Lokomotywa testowała nowy wiadukt na węźle Grunwaldzka (ZDJĘCIA)

próby obciążeniowe, Grunwaldzka fot. PIM

Pierwszy z dwóch wiaduktów kolejowych w rejonie ul. Grunwaldzkiej jest już gotowy. Obiekt 26 października przeszedł próby obciążeniowe. Obecnie trwają tam prace przy budowie sieci trakcyjnej.

Przypomnijmy, że wiadukt testowany przez lokomotywę jest częścią powstającego bezkolizyjnego przejazdu pod torami na granicy Poznania i Plewisk. Powstał w ramach toru nr 1 na odcinku Poznań Górczyn – Palędzie. Jest dwuprzęsłowy, a konstrukcję każdego przęsła stanowi masywna płyta z dźwigarów stalowych. Wiadukt liczy ponad 33 metry długości, całkowita szerokość przęsła to blisko 6 metrów, a wysokość – prawie 2 metry. Próby obciążeniowe przeprowadzono z udziałem lokomotywy spalinowej. Podczas prób stawała ona na każdym z dwóch przęseł.

– Budowa wiaduktu została podzielona na etapy, by nie było konieczności całkowitego zamknięcia trasy kolejowej – tłumaczy Tomasz Płóciniczak, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. – W pierwszej kolejności powstaje część wiaduktu po stronie Poznania i to właśnie ona przeszła testy obciążeniowe. Takie próby pozwalają określić m.in. sztywność konstrukcji oraz ocenić stabilność posadowienia podpór. Na wiadukcie stanęła lokomotywa i specjaliści mogli sprawdzić, jak zachowuje się konstrukcja przy takim obciążeniu. W kolejnych krokach ruch kolejowy zostanie przełożony na nowe tory i obiekt, co pozwoli na rozpoczęcie budowy drugiego wiaduktu po stronie Plewisk.

W ostatnim tygodniu na wiadukcie rozpoczęły się prace związane z siecią trakcyjną, a poza budową wiaduktu wykonawca inwestycji w ostatnim czasie zajmował się także kładką pieszo-rowerową nad ul. Grunwaldzką. Jej konstrukcja już jest dobrze widoczna.

Trwają także prace drogowe: na ul. Szałwiowej rozpoczęły się roboty brukarskie i pojawiły się pierwsze docelowe krawężniki. Zakończono głębienie i betonowanie ścian szczelinowych wzdłuż ul. Grunwaldzkiej, które są elementem przejazdu pod torami kolejowymi. Równolegle toczą się prace polegające na przebudowie sieci uzbrojenia podziemnego.

Przypomnijmy, że powstający węzeł Grunwaldzka połączy różne środki transportu: pociągi, autobusy, rowery i samochody. Przy stacji kolejowej Poznań Junikowo powstanie węzeł przesiadkowy, a pętla autobusowa umożliwi szybką przesiadkę pomiędzy pociągami i autobusami „drzwi w drzwi”. Uzupełnieniem będą parkingi typu „parkuj i jedź” dla samochodów i rowerów. Zakończenie prac planowane jest na IV kwartał 2023 r.

Podziel się: