Sprawdzanie zgód TCF
poniedziałek, 29 kwietnia, 2024

Co dalej z poznańskim dworcem? Ministerstwo infrastruktury wyjaśnia

Wyburzenie starego budynku dworca i budowa nowych torów jest niezbędna dla doprowadzenia kolei dużych predkości do Poznania. Takiej odpowiedzi udzieliło posłowi Franciszkowi Sterczewskiemu Ministerstwo Infrastruktury RP na pytanie o przebudową dworca Główny.

Jak informuje “Kolejowy Portal”, poseł w sierpniu zwrócił się do ministra infrastruktury z kilkoma pytaniami dotyczącymi planowanej przebudowy dworca Poznań Główny. Przypomnijmy, że w sierpniu po raz pierwszy została podana informacja o możliwym wyburzeniu starego budynku dworca, a we wrześniu potwierdził ją prezydent Jacek Jaśkowiak.

Informacja wywołała wielkie oburzenie wśród poznaniaków – wiele osób liczyło na jego odbudowę, zwłaszcza że jest to obiekt objęty ochroną Miejskiego Konserwatora Zabytków. Tymczasem zgodnie z nową koncepcją PKP budynek miałby zostać zburzony, a na jego miejscu miałyby powstać nowe tory i perony. Nowy dworzec natomiast miałby zostać zbudowany nad placem Dworcowym i zastąpić obecny dworzec, który jest niewygodnie usytuowany z boku. Jest też za mały – w 2022 roku przez ten dworzec przewinęło się ponad 22 mln pasażerów.

Tak jak konieczność zmian na dworcu kolejowym w Poznaniu nie budzi wątpliwości – tak proponowana koncepcja, związana z wyburzeniem budynku starego dworca już tak. Dlatego poseł Sterczewski zwrócił się do ministerstwa z kilkoma pytaniami, dotyczącymi przyszłości dworca.

W odpowiedzi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury RP, wyjaśnił, że spółka CPK chce włączyć linię dużych prędkości do węzła kolejowego Poznań Główny. I z tego powodu PKP PLK ponownie przeanalizowało kwestię przebudowy dworca. Nowy wariant, ten z dworcem nad placem Dworcowym, zaproponowało miasto, a obie strony zadecydowały, że prace projektowe będą kontynuowane. Na miejscu starego dworca natomiast mają się znaleźć nowe tory i perony, co ma uporządkować sytuację tego węzła kolejowego i zwiększyć jego przepustowość, która obecnie jest już na granicy.

Analizowane były także inne rozwiązania, takie jak dobudowanie torów i peronów czołowych – o to także pytał poseł Sterczewski. Jednak, jak informuje ministerstwo, budowa takich torów uniemożliwiłaby realizację docelowego rozkładu jazdy pociągów, zarówno dalekobieżnych, jak i regionalnych, a także utrudniłaby komunikację kolejową w rejonie węzła.

Andrzej Bittel zapewnił też, że prace nad przebudową dworca uwzględniają zabytkowy charakter budynku i wszystko jest uzgadniane z Miejskim Konserwatorem Zabytków. Wstępne porozumienie co do dalszych działań z miastem już jest, a wkrótce zostanie ogłoszony konkurs architektoniczny na zagospodarowanie terenu placu i budowę nowego dworca.

Dworzec miałby też zostać przejęty przez PKP PLK – obecnie zarządza nim PKP – ponieważ, jak twierdzi ministerstwo, spółka PKP PLK ma doświadczenie w budowie dużych obiektów dworcowych. Przekazanie dworca z jednej do drugiej spółki już trwa.

Źródło: kolejowy portal
Strona głównaPoznańCo dalej z poznańskim dworcem? Ministerstwo infrastruktury wyjaśnia