Poznańskie MPK wzbogaci się o 24 używane, niskopodłogowe tramwaje NGT6D produkcji Duewag/Siemens. Pojazdy pochodzą z niemieckiego Bonn i zostaną wprowadzone do eksploatacji w 2025 roku, po odpowiednim dostosowaniu do lokalnych wymagań.
MPK Poznań, które obecnie dysponuje flotą około 230 tramwajów, zdecydowało się na zakup używanych pojazdów z Niemiec. Umowę z przewoźnikiem z Bonn podpisano w grudniu 2024 roku.
Prezes zarządu MPK Poznań, Krzysztof Dostatni, wskazuje na korzystne warunki finansowe tej transakcji. Spółka od dłuższego czasu monitorowała rynek europejski w poszukiwaniu odpowiednich rozwiązań, a możliwość nabycia tramwajów NGT6D pojawiła się pod koniec ubiegłego roku.
Zakupione pojazdy to trzyczłonowe tramwaje z 1994 roku, mierzące niespełna 29 metrów. Ich główną zaletą jest dwukierunkowa konstrukcja oraz niska podłoga, która stanowi około 70% powierzchni pojazdu. Wyposażone są w energoelektroniczny napęd i silniki prądu przemiennego.
Obecnie poznański przewoźnik posiada 33 tramwaje dwukierunkowe, które obsługują między innymi trasę na Naramowice oraz linie wahadłowe podczas remontów. Nowe nabytki znacząco zwiększą możliwości operacyjne przedsiębiorstwa, szczególnie na trasach bez pętli końcowych.
Przed wprowadzeniem do regularnej eksploatacji, każdy z wagonów przejdzie gruntowne przystosowanie do poznańskich warunków. Zostaną wyposażone w systemy informacji pasażerskiej, sygnalizacją świetlną i sterowania zwrotnicami. W planach jest również utworzenie dedykowanych miejsc dla osób poruszających się na wózkach oraz rodziców z wózkami dziecięcymi.
Warto podkreślić, że umowa zawiera klauzulę pozwalającą MPK na rezygnację z zakupu pojazdów, które okażą się uszkodzone lub nie uda się uzgodnić ich ceny. Dostawy będą realizowane partiami w ciągu 2025 roku, a proces adaptacji każdego wagonu potrwa kilka miesięcy.
Wraz z realizacją dostaw niemieckich tramwajów oraz zamówionych 30 nowych Moderusów Gamma, MPK Poznań będzie stopniowo wycofywać z eksploatacji najstarsze, wysokopodłogowe wagony typu 105Na. Po tych zmianach udział tramwajów niskopodłogowych we flocie przewoźnika, który obecnie wynosi ponad 78%, jeszcze wzrośnie.