Sprawdzanie zgód TCF
piątek, 19 kwietnia, 2024

F-16: luksusowe magazyny… części zamiennych?

Dwa samoloty F-16 zostały już przekazane na złom. Wiele innych czeka w kolejce, by podzielić ich los. Ile tak naprawdę tych samolotów jest zdolnych do latania?

To pytanie zadał portal Onet.pl po tym, gdy jego źródła doniosły, że stan techniczny samolotów jest opłakany i z posiadanych 46, nie licząc dwóch zezłomowanych, tylko niewielka liczba maszyn jest w ogóle w stanie podnieść się w powietrze. Pozostałe służą jako dostawcy części zamiennych dla tych, które jeszcze latają. Tę informację Ministerstwo Obrony potwierdza tłumacząc, że to powszechna praktyka także w USA. Jednak albo mają tam lepszych mechaników, albo częściej dają nowe części, bo podczas wspólnych polsko-amerykańskich ćwiczeń F-16 w 2019 roku latały wszystkie samoloty amerykańskie – i tylko cztery polskie…

To praktyka stosowana w polskich siłach zbrojnych już od wielu lat – tak samo postępowano z MIG-29 i Su-22. Z 29 maszyn MIG, które posiada Polska, wznieść się do lotu jest w stanie…6. Zdaniem ppłk. Łyżwy nie jesteśmy w stanie w pełni wykorzystać potencjału F-16, więc tym bardziej nie będziemy w stanie wykorzystać potencjału znacznie droższych i bardziej skomplikowanych F-35. Zakup ich za całe 4,6 mld dolarów to pieniądze wyrzucone w błoto. Znacz

Powodów takiego stanu rzeczy jest wiele: jednym z głównych są pieniądze. Jest ich za mało na szkolenia, części zamienne i zapłacenie naprawdę dobrym specjalistom. To sprawia, że dobrzy inżynierowie i piloci odchodzą z wojska, bo znacznie lepsze warunki pracy i płacy mogą znaleźć gdzie indziej. Sporo do życzenia pozostawia organizacji pracy, której daleko do wojskowej precyzji – nowe części do samolotów, jeśli już przychodzą, to często docierają ze sporym opóźnieniem. Dzieje się tak dlatego, że – jak ustalił Onet – dostarczający części do F-16 koncern Lockhead Martin w pierwszej kolejności zaopatruje jednostki amerykańskie, a dopiero potem kraje europejskie, w tym Polskę.

O fatalnym stanie samolotów posiadanych przez polskie lotnictwo Onet.pl pisze od lat. Jednak Ministerstwo Obrony Narodowej chwali się wysoką realizacją planów lotu, a na pytania portalu o skasowane F-16 i liczbę maszyn zdolnych do latania nie odpowiada. Odpisało jedynie, że „liczba samolotów F-16 jest wystarczająca do zadań stawianych jednostkom Sił Powietrznych”.

Onet.pl, el

Strona głównaWiadomości z PolskiF-16: luksusowe magazyny... części zamiennych?