Nowy peron na dworcu głównym w Poznaniu zaczyna działalność

Poznań PKP dworzec Poznań Główny fot. Sławek Wąchała

„Od poniedziałku, 12 grudnia, pociągi będą mogły zatrzymać się przy nowym peronie” – informuje spółka PKP PLK. Chodzi o peron nr 1, tuż przy dworcu PKS i galerii Avenida. Pierwsze pociągi wyruszą z niego właśnie 12 grudnia.

Ruch na peronie zacznie się z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy kolei, a nowy peron ma ułatwić życie podróżnym, a dzięki połączeniu z przedłużonym przejściem podziemnym sprawić, że cały dworzec będzie bardziej funkcjonalny.

– Wysoki, długi na ponad 400 m obiekt, umożliwi wygodne wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Oczekiwany komfort zapewni zadaszenie – wyjaśnia Radosław Śledziński z zespołu prasowego PKP PLK. – Przygotowano m.in. ławki, jasne oświetlenie i elektroniczne tablice z informacjami o przyjazdach i odjazdach.
Dogodny dostęp do dodatkowego peronu, także dla osób mających trudności z poruszaniem się, zapewni pięć wind, prowadzących m.in. do przejścia podziemnego, budynku dworca i Mostu Dworcowego oraz ruchome schody, z wyjściem w pobliżu kas biletowych. Niewidomym podróżnym komunikację ułatwią ścieżki naprowadzające z wypukłą fakturą na antypoślizgowej nawierzchni.

Pociągi będą się zatrzymywać po obu stronach nowego peronu – w tym celu trzeba było przebudować układ torów na odcinku około 3,5 km: ułożyć nową nawierzchnię kolejową, zamontować nowoczesne urządzenia sterowania ruchem, w tym kilkanaście rozjazdów. Wygodniejszą komunikację zapewnia też wydłużony o ponad 200 metrów tunel wychodzący na ulicę Składową, który został oddany do użytku we wrześniu.

– Sprawne podróże ułatwia czytelniejsza numeracja – podkreśla Radosław Śledziński. – Także od początku września perony na stacji Poznań Główny są oznaczone rosnąco, według kolejności, od 1 do 11, od wschodniej do zachodniej strony stacji (od centrum Poznania w kierunku Dworca Zachodniego). Czytelniejsza organizacja pozwala na sprawniejsze dojście na pociąg. Brak oznaczeń numerowych umożliwił uzupełnienie wygłaszanych komunikatów głosowych o informację dotyczące sektora peronu, przy którym zatrzymują się poszczególne wagony. Dogodną komunikację w obrębie stacji zapewnia ponad 300 tablic, m.in. z numerami peronów, drogami dojść i schematami.

Zmiany na głównej stacji kolejowej w Wielkopolsce kosztowały PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. około 111,6 mln zł ze środków budżetowych.

Podziel się:

Ostatnio dodane: