Koleje Wielkopolskie montują pantografy w pociągach spalinowych

nowe pociągi Impulsy dla KW fot. UMWW

Koleje Wielkopolskie zamierzają zainstalować pantografy w spalinowych Impulsach. Dzięki temu pojazdy staną się dwutrakcyjne i będą mogły kursować także na trasach zelektryfikowanych w całości lub częściowo.

Koleje Wielkopolskie posiadają cztery zespoły spalinowe Impuls II, a dwa kolejne mają dotrzeć w grudniu tego roku. Obecnie te pociągi kursują na trasach z Poznania do Wolsztyna i Wągrowca. Po instalacji pantografów Impulsy mogłyby kursować na trasach hybrydowych, takich jak trasy z Gostynia i Międzychodu do Poznania, które Wielkopolska chce zrewitalizować dzięki Kolei+, jak informuje portal „Rynek Kolejowy”.

Montaż pantografów jest planowany w tych dwóch pojazdach, które są obecnie produkowane – ale na razie Koleje Wielkopolskie tylko wystąpiły do producenta pojazdów o sporządzenie kalkulacji kosztów i czeka na odpowiedź, starając się jednocześnie znaleźć pieniądze na tę inwestycję. Tak powiedział portalowi Włodzimierz Finke, zastępca dyrektora Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. W planach jest też wyposażenie w pantografy już jeżdżących pociągów – ale to zależy od ceny, jaką przedstawi producent, czyli Newag. Bo pantograf to nie wszystko: za tym idzie konieczność montażu całej infrastruktury elektrycznej, a także przebudowa terminala maszynisty.

Wycena miałaby być gotowa do końca października, a sama modernizacja wykonana do końca 2023 roku. Jej wykonanie zwiększy możliwości wykorzystania pojazdów o trasy zelektryfikowane, co ułatwi działalność przewoźnikowi. Nie bez znaczenia jest fakt, że zmniejszy to ilość spalin do atmosfery, nie mówiąc już o hałasie.

Podziel się: