MPK zapowiada rozpoczęcie przygotowań do otwarcia tras tramwajowych w centrum. Przygotowania rozpoczną się w nocy z 1 na 2 grudnia, w związku z tym w weekend pasażerowie mogą się spodziewać zmian w komunikacji.

Przygotowania będą polegały na podłączaniu sieci trakcyjnej, co z kolei spowoduje konieczność wyłączenia napięcia w sieci trakcyjnej na węźle “Okrąglak”, a także na demontażu elementów torowych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania komunikacji w centrum.

Etap pierwszy

Prace będą się odbywać w trzech etapach. Etap 1 potrwa od 1 grudnia godz. 23.30 do 4 grudnia godz. 4.30. W tym czasie, dla utrzymania komunikacji tramwajowej we wschodniej części centrum, trwać będzie budowa przejazdów nakładkowych na ul. 23 Lutego przy placu Ratajskiego i na ul. Lewandowskiej. Nieczynne będą odcinki tras tramwajowych od Mostu Teatralnego wzdłuż ulic Fredry, Mielżyńskiego i 23 Lutego do placu Wielkopolskiego, wzdłuż ulicy Lewandowskiej między przystankami Wrocławska a placem Bernardyńskim oraz wzdłuż ulicy Święty Marcin między al. Niepodległości a Alejami Marcinkowskiego.

W weekend 2-3 grudnia będą obowiązywać następujące zmiany w komunikacji:

tramwaje linii 7 kursować będą na trasie: Ogrody – Przybyszewskiego – Reymonta – Hetmańska – rondo Starołęka – Zamenhofa – rondo Rataje – Jana Pawła II – rondo Śródka – Podwale – Zawady,
tramwaje linii 8 kursować będą na zmienionej trasie: Górczyn PKM – Głogowska – Most Dworcowy – Królowej Jadwigi – rondo Rataje – Jana Pawła II – rondo Śródka – Warszawska – Miłostowo,
tramwaje linii 13 kursować będą na zmienionej trasie: Starołęka PKM – Starołęcka – rondo Starołęka – Zamenhofa – rondo Rataje – Krzywoustego – most Królowej Jadwigi – Strzelecka – Podgórna – Aleje Marcinkowskiego,
tramwaje linii 16 kursować będą na zmienionej trasie: Os. Sobieskiego – trasa PST – Roosevelta – rondo Kaponiera – Święty Marcin – Towarowa – Główny – Most Dworcowy – Roosevelta – trasa PST – Os. Sobieskiego,
tramwaje linii 17 kursować będą na zmienionej trasie: Ogrody – Dąbrowskiego– Roosevelta – Pułaskiego – Winogrady – Murawa – rondo Solidarności – Połabska,
tramwaje linii 99 kursować będą na zmienionej trasie: Piątkowska – Wołyńska – Małopolska – – Pułaskiego – Roosevelta – Most Dworcowy – Poznań Główny – Towarowa –Święty Marcin – rondo Kaponiera – Roosevelta – Pułaskiego – Wielkopolska – Małopolska – Wołyńska – Piątkowska,
tramwaje linii 201 – od nocy z piątku na sobotę, 1 na 2 grudnia br. – kursować będą na zmienionej trasie: Os. Sobieskiego – trasa PST – Dworzec Zachodni – Głogowska – Most Dworcowy – Królowej Jadwigi – rondo Rataje – Zamenhofa – rondo Starołęka – rondo Żegrze – Żegrze – Chartowo – Piaśnicka – Szwedzka – Franowo.

Na trasie tramwajowej przez most św. Rocha uruchomiona zostaje wahadłowa linia 93 na trasie: Kórnicka – Kórnicka – Dowbora-Muśnickiego – Pl. Bernardyński. Tramwaj kursować będzie po torze południowym (bliżej ronda Rataje) w obu kierunkach. Przystankiem początkowo-końcowym na węźle Kórnicka będzie przystanek tymczasowy położony na ul. Kórnickiej przy skrzyżowaniu z ul. Jana Pawła II po stronie północnej (bliżej zabudowań Politechniki). Tramwaj będzie się także zatrzymywał na przystankach “Politechnika 71”, “Most św. Rocha 71” i “Pl. Bernardyński 71”.

Na trasie tramwajowej między rondem Śródka a placem Wielkopolskim, uruchomiona zostaje wahadłowa linia 98 na trasie: Rondo Śródka – Wyszyńskiego – Estkowskiego – Małe Garbary – Wolnica – Pl. Wielkopolski. Tramwaje kursować będą w obu kierunkach naprzemiennie po obu torach.

Pomiędzy rondem Śródka a centrum autobusy linii 160 i 163 kierowane będą do ronda Śródka zamiast do pętli Garbary PKM. Autobusami linii 160 dojechać będzie można z ronda Śródka do przystanku “Nowowiejskiego”, który znajduje się w pobliżu przystanku “Wielkopolska” (możliwość przesiadki na tramwaje linii 3, 10, 11, 17 i 99), natomiast autobusami linii 163 można dojechać do przystanków “Rondo Kaponiera”, gdzie możliwa będzie przesiadka na tramwaje linii 2, 3, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 18 i 99.

Pomiędzy rondem Rataje a centrum autobusy linii 167 i 911 kierowane będą ulicą Garbary i mostem Królowej Jadwigi do ronda Rataje zamiast do ronda Śródka.

Pomiędzy placem Wielkopolskim a rondem Śródka uruchomiony zostaje przystanek tymczasowy “Pl. Wielkopolski” dla autobusów linii 160, 163, 213, 214, 223 i 224 w kierunku Garbar (na wysokości budynku Solna 1).

Autobusy linii 160 i 163 odjeżdżać będą na dworcu Rondo Śródka z peronu 6 – zamiast autobusów linii 167 i 911. Na dworcu Rondo Rataje wprowadzone będą zmiany w ustawieniu stanowisk odjazdowych. Autobusy linii 166 odjeżdżać będą z peronu 3, stanowisko 3. Ze stanowiska 2 na peronie 5 tymczasowo odjeżdżać będą autobusy linii 167 i 911.

Etap drugi

Drugi etap rozpocznie się 4 grudnia o godz. 4:30. Po zamontowaniu przejazdów nakładkowych na ul. Lewandowskiej i na ul. 23 Lutego przywrócony zostanie ruch tramwajowy na ul. 23 Lutego między placami Wielkopolskim a Ratajskiego oraz na ul. Lewandowskiej. Z kolei zamknięte dla ruchu tramwajowego zostaną w całości ulice Strzelecka i Podgórna oraz Aleje Marcinkowskiego. Pozostałe odcinki, od Mostu Teatralnego do placu Ratajskiego oraz ul. Święty Marcin miedzy al. Niepodległości a Alejami Marcinkowskiego, również pozostają zamknięte.

Od tego dnia obowiązywać będą następujące zmiany w komunikacji:

linie tramwajowe 7, 8, 16, 17 i 99 oraz autobusowe 160, 163, 167 i 911 funkcjonować będą tak jak w etapie 1,
zawieszone zostaje funkcjonowanie linii 9,
linia 13 funkcjonować będzie na trasie zmienionej: Starołęka PKM – Starołęcka – rondo Starołęka – Zamenhofa – rondo Rataje – Królowej Jadwigi – Górna Wilda – 28 Czerwca – Dębiec PKM.
Częstotliwość w godzinach szczytu ulega zmniejszeniu do 10 minut, a w weekendy w godz. 11:00 – 20:00 do 20 minut,
linia 24 funkcjonować będzie na trasie zmienionej: Górczyn PKM – Głogowska – Most Dworcowy – Towarowa – rondo Kaponiera – Roosevelta – Dąbrowskiego – Rynek Jeżycki – Kraszewskiego – Zwierzyniecka – rondo Kaponiera – Towarowa – Most Dworcowy – Głogowska – Górczyn PKM.

Linie wahadłowe 93 i 98 ulegają likwidacji, uruchomiona zostaje wahadłowa linia 96 funkcjonująca na trasie: Wrocławska – Lewandowskiej – Kórnicka – Jana Pawła II – rondo Śródka – Wyszyńskiego – Estkowskiego – Małe Garbary – Wolnica – plac Wielkopolski – 23 Lutego – Pl. Ratajskiego. Na węźle “Wrocławska” przystankiem początkowym i końcowym będzie przystanek stały w kierunku mostu św. Rocha, natomiast na węźle “Pl. Ratajskiego” przystanek końcowy znajdował się będzie na ul. 23 Lutego między ulicą Nowowiejskiego a placem Ratajskiego, a przystankiem początkowym będzie przystanek stały w kierunku placu Wielkopolskiego.

Linia 201 funkcjonować będzie na dwóch różnych trasach w zależności od dnia tygodnia – to z kolei ma związek także z kolejnym etapem prac na estakadzie PST, które wymagają nocnego wyłączenia ruchu na całej trasie PST. W noce z piątku na sobotę i z soboty na niedzielę tramwaje linii 201 kursować będą trasą jak w etapie 1, natomiast w noce z wtorku na środę, ze środy na czwartek, z czwartku na piątek i z niedzieli na poniedziałek kursować będą na trasie skróconej: Franowo – Szwedzka – Piaśnicka – Chartowo – Żegrze – rondo Żegrze – rondo Starołęka – Zamenhofa – rondo Rataje – Królowej Jadwigi – Matyi – Towarowa – Rondo Kaponiera – Roosevelta – Most Dworcowy – Matyi – Królowej Jadwigi – rondo Rataje – Zamenhofa – rondo Starołęka – rondo Żegrze – Żegrze – Chartowo – Piaśnicka – Szwedzka – Franowo. W noce z poniedziałku na wtorek linia 201 nie funkcjonuje.

W zamian za tramwaj linii 201, w noce z wtorku na środę, ze środy na czwartek, z czwartku na piątek i z niedzieli na poniedziałek funkcjonować będzie linia autobusowa 231 na trasie: Os. Sobieskiego – Szeligowskiego – Księcia Mieszka I – Pułaskiego – Roosevelta – Rondo Kaponiera.
Powrót: Rondo Kaponiera – Roosevelta – Pułaskiego – Księcia Mieszka I – Szeligowskiego – Szymanowskiego – Smoleńska – Os. Sobieskiego. Autobusy zatrzymywać się będą na wszystkich istniejących przystankach na trasie. Na węźle “Most Teatralny” autobusy zatrzymywać się będą na przystankach przy jezdni ulicy Roosevelta (MT01 i MT02), a nie w torowisku, natomiast na rondzie Kaponiera będą zatrzymywać się tylko na przystanku w kierunku Mostu Teatralnego (RKAP72).

Nadal będzie funkcjonował przystanek tymczasowy “Pl. Wielkopolski” dla linii 160, 163, 213, 214, 223 i 224 na ul. Solnej przy placu Wielkopolskim w kierunku ronda Śródka,
przystanek “Kórnicka” na ul. Kórnickiej przy skrzyżowaniu z ul. Jana Pawła II w kierunku Politechniki będzie funkcjonował jako tymczasowy tylko dla linii 96.

Etap 3 – zasady funkcjonowania komunikacji miejskiej podczas tego etapu i termin jego trwania zostaną ogłoszone w późniejszym komunikacie.

Źródło: MPK
Strona głównaPoznańOtwarcie tras tramwajowych w Poznaniu. Będą zmiany w organizacji ruchu!