Sprawdzanie zgód TCF
wtorek, 30 kwietnia, 2024

Jak będzie wyglądał nowy dworzec kolejowy? “Słowo klucz to funkcjonalność”

Budynek dworca na poziomie Mostu Dworcowego, 8 peronów i nowy tunel. Miejska Pracownia Urbanistyczna zaprezentowała radnym swoją koncepcję wyglądu nowego dworca kolejowego Główny.

Przypomnijmy, że informacja o możliwej przebudowie dworca po raz pierwszy pojawiła się w sierpniu tego roku. Miesiąc później potwierdził ją prezydent Jacek Jaśkowiak – PKP rozpoczęło wówczas rozmowy z miastem, ponieważ chciało przejąć na potrzeby rozbudowy dworca plac Dworcowy i część ulicy, a oba te tereny należą do miasta. Plany przebudowy potwierdziło też ministerstwo infrastruktury. 

Obecnie miasto poinformowało, że zamierza podpisać porozumienie z PKP dotyczące przebudowy dworca, a wstępna koncepcja rozplanowania przestrzeni została już przygotowana przez MPU. I to właśnie ona została przedstawiona poznańskim radnym podczas posiedzenia dwóch komisji 15 grudnia.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami przebudowa zakłada budowę zupełnie nowego budynku dworca na poziomie +1, czyli Mostu Dworcowego, a także budowę nowych torów i peronów, bo obecnych jest już za mało jak na potrzeby poznańskiego węzła kolejowego. To z kolei oznacza zmianę całego układu komunikacyjnego na samym dworcu i w jego okolicy.

Nowy budynek dworca będzie się znajdował nad peronami, ma być zintegrowany z otoczeniem, przyjazny, funkcjonalny i będący odpowiednią wizytówką miasta. Stary dworzec niestety, nie jest w stanie spełniać tych wszystkich funkcji, bo nie pozwala na to jego położenie – na wyspie między peronami. Taki układ, zdaniem miasta i PKP, sprawdzał się w XIX wieku, jednak w XXI wieku jest niewystarczający, ponadto nie pozwala na budowę dodatkowych torów i peronów, które są niezbędne dla rozwoju poznańskiego dworca.

Stary dworzec zostanie więc najprawdopodobniej zburzony, choć być może uda się zachować jego elementy. Ale co ciekawe, zburzony może zostać także i obecny dworzec – budowa zupełnie nowego budynku nad torami będzie z nim kolidować, więc albo zostanie przebudowany, albo pójdzie do rozbiórki. Jednym dworcem zachowanym bez mian będzie Dworzec Letni.

Zmienić ma się także układ peronów – ma powstać zupełnie nowy, od podstaw, i liczyć 8 peronów z podwójnymi krawędziami i przelotowych. Wszystkie mają być przystosowane do potrzeb Poznańskiej Kolei Metropolitalnej oraz Kolei Dużych Prędkości. Całość ma być intuicyjna z przejrzystym, funkcjonalnym układem, ma także zapewniać wygodną komunikację z centrum Poznania, terenami MTP i łatwe dotarcie do przystanków komunikacji miejskiej, które powinny się znajdować w jednym, centralnym miejscu.

Analizę tego, jak ma wyglądać nowy dworzec, wspólnie z PKP przeprowadziły Miejska Pracownia Urbanistyczna, Miejski Konserwator Zabytków, Zarząd Dróg Miejskich, Zarząd Transportu Miejskiego, a także Biuro Koordynacji Projektów i Rewitalizacji i Wydział Urbanistyki i Architektury UMP. Na zaprojektowanie i wykonanie dworca zostanie ogłoszony konkurs, ale wcześniej koncepcję będą mogli ocenić poznaniacy podczas konsultacji społecznych. Ich uwagi zostaną włączone do wytycznych konkursowych.

“Jestem podekscytowany – koncepcja nowego dworca kolejowego wypracowana przez MPU przy współpracy ze spółkami PKP, wygląda bardzo ciekawie” – podsumował prezentację radny Paweł Sowa. – “Słowo klucz to funkcjonalność!”.

Radny poinformował też, że koncepcja zakłada też poszerzenie tunelu pod peronami, możliwość utworzenia nowego tunelu po południowej stronie, otwartego na Łazarz i Wildę, a także dostępność każdego peronu z Mostu Dworcowego. Ma również nadzieję, że uda się zachować i wyeksponować zabytkowe elementy starego dworca, tak jak to zrobiono na przykład na dworcu Łódź Fabryczna. Radny poinformował również, że konsultacje społeczne wstępnie są planowane w pierwszej połowie 2024 roku. Ogłoszenie konkursu architektonicznego ma nastąpić na przełomie 2024 i 2025 roku.

Źródło: UMP
Strona głównaPoznańJak będzie wyglądał nowy dworzec kolejowy? "Słowo klucz to funkcjonalność"