Sprawdzanie zgód TCF
czwartek, 25 kwietnia, 2024

Budowa trzeciego pasa autostrady. Kiedy będzie gotowy?

Przebudowa niektórych mostów i wiaduktów oraz dalsze prace nad rozbudową obwodnicy o trzeci pas ruchu na odcinku między węzłami Krzesiny a Poznań Wschód. Rok 2023 zapowiada się bardzo intensywnie, jeśli chodzi i inwestycje Autostrady Wielkopolskiej.

– Sukcesywnie wsłuchujemy się w potrzeby kierowców, analizujemy sytuację i podejmujemy działania, które zapewniają sprawny, bezpieczny i wygodny przejazd naszą autostradą – zapewnia Krzysztof Andrzejewski, członek zarządu Autostrady Wielkopolskiej SA. – Prace nad rozbudową kolejnych 10 km obwodnicy Poznania o 3 pas rozpoczęliśmy z wyprzedzeniem, tak, aby zapewnić kierowcom gotową, dobrze przemyślaną i przygotowaną usługę, a realizacja tej inwestycji była dla nich jak najmniej uciążliwa. Jeśli wszystkie prace pójdą zgodnie z planem, trzeci pas na wspomnianym odcinku będzie gotowy do końca 2025 roku.

Jednak, jak podkreśla Krzysztof Andrzejewski, dobudowa trzeciego pasa na odcinku Poznań Krzesiny – Poznań Wschód jest znacznie trudniejszym projektem pod względem technicznym niż niedawno zrealizowana rozbudowa odcinka Poznań Zachód-Poznań Krzesiny. Powodem jest przede wszystkim znacznie większy zakres prac ziemnych. By dobudować trzeci pas, trzeba poszerzyć jezdnię na całej długości od zewnątrz, i to na obu kierunkach.

Budowa trzeciego pasa nie jest jedyną inwestycją, którą w tym roku chce przeprowadzić Autostrada . W planach jest także przebudowa niektórych mostów i wiaduktów oraz budowa dodatkowych barier ochronnych. Trwa projektowanie stacje ładowania pojazdów elektrycznych – ich instalacja rozpocznie się w 2024 – a także poszerzanie oferty handlowo-usługowej w Miejscach Obsługi Podróżnych.

Przypomnijmy, że w 2022 roku wymieniono ponad 460 tysięcy metrów kwadratowych nawierzchni koncesyjnego odcinka autostrady oraz węzłów autostradowych między Nowym Tomyślem a Bukiem. W każdym z tych miejsc wymieniono warstwę ścieralną wraz z wykonaniem niezbędnych remontów. Zmodernizowano także oświetlenie – nad autostradą jest coraz mniej lamp sodowych, a coraz więcej ledowych – na przykład na odcinku między Jordanowem a Poznaniem oraz między Wrześnią a Koninem.

Światło lamp ledowych zapewnia lepszą widoczność na drodze, mniej też światła pada na tereny okalające autostradę, co zmniejsza zanieczyszczenie światłem. Lampy ledowe zużywają tez o połowę mniej prądu niż sodowe. W tym roku spółka zamierza zainstalować takie lampy na pozostałych odcinkach, Punktach Poboru Opłat oraz MOP tak, aby pod koniec roku kierowcy mogli w pełni korzystać z nowego oświetlenia w każdym miejscu Autostrady Wielkopolskiej.

Strona głównaPoznańBudowa trzeciego pasa autostrady. Kiedy będzie gotowy?