Mieszkańcy Poznania mogą już korzystać z pierwszego z trzydziestu w pełni niskopodłogowych tramwajów Moderus Gamma LF 04. Pojazdy wyprodukowane przez producenta Modertrans Poznań zastąpią przestarzałe, wysokopodłogowe wagony, zapewniając większy komfort i dostępność dla wszystkich grup pasażerów, w tym osób z niepełnosprawnościami.
Niskopodłogowe, dwukierunkowe pojazdy, które wkrótce będą stanowić trzon floty MPK Poznań, otrzymały dofinansowanie ze środków Krajowego Planu Odbudowy. W organizowanym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych naborze “Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)” poznański przewoźnik zdobył najwyższą liczbę punktów, co przełożyło się na pozyskanie ponad 215,5 miliona złotych. Stanowi to aż 85 procent wartości całego zamówienia.
Pierwszy z oczekiwanych pojazdów rozpoczął już kursowanie na linii nr 2. Nie jest on osamotniony, gdyż na zajezdni Franowo znajdują się już kolejne dwa tramwaje przechodzące procedurę odbioru, a w zakładzie w Biskupicach trwa intensywna produkcja pozostałych jednostek.
Każdy nowy tramwaj mierzy prawie 32 metry długości i może pomieścić łącznie 240 pasażerów, w tym 46 na miejscach siedzących. Przestronny, klimatyzowany przedział pasażerski wyposażono w ergonomiczne siedzenia i poręcze. Pojazdy posiadają dwie kabiny motorniczego oraz 12 drzwi rozmieszczonych po obu stronach.
Na szczególną uwagę zasługują rozwiązania zwiększające dostępność pojazdów. Każdy tramwaj wyposażono w cztery rampy ułatwiające wjazd osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich lub z wózkami dziecięcymi. Nowy projekt ściany czołowej z dużymi przeszkleniami w kabinie motorniczego nie tylko poprawia estetykę, ale przede wszystkim zwiększa bezpieczeństwo dzięki lepszej widoczności.
W trosce o komfort i bezpieczeństwo pasażerów, nowe Moderusy wyposażono w nowoczesny system informacji pasażerskiej, przyjazny dla osób z niepełnosprawnością wzroku. Tablice wyświetlają informacje o numerze linii i kierunku jazdy w kolorze białym, co zwiększa ich czytelność. Dodatkowo, zamontowany system monitoringu online pozwala Centrali Nadzoru Ruchu na bieżącą obserwację wnętrza pojazdu w przypadku wystąpienia niepokojących sytuacji.
Zgodnie z harmonogramem, wszystkie zamówione tramwaje mają zostać dostarczone najpóźniej do połowy 2026 roku. Po zakończeniu dostaw z poznańskich torowisk znikną ostatnie wysokopodłogowe wagony.