autobus wodorowy fot. UMP

25 autobusów wodorowych dla MPK. „To zupełnie nowy rozdział w historii poznańskiej komunikacji miejskiej”

Miasto podpisało umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie zakupu 25 autobusów z napędem wodorowym. Pierwsze z nich powinny dotrzeć do Poznania w drugiej połowie 2023 roku.

– Zakup autobusów z napędem wodorowym to zupełnie nowy rozdział w historii poznańskiej komunikacji miejskiej i kolejny ważny krok ku czystszemu powietrzu – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent miasta Poznania. – Tempo, w jakim zmienia się poznańska komunikacja miejska, jest imponujące. Kiedy nieco ponad dwa lata temu MPK Poznań wypuściło na swoje trasy autobusy elektryczne, chyba nikt się nie spodziewał, że tak szybko w naszym zasięgu pojawią się pojazdy z napędem wodorowym, emitujące do atmosfery w trakcie jazdy jedynie parę wodną.

Pierwsze autobusy na wodór, już w barwach MPK Poznań, mają się pojawić na ulicach miasta już w przyszłym roku.
– MPK Poznań od lat prowadzi przemyślaną politykę taborową, stawiając na nowe technologie i ekologię – podkreśla Krzysztof Dostatni, prezes zarządu MPK Poznań. – W miarę możliwości finansowych starsze autobusy spalinowe wymieniane są na spełniające najwyższe normy w zakresie emisji zanieczyszczeń. Inwestujemy w autobusy elektryczne. Teraz, dzięki finansowemu wsparciu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dostajemy szansę na wkroczenie w erę wodoru.

Z wnioskiem o dofinansowanie zakupu autobusów wodorowych w ramach programu „Zielony transport publiczny” MPK Poznań wystąpiło na początku ubiegłego roku. Pierwotny wniosek zakładał dofinansowanie kupna 84 autobusów elektrycznych z wodorowym ogniwem paliwowym oraz o dofinansowanie budowy stacji tankowania wodoru.

– Wniosek został pozytywnie zaopiniowany, jednak zainteresowanie programem „Zielony transport publiczny” było tak wielkie, że zostało nam zaproponowane dofinansowanie w ograniczonym zakresie – wyjaśnia Jerzy Zalwowski, wiceprezes zarządu MPK Poznań ds. ekonomiczno-finansowych.

Ostatecznie stanęło na tym, że możliwy będzie zakup 25 autobusów o standardowej długości 12 metrów, a przy tej liczbie nie jest konieczna budowa własnej stacji tankowania wodorem. Zgodnie z obecnymi planami dostawa wodoru i tankowanie będzie realizowane przez podmiot zewnętrzny wyłoniony w trakcie postępowania przetargowego. Dotacja stanowi około 90 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji.

– Autobusy z napędem wodorowym mają wiele zalet podsumowuje Marek Grzybowski, wiceprezes zarządu MPK Poznań ds. technicznych. – Poza podstawową, czyli w pełni czystą, nie emitującą zanieczyszczeń do środowiska technologią napędu, należy zwrócić uwagę na to, że w przeciwieństwie do „elektryków” autobusy z napędem wodorowym nie wymagają ładowania na końcówkach. Mogą być więc kierowane na wszystkie linie komunikacyjne obsługiwane przez przedsiębiorstwo. Zasięg autobusów wodorowych w każdych warunkach pogodowych jest porównywalny do zasięgu pojazdów z napędem konwencjonalnym.

Dostawca pojazdów będzie zobligowany do przeszkolenia pracowników, w tym kierowców i pracowników zaplecza technicznego w zakresie ich obsługi, co MPK traktuje jako szansę na zdobycie nowych doświadczeń, wiedzy i umiejętności.

Dokumentacje przetargowe dotyczące dostaw wodoru oraz zakupu autobusów elektrycznych z napędem wodorowym są już przygotowywane.

Źródło: UMP