wiadukt, Grunwaldzka, wizualizacja fot. PIM

Zaczyna się budowa węzła Grunwaldzka. Będą utrudnienia!

Pierwsze zmiany w organizacji ruchu zostaną wprowadzone w nocy z 11 na 12 marca i będzie to widomy znak, że rzeczywiście na Grunwaldzkiej, po latach oczekiwań, rozpoczyna się budowa węzła przesiadkowego z bezkolizyjnym przejazdem pod torami kolejowymi.

– Węzeł Grunwaldzka połączy różne środki transportu, w szczególności wzrośnie rola przystanku kolejowego Poznań Junikowo – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Zależy nam, by mieszkańcy powiatu i Poznania mieli wygodną alternatywę dla samochodów. Podróżni na przykład z gminy Komorniki będą mogli dojechać autem lub autobusem do węzła i przesiąść się do pociągu. To inwestycja bardzo ważna nie tylko z perspektywy naszego miasta, ale też całej aglomeracji poznańskiej.

Najważniejszą częścią inwestycji jest wiadukt, dzięki któremu kierowcy, piesi, rowerzyści i pasażerowie autobusów nie będą już czekać przed często zamykanym przejazdem kolejowym w miejscu przecięcia ul. Grunwaldzkiej przez mocno obciążoną linię kolejową E20, łączącą Warszawę z Berlinem. Przy stacji kolejowej Poznań Junikowo, ale po stronie Plewisk, powstanie pętla autobusowa.

– Inwestycja to efekt wspólnych starań miasta Poznań, gminy Komorniki i powiatu poznańskiego – podkreśla Jan Grabkowski, starosta poznański. – Od lat jako inicjator tego zadania zabiegaliśmy o jej rozpoczęcie. Do realizacji przyczyniła się sprawna współpraca między tymi trzema partnerami oraz wzajemne wsparcie poszczególnych jednostek samorządowych. Wszystko z myślą o mieszkańcach gminy, powiatu i miasta, by zyskali wygodną możliwość przesiadek, a zamknięty przejazd kolejowy przeszedł do historii.

– Nasi mieszkańcy zyskają węzeł przesiadkowy z prawdziwego zdarzenia i możliwość sprawnego dojazdu do Poznania, a widok maszyn budowlanych z pewnością wynagrodzi wszelkie niedogodności wynikające ze zmian organizacji ruchu – dodaje Jan Broda, wójt gminy Komorniki.

Przy stacji Poznań Junikowo powstanie przystanek autobusowo-kolejowy, w ramach którego mieszkańcy będą przesiadać się w formule „drzwi w drzwi” (peron w kierunku Poznania Głównego). Przewidziany jest również parking typu park&ride oraz parking dla rowerów. Wokół węzła powstanie nowa infrastruktura dla pieszych i rowerzystów, w tym kładka nad ul. Grunwaldzką. Całość uzupełnią: mała architektura, informacja pasażerska, ładowarki dla samochodów elektrycznych oraz zieleń.

Przekazanie placu budowy nastąpiło 8 marca, a wykonawca w nocy z 8 na 9 marca przystąpił do pierwszych prac przygotowawczych, m.in. zabezpieczenia sieci trakcyjnej linii kolejowej oraz budowy tymczasowej pętli autobusowej po stronie Plewisk. W nocy z 11 na 12 marca, o godz. 2.00, wprowadzona zostanie zmiana organizacji ruchu polegająca na zamknięciu przejazdu kolejowego.

– Zdajemy sobie sprawę z tego, jak ul. Grunwaldzka jest ważna w codziennych podróżach mieszkańców, dlatego chcemy ograniczyć utrudnienia wynikające z prac budowlanych – tłumaczy Justyna Litka, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. – W pierwszej kolejności powstanie tymczasowy przejazd kolejowy, którym będzie można poprowadzić ruch. W kolejnych tygodniach planowane są m.in. prace rozbiórkowe oraz ziemne, bo inwestycja to także przebudowa sieci infrastruktury. Powstanie również nowy zbiornik retencyjny.

Przejazd przez tory w ciągu ul. Grunwaldzkiej zostanie całkowicie zamknięty na ok. trzy tygodnie – w tym czasie wykonawca m.in. przeniesie urządzenia kolejowe zarządzające system zamykania rogatek. Dotychczasowy przejazd będzie w tym czasie służył wyłącznie pieszym i rowerzystom. Możliwa będzie przesiadka między autobusami kursującymi po obu stronach linii kolejowej dzięki tymczasowym pętlom. W dalszym ciągu, choć w ograniczonym zakresie, dostępna będzie kolej.

W czasie budowy zachowany zostanie dojazd do posesji na ul. Grunwaldzkiej po stronie Poznania, między ul. Piwoniową i przejazdem kolejowym, a także po stronie Plewisk – między ul. Wołczyńską i przejazdem. Zmiana organizacji ruchu dotyczy również ulic Szarotkowej oraz Piwoniowej, gdzie częściowo zostanie wyłączony z ruchu ogólnego łącznik między ul. Grunwaldzką a Szarotkową, wprowadzony będzie również nakaz skrętu z ul. Grunwaldzkiej w Piwoniową.

Na czas zamknięcia przejazdu kolejowego w ciągu ul. Grunwaldzkiej obowiązywać będą objazdy. Dla samochodów do 5 ton ulicami: Grunwaldzką, Kolejową (Plewiska/Skórzewo), Poznańską (Skórzewo) oraz Malwową. Alternatywnym objazdem dla tej grupy pojazdów będzie m.in. ul. Fabianowo i Kowalewicka, a dalej przez ul. Głogowską w kierunku miasta. Dla pojazdów powyżej 5 ton ulicami: Wołczyńską (Plewiska/Poznań), Sycowską, Fabianowską (Komorniki), Daimlera (Komorniki), Poznańską (Komorniki), Głogowską, Ściegiennego, Taczanowskiego, Jugosłowiańską oraz Grunwaldzką.

Realizacja wszystkich prac budowlanych przewidziana jest na lata 2022-2023. Projekt dofinansowywany ze środków UE w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, pozostałe koszty podzielone są na miasto, powiat i gminę.

Źródło: PIM