Nowoczesne autobusy wodorowe w mieście. Umowa podpisana!

autobusy wodorowe, podpisanie umowy fot. UMP

MPK Poznań oraz Solaris Bus & Coach podpisały umowę na dostawę – i w przyszłym roku 15 nowych autobusów miejskich o napędzie elektrycznym zasilanych wodorem wyjedzie na ulicę. Docelowo będzie ich 25, bo MPK skorzystało z prawa opcji i kupiło 10 kolejnych.

– Poznańska komunikacja zbiorowa wkracza w erę wodoru – zapowiedział Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Niebawem do floty MPK Poznań dołączą autobusy elektryczne z wodorowym ogniwem paliwowym, które pełni funkcję „elektrowni” na pokładzie pojazdu. To historyczny moment dla poznańskiego transportu publicznego, który staje się coraz bardziej przyjazny dla środowiska. Jednocześnie jest to kolejny ważny krok na drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej, do której konsekwentnie dążymy, prowadząc i wspierając działania proekologiczne, a także promując takie postawy wśród mieszkańców naszego miasta.

Zamówione przez MPK Poznań modele to Urbino 12 hydrogen. Każdy ma długość 12 metrów i jest napędzany wyłącznie energią pochodzącą z wodoru, przetwarzaną na prąd w ogniwie paliwowym o mocy 70 kW. Efektem reakcji jest ciepło i woda, więc są to autobusy całkowicie bezemisyjne. Wodór znajduje się w zbiornikach umieszczonych na dachu o łącznej pojemności 1560 l. Dodatkowo autobusy będą wyposażone w baterię trakcyjną Solaris High Power, której zadaniem będzie wspomaganie ogniwa paliwowego w chwilach największego zapotrzebowania na energię elektryczną. Wszystkie komponenty systemu wodorowego będą posiadać najwyższe dostępne na rynku systemy zabezpieczeń.

– Poznań inwestuje w czyste technologie, w innowacje i w przyszłość – mówi Javier Calleja, prezes Zarządu Solaris Bus & Coach. – To ogromne zamówienie stawia przewoźnika wśród najnowocześniejszych operatorów transportu publicznego w Europie, którzy stawiają przede wszystkim na czyste powietrze w miastach i poprawę jakości życia kolejnych generacji ich mieszkańców. Wodorowe Urbino 12 hydrogen emitują wyłącznie parę wodną.

Warto dodać, że autobusy wodorowe charakteryzują się także dużym zasięgiem na jednym tankowaniu i krótkim czasem napełniania zbiorników, co w przypadku miejskiej komunikacji jest bardzo ważne. Autobus pokonuje minimum 350 km na pełnych zbiornikach, a proces ich napełniania zajmuje około 10 minut.

– To będzie całkowita nowość we flocie MPK Poznań. Mamy wobec tego taboru wielkie oczekiwania i jestem przekonany, że znakomicie spełni on swą rolę – mówi Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań. Wyjaśnia, że zasięg autobusów wodorowych jest porównywalny do zasięgu pojazdów z napędem konwencjonalnym, autobusy nie wymagają zatem ładowania na końcówkach tras i będą mogły być wykorzystywane na wszystkich liniach komunikacyjnych obsługiwanych przez MPK Poznań. – Zakup przybliża nas również do spełnienia nałożonych norm w zakresie elektromobilności. W 2028 roku zeroemisyjne powinno być 30 procent naszego taboru autobusowego. Obecnie to 18 proc., a po dostawach „wodorowców” będzie to około 25 proc., bo wraz z dostawami bezemisyjnych pojazdów wycofywane z ruchu liniowego są pojazdy spełniające najniższe wymogi dotyczące emisji zanieczyszczeń.

Autobusy będą też wyposażone w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, monitoring oraz ładowarki urządzeń mobilnych. Będzie w nich 31 miejsc siedzących, w tym 10 siedzeń o wysokiej dostępności, bez dodatkowych stopni, a także zatoczka dla osób niepełnosprawnych i podróżnych z wózkami dziecięcymi.

Pierwsze autobusy powinny dotrzeć do Poznania w drugiej połowie 2023 roku. Będą tankowane przez PKN Orlen, który docelowo zamierza wybudować – na stacji nieopodal pętli tramwajowej Miłostowo – infrastrukturę do zasilania pojazdów wodorem.

Podziel się: