wtorek, 3 grudnia, 2024

Czy “piętnastka” pojedzie na Junikowo? Radny Sowa ma propozycję

Nie cichną protesty mieszkańców Grunwaldu, Winograd, Winiar i Piątkowa przeciwko zmianie trasy tramwajów linii nr 15, łączącej Piątkowo z Junikowem. Radny Paweł Sowa złożył w tej sprawie interpelację do prezydenta. Nazwał ja “propozycją kompromisową”.

Pod koniec września Zarząd Transportu Miejskiego przygotował nowy, stały układ linii tramwajowych, w którym jest sporo zmian w stosunku do dotychczasowego układu linii. ZTM tłumaczył konieczność wprowadzenia zmian tym, że budowa linii tramwajowej na Naramowice, pętli na Unii Lubelskiej i remonty Projektu Centrum całkowicie zmieniły układ tras tramwajowych w mieście i trzeba było go zbudować na nowo z ich uwzględnieniem.

Mieszkańcy protestują

Nowy układ został zaprezentowany radnym i poznaniakom, a miałby wejść w życie od 1 stycznia przyszłego roku. Ale nie wiadomo, czy to się uda, bo przeciwko jego wprowadzeniu zaprotestowali mieszkańcy Grunwaldu, Winograd, Winiar i Piątkowa. Szczególnie duże emocje wzbudziła zmiana trasy linii nr 15.
– Po publikacji planów na fanpage’u Rady Osiedla Piątkowo wybuchła lawina komentarzy krytykujących zmianę trasy tramwaju linii nr 15 z Junikowa na Unii Lubelskiej – informował nas na początku października Jacek Tomaszewski, przewodniczący zarządu Osiedla Piątkowo. – Bo tym samym północna część miasta zostanie pozbawiona bezpośredniego połączenia z południowo-zachodnim fyrtlem Poznania, czyli Grunwaldem. Mieszkańcy wskazują na potrzebę utrzymania linii nr 15 na dotychczasowym przebiegu ze względu na dojazdy do pracy, szkoły, przychodni, szpitali, czy też na stadion, gdzie mają miejsca wydarzenia sportowe.

Podobne zarzuty stawiają w imieniu swoich mieszkańców radni z Winograd i Grunwaldu. Oni również nie zgadzają się na likwidację linii. ZTM tłumaczy, że ta zmiana nie spowoduje pogorszenia połączenia Junikowa z Piątkowem, chociaż co prawda jadący będą musieli się przesiadać. Ale mieszkańców to nie przekonuje.

Radny proponuje kompromis

Radny Paweł Sowa, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, przygotował własną wersję zmian.
“Oto propozycja kompromisowa, w której staram się pogodzić ciekawe założenia ZTM z postulatami mieszkańców. Zgłosiłem ją dziś w formie interpelacji do Prezydenta” – napisał na swoim profilu na Facebooku. – “Mój cel to znalezienie najlepszego możliwego rozwiązania, tak, by nowy układ linii tramwajowych w największym stopniu uwzględniał potrzeby pasażerów”.

Zdaniem radnego dotychczasowa trasa linii nr 15 powinna zostać utrzymana.
“Głównym elementem układu tramwajowego pozostaje trasa PST, która stanowi kręgosłup komunikacyjny miasta” – wyjaśnia w interpelacji. – “Stąd należy ją wzmocnić zarówno poprzez zapewnienie odpowiedniej częstotliwości (kursy pojazdów co 2 minuty w godzinach szczytu), jak i bezpośrednie połączenia w różne części Poznania. Przyjmując ten tok rozumowania należy utrzymać trasę 15 z os. Sobieskiego na Junikowo, zapewniając bezpośrednie połączenie trasy PST z Grunwaldem. Jednocześnie, biorąc pod uwagę także rozwój terenów mieszkaniowych na Starołęce, warto przedłużyć trasę linii nr 16, kierując ją przez Górny Taras Rataj do pętli Unii Lubelskiej. Zwiększa to dostępność komunikacyjną bezpośrednich połączeń z trasy PST”.

Radny zwraca uwagę, że wzmocnienie trasy PST nastąpi także dzięki utworzeniu nowej linii nr 19, która dowiezie pasażerów do centrum (św. Marcin, Politechnika), a jednocześnie obsłuży wskazany do realizacji przez ZTM kierunek z Politechniki na Rondo Śródka, poprzez skręt z Kórnickiej w Jana Pawła II i zakończenie trasy na pętli Zawady. Warto także, jego zdaniem wykorzystać ogromny potencjał komunikacyjny Naramowic, który powstał dzięki wybudowanej trasie tramwajowej i skierować tam linię nr 3 z Błażeja przez ścisłe centrum miasta (św. Marcin, Politechnika) i Rataje (Trasa Kórnicka) na Franowo. O taki właśnie przebieg tej linii wnioskowała Rada Osiedla Naramowice.

“Zachodnia część Winograd potrzebuje oferty dobrych, bezpośrednich połączeń tramwajowych, tak by stymulować wzrost ruchu na pętli Połabska” – pisze dalej radny. – “Dlatego proponuję uproszczenie trasy linii nr 4, tak by dotarła łatwo do centrum (przez Fredry, Al. Marcinkowego, Strzelecką) i pojechała na Rataje, a następnie do intensywnie rozwijających się obszarów Starołęki – do pętlu Unii Lubelskiej. To linia o rzadszej częstotliwości kursów (co 20 minut), dlatego do obsługi Połabskiej kluczowa stanie się nowa linia nr 5, która połączy z Dworcem Głównym PKP i pojedzie dalej przez Łazarz (Głogowska) na pętlę Górczyn PKM. Takie rozwiązanie ułatwi również przesiadki na Rondzie Kaponiera i Moście Teatralnym z kierunku łazarskiego i górczyńskiego.

Radny uważa także, że warto przywrócić “przedremontową” trasę linii nr 8 z lekką modyfikacją, czyli przejazdem przez Towarową, św. Marcin i Gwarną.Ulicą Towarową nadal powinna też kursować linia nr 2, która sprawdziła się na tej trasie, skracając połączenie między Ogrodami i Jeżycami a Wildą i Dębcem. Z kolei zamiast dość skomplikowanej w projekcie ZTM trasy linii nr 7 radny proponuje podział na dwie trasy: “siódemka” może kursować jak przed remontami na trasie Ogrody – Przybyszewskiego – Hetmańska – Zamenhofa – Zawady, a pozostałą część trasy obsłużyć może linia nr 13, która mieszkańcom Grunwaldu dałaby możliwość bezpośredniego dotarcia w północny obszar Starego Miasta (Plac Wielkopolski): Starołęka – Rondo Śródka – Fredry – Rondo Kaponiera – Budziszyńska.

Strona głównaPoznańCzy "piętnastka" pojedzie na Junikowo? Radny Sowa ma propozycję