Sprawdzanie zgód TCF
poniedziałek, 29 kwietnia, 2024

Nowy układ linii tramwajowych w Poznaniu. Rady osiedli protestują

Zarząd Transportu Miejskiego przygotował nowy, stały układ linii tramwajowych, który miałby wejść w życie od 1 stycznia przyszłego roku. Ale przeciwko jego wprowadzeniu zaprotestowali mieszkańcy, między innymi Grunwaldu, Winograd, Winiar i Piątkowa.

Lepsze dopasowanie przebiegu linii tramwajowych do potrzeb pasażerów przy wykorzystaniu możliwości wynikających z nowych inwestycji – tak Zarząd Transportu Miejskiego uzasadnia projekt zmian, który przedstawił miejskim radnym podczas posiedzenia Komisji Transportu i Polityki Mieszkaniowej Rady Miasta Poznania. Bo kończą się już remonty Projektu Centrum, remont trasy kórnickiej, a torowiska na Gwarnej i Towarowej po przebudowie dają więcej możliwości rozwiązania ruchu w centrum. No i nie należy zapominać o trasie na Naramowice oraz pętli na Unii Lubelskiej – dotąd proponowany układ linii na tych trasach miał charakter tymczasowy, ze względu na remonty. Teraz czas na powiązanie obu tras z pozostałymi.

Jak miałyby wyglądać trasy tramwajów od 1 stycznia?

Jak informowaliśmy, linia numer 3 zostałaby na obecnej trasie z Naramowic na Grunwald. Na trasę ze Starołęki PKM na Junikowo wróci tramwaj nr 13, ale przez centrum pojedzie przez Fredry i Most Teatralny. Linia nr 5 pojedzie z Górczyna do Poznania Głównego PKP, a dalej przez Towarową do Kórnickiej i na Zawady.

Linia nr 8 pojedzie Dąbrowskiego prosto na Ogrody – a na Górczynie zastąpi ją linia nr 17, która ma kursować z z pętli Górczyn PKM przez Głogowską do Dworca Głównego PKP, Towarową, Św. Marcin, Gwarną i Mielżyńskiego do Śródki, a dalej trasą kórnicką i GTR na Starołękę.

Linia nr 9 wróci na stałą trasę z Dębca przez Wildę i centrum do pętli Piątkowska, linia nr 11 będzie kursowała z Unii Lubelskiej na Piątkowską, linia nr 19 bedzie kursować wyłącznie w godzinach szczytu z Połabskiej przez centrum na Dębiec.

Linia nr 15 już nie pojedzie na Grunwald – zdaniem ZTM cztery linie kursujące na tej trasie wystarczą (1, 6, 13 do Junikowa i 3 do Budziszyńskiej). W zamian pojedzie z osiedla Sobieskiego przez św. Marcin, Kórnicka i GTR do Unii Lubelskiej. Ma poprawić komunikację z osiedla Lecha do osiedla Sobieskiego razem z linią nr 16, która z kolei będzie kursowała przez Kaponierę i Św. Marcin.

Mieszkańcy chcą zostawienia starej trasy “piętnastki”

Przeciwko zmianie trasy linii nr 15 protestują mieszkańcy osiedli Piątkowo, Winogrady, a także mieszkańcy Winiar oraz Grunwaldu.
– Po publikacji planów na fanpage'u Rady Osiedla Piątkowo wybuchła lawina komentarzy krytykujących zmianę trasy tramwaju linii nr 15 z Junikowa na Unii Lubelskiej – przyznaje Jacek Tomaszewski, przewodniczący zarządu Osiedla Piątkowo. – Bo tym samym północna część miasta zostanie pozbawiona bezpośredniego połączenia z południowo-zachodnim fyrtlem Poznania, czyli Grunwaldem. Mieszkańcy wskazują na potrzebę utrzymania linii nr 15 na dotychczasowym przebiegu ze względu na dojazdy do pracy, szkoły, przychodni, szpitali, czy też na stadion, gdzie mają miejsca wydarzenia sportowe.

Piątkowo nie jest jedynym osiedlem, któremu nie podobają się planowane zmiany. Burzliwa dyskusja trwa także na profilu Rady Osiedla Winiary, a Rada Osiedla Grunwald Południe zaapelowała na swoim profilu na Facebooku: “Nie zabierajcie nam piętnastki!”. Zamieściła także petycję do dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu przeciw zmianie trasy linii tramwajowej, którą podpisało już ponad tysiąc osób, w tym mieszkańcy osiedla Winogrady, których również dotkną planowane zmiany.

“O takim zamiarze ZTM-u pisaliśmy niedawno, 23 września – po powrocie do stałej siatki połączeń tramwajowych, gdy zakończą się remonty w centrum, z Grunwaldzkiej ma zniknąć piętnastka. W zamian na stałe ma na stałe zostać z nami trójka” – informują radni z Grunwaldu Południe na swoim profilu na Facebooku. – “Sprawi to, że o podróży na Piątkowo bez przesiadki można będzie zapomnieć. Na Winogrady, choć nie w te miejsca, co dotąd, dojedziemy trójką, ale podróż przez Wilczak potrwa o wiele dłużej. Trzy dni temu opublikowaliśmy stanowisko dyrektora ZTM-u Jana Gosiewskiego nadesłane do Rady Osiedla Grunwald Południe, w związku z zaproszeniem, by dyrektor wziął udział w dyskusji na temat docelowego przebiegu linii tramwajowych na sesji rady”.

Argument o wzmocnieniu komunikacji między Piątkowem a centrum i Ratajami, bo temu celowi ma służyć nowa trasa linii nr 15, nie przekonał mieszkańców. Jak informuje Rada Osiedla Grunwald Południe, już ponad tysiąc osób podpisało się pod petycją przygotowaną przez Krystiana Haraburdę, w której wnoszą, by zostawić tramwaj nr 15 na tej trasie, na jakiej jest.

“Bezpośrednie połączenie tramwajowe Piątkowa oraz Winograd z Grunwaldem jest potrzebne tysiącom mieszkańców tych dzielnic” – czytamy w uzasadnieniu petycji. – “Codziennie jeździmy linią 15 do pracy oraz szkół. Dotychczasowa trasa dla wielu, zwłaszcza starszych osób, jest wygodnym połączeniem z cmentarzem Junikowskim. Nadto wielu z nas jest też kibicami, którzy 15-stką “od zawsze” dojeżdżają na Stadion Miejski. Obecnie dwie linie z pętli Sobieskiego skierowane są w kierunku Rataj: 12 i 16. Propozycja skierowania na w tym kierunku trzeciej linii, 15-stki, kosztem odcięcia nas od bezpośredniego połączenia tramwajowego z Grunwaldem w naszym odczuciu jest nieracjonalna. Jeśli jest konieczność wzmocnienia na trasie linii 16, jak argumentujecie Państwo w w/w artykule (chodzi o uzasadnienie zmian na stronie ZTM-u), to należy zwyczajnie zwiększyć jej częstotliwość, a nie dublować trasę 16-stki linią 15 – w Waszej propozycji trasy obu linii pokrywają się w około 85 procentach”.

Strona głównaPoznańNowy układ linii tramwajowych w Poznaniu. Rady osiedli protestują