wtorek, 3 grudnia, 2024

Duże zmiany w poznańskiej komunikacji. Co się zmieni?

“Lepsze dopasowanie przebiegu linii tramwajowych do potrzeb pasażerów przy wykorzystaniu możliwości wynikających z nowych inwestycji” – taki cel przyświecał zmianom w układzie linii tramwajowych przygotowanych przez ZTM. Właśnie zapoznali się z nim radni, a w życie miałby wejść od 1 stycznia 2024 roku.

Powodem wprowadzanych zmian są kończące się remonty Projektu Centrum – mają nie potrwać dłużej niż do końca roku, co oznacza, że od 1 stycznia wszystkie trasy w centrum Poznania będą już dostępne. Dodatkowo ma się też zakończyć remont trasy kórnickiej, no i w ostatnich latach przybyło kilka nowych tras: nie tylko do pętli na Unii Lubelskiej, ale też trasa na Naramowice, no i dzięki rozwiązaniom wdrożonym choćby na Gwarnej czy Towarowej te trasy także będą zapewniać znacznie więcej możliwości.

Dlatego Zarząd Transportu Miejskiego zdecydował, że trzeba przygotować nowy, stały układ linii tramwajowych, który miałby wejść w życie od 1 stycznia przyszłego roku. Dyrektor ZTM Jan Gosiewski zaprezentował ten układ radnym podczas posiedzenia Komisji Transportu i Polityki Mieszkaniowej Rady Miasta Poznania.
– To dobry moment na zaproponowanie nowego, stałego układu linii tramwajowych – mówi dyrektor Gosiewski. -Braliśmy pod uwagę także fakt, że część zmian wprowadzanych podczas remontów spotkała się z dużym pozytywnym odbiorem pasażerów. Jeśli coś dobrze się sprawdza, jak przykładowo łącząca Naramowice i Winogrady z Grunwaldem linia numer 3, wówczas nie należy tego zmieniać.

W projekcie utrzymano także bezpośredni przejazd tramwajem przez centrum i most Św. Rocha w kierunku Śródki oraz bezpośrednie połączenie Górczyna i Łazarza z Dworcem Głównym PKP, bo tego życzyli sobie pasażerowie.
– Duże możliwości daje także przejazd przez ulicę Towarową wraz ze skrętem w prawo w św. Marcin – tłumaczy dyrektor. – To właśnie dlatego planujemy dokonać odpowiednich zmian przebiegu linii nr 5 i 17. Warto podkreślić, że nowy układ jest tak skonstruowany, że planowane do realizacji w nieodległej przyszłości inwestycje i związane z tym korekty przebiegu poszczególnych linii będzie można do niego wpleść bez istotnych zmian całego schematu.

Jak miałby wyglądać ten nowy układ linii tramwajowych?

Linia numer 3 – zostaje na trasie z Naramowic na Grunwald. Połączenie Naramowic z Grunwaldem sprawdziło się na tyle, że obecnie nie jest planowana jego zmiana. Natomiast na swoją stałą trasę ze Starołęki PKM przez most Św. Rocha i centrum na Junikowo wróci tramwaj nr 13, ale przez centrum pojedzie nieco inaczej: przez Fredry i Most Teatralny.

Linia nr 3
BŁAŻEJA – Naramowicka – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Grunwaldzka – BUDZISZYŃSKA

Linia nr 13
STAROŁĘKA PKM – Starołęcka – Rondo Starołęka – Zamenhofa – Rondo Rataje – Jana Pawła II – Kórnicka – Podgórna – Marcinkowskiego – 27 Grudnia (powrót: Gwarna – Św. Marcin) – Fredry – Most Teatralny – Roosevelta – Rondo Kaponiera – Grunwaldzka – JUNIKOWO

Linia nr 15 już nie pojedzie na Grunwald – ta trasa będzie obsługiwana czterema liniami (1, 6, 13 do Junikowa i 3 do Budziszyńskiej) i to obecnie w zupełności wystarcza. Tramwaj linii numer 15 pojedzie więc z osiedla Sobieskiego trasą PST, przez Kaponierę i zrewitalizowane centrum (Święty Marcin i Aleje Marcinkowskiego), Kórnicką i Górnym Tarasem Rataj do pętli Unii Lubelskiej, wzmacniając komunikację w centrum i zapewniając dużą częstotliwość kursów z osiedla Lecha do osiedla Sobieskiego razem z linią nr 16. Dlatego “16” będzie miała skorygowaną trasę w centrum – będzie kursowała przez Kaponierę i Św. Marcin, a nie jak przed rozpoczęciem remontów – przez Most Teatralny i Fredry.

Linia nr 15
OS. SOBIESKIEGO – PST – Roosevelta – Rondo Kaponiera – Św. Marcin (powrót: pl. Wolności – Gwarna) – Marcinkowskiego – Podgórna – Kórnicka – Os. Lecha – Chartowo – Żegrze – UNII LUBELSKIEJ

Linia nr 16
OS. SOBIESKIEGO – PST – Roosevelta – Rondo Kaponiera – Św. Marcin (powrót: pl. Wolności – Gwarna) – Marcinkowskiego – Podgórna – Kórnicka – Os. Lecha – FRANOWO

Linia nr 5 pojedzie na z Górczyna przez Głogowską i Most Dworcowy do Poznania Głównego PKP, a dalej przez Towarową, Św. Marcin, Marcinkowskiego i Kórnicką, gdzie skręci w lewo i przez rondo Śródka dotrze do pętli Zawady. Linia nr 8 dzięki tym zmianom wróci na trasę sprzed lat – z Mostu Teatralnego pojedzie ulicą Dąbrowskiego prosto na Ogrody.

Linia nr 5
GÓRCZYN PKM – Głogowska – Most Dworcowy – Towarowa – Św. Marcin (powrót: plac Wolności – Gwarna) – Marcinkowskiego– Podgórna – pl. Bernardyński – Kórnicka – Jana Pawła II – Rondo Śródka – ZAWADY

Linia nr 8
MIŁOSTOWO – Rondo Śródka – Pl. Wielkopolski – Fredry – Most Teatralny – Dąbrowskiego – OGRODY

Linia nr 17 zastąpi linię nr 8 na na Górczynie, wykorzysta też wszystkie nowe możliwości w centrum powstałe dzięki remontom, jadąc z pętli Górczyn PKM przez Głogowską do Dworca Głównego PKP, a dalej przez Towarową skręci w prawo w Św. Marcin oraz Gwarną – w obu kierunkach – i Mielżyńskiego w kierunku Garbar. Dalsza część trasy pozostanie bez zmian: przez Środkę, trasę kórnicką i Górny Taras Rataj aż do pętli Starołęka PKM.

Linia nr 17
GÓRCZYN PKM – Głogowska –– Towarowa – Św. Marcin – Gwarna – Mielżyńskiego – pl. Ratajskiego – pl. Wielkopolski – Małe Garbary – Rondo Śródka – Jana Pawłą II – Kórnicka – Os. Lecha – Chartowo – Żegrze – Hetmańska – Rondo Starołęka – STAROŁĘKA PKM

Linia nr 9 wróci na stałą trasę z Dębca PKM przez Wildę i centrum do pętli Piątkowska, ale będzie kursować do 20 minut, ponieważ linia nr 11, także kursująca na Piątkowską, jeździ z częstotliwości co 10 minut. Jednak aby zapewnić odpowiednią częstotliwość kursów między Dębcem i Wildą a centrum, a także w celu zapewnienia drugiej linii na pętli Połabska, uruchomiona zostanie nowa linia nr 19. Tramwaj nr 19 będzie kursował na trasie Połabska – Dębiec PKM wyłącznie w godzinach szczytu, z częstotliwością co 20 minut.

Linia nr 9 – częstotliwość co 20 minut
DĘBIEC PKM – 28 Czerwca 1956 r. – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Strzelecka – Marcinkowskiego – Plac Wolności – 27 Grudnia – Fredry – Most Teatralny – Pułaskiego – Wielkopolska – Małopolska – Wołyńska – Os. Winiary – PIĄTKOWSKA

Linia nr 11
PIĄTKOWSKA – Os. Winiary – Wołyńska – Małopolska – Wielkopolska – Pułaskiego – Roosevelta – Głogowska – Hetmańska – Rondo Żegrze – UNII LUBELSKIEJ

Linia nr 19 – częstotliwość co 20 minut (wyłącznie w godzinach szczytu)
POŁABSKA – Murawa – Winogrady – Pułaskiego – Most Teatralny – Fredry – Gwarna – Św. Marcin (powrót: plac Wolności – 27 Grudnia) – Marcinkowskiego – Podgórna – Strzelecka – Królowej Jadwigi – Górna Wilda – 28 Czerwca 1956r. – DĘBIEC PKM

Źródło: ZTM
Strona głównaPoznańDuże zmiany w poznańskiej komunikacji. Co się zmieni?