Sprawdzanie zgód TCF
środa, 8 maja, 2024

Przebudowa węzła kolejowego w Poznaniu. Stary dworzec do wyburzenia!

Czterotorowy układ z Poznania Głównego do Poznania Wschodu, Krzesin, Lubonia i Woli, bezkolizyjny układ torów i wyburzenie starego dworca. Spółka PKP PLK ogłosiła przetarg na na wykonanie dokumentacji projektowej przebudowy poznańskiego węzła kolejowego.

O konieczności przebudowy całego układu torowego poznańskiego węzła mówi się od bardzo dawna – już w 2011 roku rozpoczęto prace przy “Studium Wykonalności dla przystosowania wrocławskiego, poznańskiego i łódzkiego węzła kolejowego do obsługi kolei dużych prędkości oraz zapewnienia jego intermodalności z innymi środkami transportu”. Co prawda studium nie jest jeszcze gotowe, a dokumentacja projektowa powinna być tworzona na podstawie właśnie studium…

Przetarg na przebudowę ogłoszony

Obecnie, jak poinformował portal “rynek-kolejowy”, PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na projekt przebudowy poznańskiego węzła kolejowego. Zgodnie z założeniami spółki od Poznania Głównego do Poznania Wschodu, Krzesin, Lubonia oraz Poznania Woli mają prowadzić cztery tory, a nie dwa, a sama stacja główna zostanie rozbudowana: ma mieć osiem peronów wyspowych i jeden peron jednokrawędziowy, którym jest Dworzec Letni.

Cztery perony od strony Głogowskiej będą obsługiwały ruch pasażerski z północy i zachodu, czyli Szczecina, Piły, ale też Środy Wielkopolskiej. Pozostałe perony będą obsługiwać ruch ze wschodu i także częściowo północy oraz południa: Wągrowca, Gniezna, Warszawy, Zbąszynka, Wolsztyna i Leszna.

Jak już wcześniej poinformował prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak, nowe perony mają powstać w miejscu starego budynku dworca, który zostanie zburzony. Gdzie w takim razie będzie nowy dworzec? Według koncepcji nie będzie nim obecny dworzec, który już teraz jest za mały i za ciasny – nowy ma się znaleźć nad torami i placem Dworcowym, a jego wygląd zostanie wybrany w konkursie architektonicznym.

Wykonawca wybrany w przetargu będzie też musiał wykonać Koncepcję Programowo-Przestrzenną (KPP), projekty budowlane i wykonawcze oraz przygotować dokumentację geologiczną. Może także pełnić nadzór autorski nad realizacją projektu w czasie prac budowlanych.

Nie tylko sam Poznań

Przebudowany zostanie nie tylko węzeł w samym Poznaniu – prace obejmą też między innymi linie kolejowe na trasie Kostrzyn Wielkopolski-Palędzie, Mosina- Główny, Gądki-Poznań Główny, Poznań Główny-Kiekrz, Swarzędz-Poznań Starołęka, Poznań-Wschód-Kobylnica, Poznań Wschód-Czerwonak, Luboń-Szreniawa oraz Poznań Krzesiny-Poznań-Franowo. Nie zostanie natomiast przebudowana północna obwodnica towarowa, po której po modernizacji miała kursować Poznańska Kolej Aglomeracyjna, ponieważ ona została ujęta w odrębnym zadaniu.

Projekt ma też zlikwidować wąskie gardła poznańskiego węzła i zwiększyć jego przepustowość, a nowe tory mają biec bezkolizyjnie, co przy okazji pozwoli na oddzielenie ruchu przelotowego od aglomeracyjnego i regionalnego. Na Dębinie i Starołęce powstaną dwa perony wyspowe, obsługujące cztery tory. Między Starołęką a Krzesinami zaplanowano włączenie nowej linii kolejowej nr 85, czyli linii dużych prędkości z Warszawy przez Łódź do Poznania.

Dwa nowe tory dla ruchu dalekobieżnego pojawią się także w kierunku na Szczecin, do stacji Wola, pojawi się tu także bezkolizyjne odgałęzienie do Piły, więc pociągi w tym kierunku będą mogły wjechać z dwóch linii: tej nowej, dalekobieżnej i tak jak dotychczas, z linii 351. Na Jeżycach na tej linii ma powstać nowy przystanek, roboczo nazwany “Kościelna” i ma zostać uwzględniona możliwość bezkolizyjnego wyprowadzenia linii w kierunku Ławicy. Nowe przystanki są planowane także w rejonie ulicy Hetmańskiej oraz Libelta.

Kiedy to powstanie?

Większość przejazdów kolejowo-drogowych stanie się dwupoziomowa, a więc bezkolizyjna, jednak tu ostateczne decyzja zapadną już na etapach przystąpienia do budowy każdego z nich. Dokumentacja ma także uwzględniać projekty prowadzone przez inne jednostki w rejonie węzła Poznań.

Wykonawca musi wykonać KPP, projekty budowlane i projekty wykonawcze w czasie 1355 dni, czyli prawie 4 lat od daty zawarcia umowy, a całość zamówienia – w czasie maksymalnie 3950 dni.

Źródło: rynek-kolejowy
Strona głównaPoznańPrzebudowa węzła kolejowego w Poznaniu. Stary dworzec do wyburzenia!