Sprawdzanie zgód TCF
niedziela, 28 kwietnia, 2024

Jeden z najbardziej lubianych tramwajów w Poznaniu. Z bardzo ciekawą historią

W taborze MPK chyba nie ma bardziej lubianego i malowniczego pojazdu: tramwaj typu pierwszego, który jeździ na linii H z przyczepą WD produkcji Carl Weyer z roku 1905 budzi zachwyt zawsze, gdy pojawi się na torach. A jaka jest jego historia?

“Tramwaje wyprodukowane zostały w latach 1897-98 w liczbie 15 sztuk, oznaczono je numerami 1-15 (podwozie pochodziło z firmy Bergische Stahlindustrie, wyposażenie elektryczne z firmy Union Elektrizitatz Berlin)” – informuje MPK Poznań. – “Pierwsze tramwaje elektryczne budziły nie lada zachwyt, ale również obawy, ponieważ na przedzie nie był zaprzęgnięty koń, a tramwaj jechał sam dzięki pobieranemu przez pantograf prądowi elektrycznemu. Wagony te nieco jednak przypominały tramwaje konne. Wykończenia były drewniane, motorniczy miał swoje stanowisko odkryte, co było szczególnie uciążliwe przy złych warunkach atmosferycznych”.

Odkryte stanowisko motorniczego było jednym z powodów, dla którego te wagony przechodziły później wiele przebudów i modernizacji.
“W latach 1923-27 dwa wagony przebudowano na ciężarowe, w latach 1925-27 dwa kolejne przeniesiono do taboru gospodarczego, pozostałe jedenaście przebudowano na doczepne” – wylicza MPK. – “Wagony typu pierwszego kursowały po poznańskich szlakach do końca lat 60. ubiegłego wieku, a później często służyły jako altanki i magazynki na ogródkach działkowych. W kolekcji poznańskiego przewoźnika jest zachowany i pieczołowicie odrestaurowany tramwaj typu pierwszego, który jeździ na linii H z przyczepą WD produkcji Carl Weyer z roku 1905”.

Wagon przy szczególnych okazjach, jako jeden z pojazdów historycznych linii turystycznych, wyjeżdża na poznańskie tory i zawsze zwraca uwagę, tak ze względu na urodę, jak i jakość niezwykle starannej renowacji. I z tego powodu jest też chyba najczęściej fotografowanym pojazdem – warto na niego polować, gdy wyjedzie na trasę!

Strona głównaPoznańJeden z najbardziej lubianych tramwajów w Poznaniu. Z bardzo ciekawą historią